Jak nahrát hudbu na Spotify a další platformy? Který agregátor je nejlepší?
Streamovací služby zažívají v poslední době obrovský boom. Jen samotné Spotify dosáhlo v roce 2021 celkem 365 milionů uživatelů, z toho 165 milionů si u Spotify platí nějakou formu předplatného. Streamovací služby tak v současné době prakticky nahradily prodej fyzických nosičů. Jak tedy nahrát svoji hudbu na Spotify, Apple Music a další platformy? Jakého distributora zvolit? Na to se zaměříme v tomto článku.
Jak už mnoho z vás jistě ví, na Spotify ani další hudební streamovací platformy nelze nahrát hudbu přímo, ale je zapotřebí distributor, zprostředkovatel (výjimkou je například SoundCloud). Důvod je zejména ten, že každá platforma vyžaduje různé formáty hudby či grafiky a je tak jednodušší vše řešit přímo s distributorem, tedy profesionálem v tomto oboru, než s miliony autorů a interpretů. Dalším důvodem pak může být i složitost autorského práva, neboť si musíme uvědomit, že streamovací služby často nemají žádné hranice a fungují takřka po celém světě. Úkolem distributora je tak tento proces sjednotit a doručit vaši hudbu do všech streamovacích platforem najednou. Distributor za vás také vybírá příjmy z poslechu vaší hudby.
Aby to nebylo tak jednoduché, hudebních distributorů je celá řada a nabízejí různé možnosti. Někteří fungují na bázi ročního poplatku, někteří jsou zdarma, ale vezmou si velkou část z vašich příjmů. Vybrali jsme pro vás několik nejznámějších distributorů a porovnali je mezi sebou.
Distrokid
Distrokid patří v poslední době jednoznačně mezi ty nejvíce zmiňované distributory, neboť si získal přízeň tisíců umělců díky své rychlosti a inovacím, které přivedl do hudebního průmyslu. Rychle se totiž dokázal adaptovat na současné trendy pravidelného vydávání nové hudby a funguje tak na bázi ročního předplatného. Jednou za rok tak Distrokidu zaplatíte za vedení účtu a můžete vydat kolik hudby chcete. Nevýhodou však pro někoho může být to, že v základním balíčku nelze nastavit datum premiéry (avšak v pokročilejším balíčku lze dokonce nastavit i přesnou hodinu) a vaše hudba není chráněna před neoprávněným užitím na YouTube (lze sjednat navíc či zkombinovat s jinou službou, například Songtrust). Pokud tak plánujete vydávat hudbu velmi často a hledáte rychlého, spolehlivého distributora, pak vám můžeme Distrokid jedině doporučit.
Cena: od 430 Kč za rok
Výhoda:
-
rychlost (někdy už na Spotify druhý den)
-
rychlá a kvalitní podpora
-
neomezené množství hudby za rok
-
celá řada menších vychytávek (playlisty, promo kartičky atd.)
Nevýhoda:
-
některé funkce za příplatek
-
v základním balíčku nelze nastavit datum premiéry
-
nechrání obsah na YouTube (za příplatek)
-
pokud nezaplatíte poplatek, hudba bude smazána (lze si dokoupit tzv. legacy – odkaz)
CD Baby
Nejstarší distributor na trhu a hlavní konkurent Distrokidu. CD Baby jde odlišnou cestou, kdy si účtuje jednorázový poplatek za nahrání singlu či alba. Nabízí pak dvě varianty – standardní a verzi PRO. Ve verzi PRO pro vás CD Baby navíc bude vybírat příjmy z celosvětového užití vaší hudby. Součástí základní verze je ochrana vašich práv na YouTube či synchronizace hudby pro užití v televizi, filmech či hrách. CD Baby je tak vhodné především pro ty, kdo neplánují vydávat hudbu často či chtějí, aby jejich hudba byla na Spotify napořád bez nutnosti platit roční poplatek. Nevýhodou může být poněkud pověstná podpora. Pokud se něco pokazí, může se stát, že vyřešení problému vás bude stát spoustu času a úsilí.
Cena: od 215 Kč za singl nebo od 650 Kč za album, k tomu si CD Baby nechává 9 % ze zisku
Výhody:
-
jednorázový poplatek
-
YouTube ochrana již v základní verzi
-
sync licensing
Nevýhody:
-
nevhodné pro časté vydávání hudby
-
horší podpora
Tohle byly dva největší zahraniční distributoři. Jak vypadá situace u nás v České republice? Vybrali jsme pro vás dva české distributory a porovnali je mezi sebou.
Prodejhudbu.cz
Portál prodejhudbu.cz je provozovaný hudebním vydavatelstvím Supraphon, což je jeden z nejstarších a největších tuzemských vydavatelů vůbec. Je to léty prověřená a spolehlivá společnost, která na českém trhu zaujímá prominentní postavení. Prodejhudbu funguje poněkud odlišně od výše zmíněných zahraničních distributorů. Neúčtují si totiž žádné poplatky za nahrání vaší hudby na streamovací platformy. Berou si však 30 % z veškerých vašich příjmů z online prodeje hudby. Pokud jste začínající kapela, stojí to jistě na zvážení, nic totiž neriskujete. Pokud však máte velké ambice nebo již celou řadu posluchačů, mohlo by vás to přijít dráž než poplatky u zahraničních distributorů. Prodejhudbu se také stará o vaše práva na YouTube.
Další výhodou Supraphonu může být to, že pokud s vámi naváží bližší spolupráci, můžou váš videoklip nahrát na svůj YouTube kanál, který má 243.000 odběratelů. S velkou tradicí se však pojí také jistá konzervativnost. Supraphon totiž stále trvá na tom, abyste s ním uzavřeli tištěnou písemnou smlouvu, kterou musíte fyzicky doručit poštou. V dnešní digitální době se to jeví jako přežitek, který je spojený s nadbytečnou administrativou. Pokud plánujete vydávat novou hudbu často, může vás to stát mnoho času a starostí navíc. Celý proces distribuce se tím také zbytečně protahuje.
Cena: 30 % z vašich příjmů
Výhody:
-
nic neriskujete
-
ochrana práv na YouTube
-
reputace na českém trhu
Nevýhody:
-
vzdáváte se 30 % příjmů (vč. YouTube)
-
nutnost smlouvu zasílat poštou
-
zdlouhavý proces
Bezlabelu
Zajímavou alternativou k Prodejhudbu je portál Bezlabelu, který funguje na velmi podobném principu jako Supraphon. Neplatíte zde žádné poplatky za nahrávání hudby (pouze jednorázový registrační poplatek ve výši 500 Kč), ale distributor si bere 30 % z vašich výdělků. Oproti Prodejhudbu se jeví Bezlabelu jako jeho mladší a modernější alternativa. Webové stránky působí přívětivěji a není nutné uzavírat smlouvu v tištěné podobě. Vše tak vyřídíte přes počítač. Bezlabelu také nabízí některé služby navíc, jako je nahrání hudby, natočení videoklipu či grafické práce. Můžete se také sami rozhodnout, zda chcete chránit vaše práva na YouTube, nebo ne.
Nevýhodou se může jevit to, že je tento distributor poměrně mladý a při nedávné přestavbě webu byl proces nahrání hudby poněkud ztížený. Věříme, že se však jednalo pouze o dočasnou situaci.
Cena: 30 % z vašich příjmů
Výhody:
-
mladý tým lidí
-
ochrana práv na YouTube (pokud chcete)
-
nabídka služeb navíc
Nevýhody:
-
vzdáváte se 30 % příjmů
-
občasné technické nedostatky
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.