Přejít k hlavnímu obsahu
Vilém Terich -

Jak se stát promotérem: výběr kapel a zajištění klubu

V tomto díle seriálu se zaměříme na výběr kapel a místa pro uspořádání akce. Zpravidla právě tohle bývá prvním bodem při realizaci vlastní akce. Ne vždy jdou věci jako po másle – poptávaná kapela nemusí mít čas, případně volné datum nemá klub. V obou případech se vám vše může během chvíle rozpadnout dokonce i po potvrzení, někdy až v den konání. Pojďme si říct možnosti, jak se těmto problémům zkusit vyvarovat.

Line up, tedy výběr kapel, si musíme jasně vymezit, jak časově, tak i žánrově. Pokud se jedná o večerní klubovou produkci a jste začínající kapela, ideální jsou podle mého názoru tak 3 až 4 bandy. Časový plán si pak můžete rozpočítat zhruba na 4 hodiny, abyste produkci stihli ukončit nejlépe do půlnoci (někteří lidé ráno vstávají do práce a odjíždí radši dříve než později, včetně víkendu).

Žánrově je dobré vybrat line up, který bude fungovat. Přestože žánry už nehrají takovou roli, některé kapely a jejich fanoušci se navzájem nemusí mít v oblibě. Ačkoliv tedy obecně platí, že multižánrové akce si mohou najít větší publikum, v důsledku s tímto přístupem můžete i dost tvrdě narazit. A s mícháním jazzových kapel s metalem a podobně bych byl opatrný. Což ale neznamená, že by váš line up musel být pouze z jednoho těsta. Zpestření produkce a atraktivitě celé sestavy nějaká jinakost obvykle jen prospěje.

Pojďme si projet pár bodů, ve kterých byste ještě před začátkem produkce měli mít jasno.

1. Budget

Dopředu si nutně připravte budget (peníze, rozpočet na akci), abyste měli jak zaplatit kapely. Od vašeho budgetu se navíc budou odvíjet i další věci: výběr prostorů, sestavování line upu a nakonec i určení výše vstupného.

Může se také stát, že nevyberete na vstupném a kapelám bude nutné něco doplatit. Pokud to neuděláte, můžete to rovnou zabalit. Budování dobré jména je zejména v počátcích klíčové a udržovat vztah s kapelami je velmi důležité. Když jim nedáte domluvený cesťák (pokud tedy nevyžadují další honorář), příště se na vás vykašlou. Dobré je také do budgetu začlenit částku alespoň na nějaké menší občerstvení (kapela se bude cítit komfortněji a odrazí se to i na jejím výkonu).

Určit podmínky si pak musíte s kapelou hned od začátku, nejlépe smluvně. Určitě místo, čas hraní, backline, parkování, honorář a případné individuální požadavky (těch se snažte vyvarovat).

2. Místo

Záleží jen na vás, jestli zvolíte klub, kavárnu, hospodu nebo třeba louku. Pro začátek je ale ideální vybrat prostor, kde nebudete muset platit nájem a výběr vstupného bude na vás. Vybrané vstupné tak půjde vám, a proto budete mít aspoň nějakou garanci, že kapely něco dostanou a vy nebudete muset ani při nižší návštěvnosti tolik doplácet ze svého. Další možností je procentuální podíl klubu na vstupném, případně jiná domluva s klubem, kdy na sebe klub může převzít komplet vyplácení honorářů apod. Vždy záleží na konkrétní domluvě.

Místo je dobré vybírat na základě recenzí od kapel nebo kolegů promotérů. Vyvarujete se tak základním problémům, např.: moc hluku, problém s nájemníky objektu, problém s policií, backstage slouží jako sklad pro bar, došlo pivo, zavíráme ihned po zaznění posledního tónu kapely a další...

Zjistěte si také dopředu, kdo je zvukař a předem se přesně domluvte na průběhu akce, aby vám například neodešel ještě před skončením produkce, se slovy, že musí jít spát. I to se bohužel může stát.


3. Line up (přesný časový harmonogram)

Určete dopředu jasný čas začátku a přibližně konce. Dejte kapelám vědět přesné časy, kdy budou hrát. Udělejte si časovou rezervu kvůli přestavbám podia a zvučení. Domluvte se, aby vystupující byli na místě min. hodinu před svým live setem. Ideálně i dříve.

4. Backline (nástrojovka)

Domluvte se s kapelami na nástrojovce, tedy kdo, co a kdy přiveze. Ideální je, když se o to kapely podělí a každá půjčí něco. Je to pak jednodušší i z hlediska dopravy. Dopředu ale musíte vědět, jaký backline budete mít k dispozici. Napište to kapelám, aby se na to všichni připravili.

Některé kapely si vozí komplet svůj backline. Slaďte se dopředu, abyste nezaskočili zvukaře. A od všech kapel, zejména pokud mají nějaké netradiční technické požadavky, požádejte o stage plán a optimálně také technický rider, který optimálně v dostatečném předstihu zkonzultujte se zvukařem. Abyste pak na místě např. nebyli zaskočeni, že kapelu nebude schopný nebo ochotný za těchto podmínek nazvučit.

Pokud se vám stane, že kapela své vybavení nechce půjčit, musíte si s tím poradit jinak. Potíže nastávají zpravidla u bubeníků, kteří jsou ochotní půjčit obvykle jen základ bicích – kopák, kotel, přechody. Mějte na paměti, že stojany, činely, virbl, stolička, šlapka apod. jsou věci, které se zpravidla nepůjčují.

Kapelám v tomto případě napište, že na místě bude k dispozici základ bicích a ony si přivezou jen virbl a paličky. Kapelám vše dopředu upřesněte, abyste se mj. vyvarovali dohadům o tom, jak je kdo namyšlený. Pokud máte dost prostoru na přestavbu, může mít každý bubeník i své vlastní bicí, ale zejména v menším klubu je to velmi nepraktické. Ztrácíte tím čas a zvukař má další práci se zvučením, přípravou a přepopojováním mikrofonů.

5. Honoráře

Jak jsem naznačil výše, je vhodné, abyste kapelám alespoň pokryli pohonné hmoty. Můžete se ale samozřejmě domluvit i na nějakém honoráři, například když návštěvnost přesáhne určité množství lidí. To koneckonců v důsledku může být i motivace pro kapelu, aby vám trochu pomohla s propagací. Té se budeme věnovat příště.

6. Individuální požadavky

Zkuste kapelám vyhovět ve všem, co je z vašeho pohledu akceptovatelné. Ovšem pokud budou chtít zlatého slona, rozlučte se s ní. A pozor, některé kapely mají svůj rider, které se kromě technických věcí může skládat i z dalších speciálních požadavků. Pokud jste s ním dopředu souhlasili, dodržujte ho.

7. Parkování

Tohle může být zejména ve větších městech důležité. Mějte na paměti, že ten, kdo musí přivést backline a nástroje, obvykle nechodí pěšky. Domluvte se v místě konání, kam se mohou zaparkovat auta, aniž by je odtáhli nebo hrozila pokuta.

Nebuďte zbrklí a rozmyslete si jak výběr místa, tak i line up. Pamatujte na to, že nejdůležitější je kvalitní komunikace. Pokud neumíte zvednout telefon a věci si obvolat nebo odpovídat kapelám, raději nic nepořádejte. Snažte se všem vyjít vstříc a nenechte si diktovat podmínky, s kterými nesouhlasíte.

Tagy Jak se stát promotérem

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Vilém Terich
Kytarista v kapele Consequences. Aktivně jsem působil na komunitním médiu StreetCulture jako redaktor a moderátor. Věnuji se žurnalistice, hudebním aktivitám, kytaře, zvukařs…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY