Přejít k hlavnímu obsahu
Petronius - Čt, 15.01.2015 - 08:00

Jak se připravit na nahrávání ve studiu I.

Myslíte to s hudbou vážně? V několika článcích se vám pokusím poradit, jakým způsobem se připravit do studia. Také se společně prokoušeme tím, proč se i dnes ještě pořád vyplatí vybrat si nahrávání ve studiu a ne u kamaráda v kuchyni nebo ve zkušebně.

Nechci zde prezentovat názor, že dobrá nahrávka se dá nahrát jen ve velkém studiu, ani že domácí nahrávací studia jsou ztrátou času a „kamenným studiím“ berou klientelu. Mou ambicí je dát vám pár rad, které vám pomohou připravit se na nahrávání, tedy jak zvládnout vše v pohodě a s co nejmenšími riziky.

V každé kapele nastane čas, kdy bude uvažovat o nějaké nahrávce. Důvody může mít různé: umístit songy do soutěže, profil na Bandzone či Facebooku, poslat písničky do rádia nebo jako dárek sousedce, která každý čtvrtek vyhlíží, kdy zase začnete ve sklepě rámusit. O čem v tomto okamžiku přemýšlet jako první?

Předně si vyberte více písniček. Klidně ať vám poradí i fanoušci, které songy mají největší genialitu a grády. Studio si pak vyberte dle referencí a vašich finančních možností. Obecně každé dobré nahrávací studio, když ho oslovíte, vám poradí a ušije cenu/postup na míru. Vždy je každopádně lepší NATOČIT MÉNĚ, ALE KVALITNĚ. Pokud máte představu, že celé CD zvládnete natočit za 10 tisíc, nikdy to nebude ono! Raději investujte do tří songů, které jsou dostačující i pro soutěže v rádiích a talentové soutěže, kde obvykle více songů nežádají.

Před samotným nahráváním zkoušejte tak dlouho, až budete požadované songy ovládat s lehkostí a doslova naslepo. A také každý hráč samostatně, třeba jen s doprovodem bicích. Nezkoušejte přitom moc nahlas (volume doprava): nepoznáte tak, jestli všichni hrají, co mají! Při velkých hlasitostech nebudete slyšet zejména nižší frekvence – basu nebo doprovodné pasáže na klávesách (kila). Také zpěvy a vícehlasy stačí nacvičit jen s kytarou nebo u piána.

Ohlédnutí do minulosti s Tichou dohodou...

Nejdůležitější je, abyste písničky dokázali odehrát ne strojově, ale s veškerou invencí, jako na nejlepším koncertě! Proto, když vámi vybrané studio bude schopné točit do více stop celou kapelu (a vy na to máte), použijte optimálně tenhle živý systém nahrávání. V písničkách bude život a kouzlo okamžiku a vy si, byť patrně na úkor menších hudebních prohřešků, zachováte neopakovatelnou atmosféru vlastního projevu.

Tento způsob nahrávání klade větší nároky na um a připravenost hudebníků. Písničku totiž budete točit tolikrát, než se všem povede neudělat jedinou chybu. Ale stojí to za to! V případě, že to takto nebude možné – například když se budou muset kvantizovat náběry bicích (srovnání rytmických nepřesností), volte možnost nahrávání jednotlivých nástrojů zvlášť. Podotýkám, že způsobů nahrávání je ještě mnohem víc – a záleží nakonec stejně nejvíc na tom, který sedí vám.

Nechejte si poradit od obsluhy studia – většinou (tedy pevně věřím, že by to tak mělo být) vám poradí dobře – s úmyslem, aby výsledek byl co nejlepší. V ideálním případě pošlete dema do studia ještě před nahráváním, klidně i ze zkušebny, případně (a to doporučuji) pozvěte mistra zvuku na váš koncert nebo alespoň na zkoušku.

Než naložíte všechny cajky do dodávky, kamionu nebo osobáku, pevně si vše dohodněte, případně se studiem rovnou sepište smlouvu. Cvičte před nástupem do studia opravdu často, ale zase jen tolik, abyste z celého počinu měli radost a provázela vás pohoda. Jedině tak se vám to pěkně vrátí v podobě DOBRÉ NAHRÁVKY, která bude výsledkem veselého a příjemného pobytu a natáčení ve studiu, z něhož budete mít fotky a videa, která se nebudete stydět zveřejnit. Bude vás to prostě bavit – a o to by mělo jít především!

Příště si povíme něco o přípravě nástrojů, aparátů a práci s hlasem ve studiu...

Tagy studio
Hudebník, majitel nahrávacího studia. http://equasi.cz/
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY