Přejít k hlavnímu obsahu
The Beatles – Free As A Bird
The Beatles – Free As A Bird
Roman Jež -

Jak to hraje? The Beatles – Free As A Bird

Jak postavit dům od střechy? Playbackové nahrávání ve studiu začíná základy (bicí a basa), pak se dotáčejí doprovody a nakonec se zpívá. Pokud ale tento postup není možný, stojí před muzikanty a celým nahrávacím týmem obtížně rozlousknutelný oříšek.

Story

Nahrávka vznikla naruby, od zpěvu a piána přes kytary k bicím a base. V roce 1994 (čtrnáct let po smrti Johna Lennona) dostal Paul McCartney od Yoko Ono kazetu, která kromě jiného obsahovala i nástřel písničky Free As A Bird zpívaný Johnem Lennonem za doprovodu pianina. Paul a George Harrison se rozhodli, že song dotáhnou do konce. Jako producenta a zvukového mistra oslovili Jeffa Lynnea (ELO) a společně se vrhli do díla.

Nejdříve se musel demo záznam vyčistit a tempově srovnat, pak teprve k němu šly dotáčet další nástroje. Poslechněte si první verzi, kde se technické nedostatky demosnímku snažili zakrýt pomocí halu.

Ve finální verzi zůstaly od Johna refrény, Paul dokomponoval i nazpíval střední části a George si střihnul sóla a vyhrávky. Pořád to ale nebylo ono. Paul a George tedy oslovili posledního ex-Beatla Ringo Starra, aby do roztočené nahrávky nahrál bicí; jak jinak než na klik. Navzdory první reakci „Na jakej klik mám, sakra, hrát? Já jsem k...a klik!“ bicí natočil, Paul dohrál basu, a tak dostala nahrávka finální tvar.

Paul se ve studiu snažil vytvořit atmosféru, že se Brouci opět sešli, jen John si někam na chvilku musel odskočit.

The Beatles – Free As A Bird

Rozbor mixu – od 0:23 po 4:16

Při prvním pohledu na 3D-mix se zdá stereobáze rovnoměrně symetricky pokrytá, možná až přeplněná. Ne všechny nástroje a zpěvy ale znějí současně, proto je nahrávka zvukově přehledná a vyvážená.

Základy: Charakter celé nahrávky určují Ringovy řádně ambientní bicí, které jsou snímané a komprimované tak, aby zněly mohutněji. Ač nejvzdálenější ze všech nástrojů jsou všudypřítomné. Povolené pružiny podladěného bubínku vyplňují prakticky všechny akustické mezírky zvukové mozaiky. Šlo zřejmě o záměr vedoucí k překrytí technických nedostatků demonahrávky. Pod mohutným velkým bubnem jistí harmonii Paulova basa a vpravo od bicích vyrábí rytmické ostináto tamburína.

Doprovody a sóla: Středové Johnovo pianino je po stranách doplněno Paulovými akustickými kytarami. Ty svými všudypřítomnými výškami maskují nevhodné detaily v nahrávce z kazety. Meziprostory stereobáze vyplňuje uměle zdvojená Georgova elektrická kytara. Jeho charakteristická sólová slide kytara doplňující zpěvy vyhrávkami je umístěna mírně vlevo.

Zpěvy: V refrénech je dominantní Johnův zpěv z kazety, jehož umístění musí být shodné s pianinem, tedy uprostřed. Sem tam je po stranách podporován dalšími hlasy Paula, Georga a Ringa. V doplněných pasážích vystřídá Johna Paulův sólový zpěv.

Efekty: Nejvíc zřetelná je ambience bicích Drums Room, která je buď vytvořena postprodukčně, nebo byl zvuk bicích postaven hlavně na roomových mikrofonech. Každopádně je ambience značně komprimována, což vytváří dojem plnosti až mohutnosti. Georgova elektrická kytara je posunuta do druhého plánu krátkým hallem. Na Johnově sólovém zpěvu je slyšet flanger. Protože se stejný efekt uplatňuje i na pianinu, jedná se pravděpodobně o nedostatek magnetofonového záznamu z kazety povýšený na zajímavý efekt. Možná byl flanger na záznam z kazety přidán, aby se zamaskovaly fázové problémy.

Flanging efekt byl „objeven“ v šedesátých letech právě Lennonem, když ve studiu omylem rukou přibrzdil kotouč jednoho z magnetofonů.

Závěr

Skvěle zvládnuté a vkusné maskování technických nedostatků demozáznamu povýšené hudebním dotvořením celého songu vyždímalo z písničky esenci Brouků z konce šedesátých let. Současně se podařilo celou nahrávku zvukově napasovat do standardů let devadesátých. Jeff Lynne jako producent a zvukový mistr odvedl skvělou práci.

Vychytávka 1: Nadhodnocená ambience bicích, všudypřítomné akustické kytary a tamburína spolehlivě a se ctí překryly šumy a technické nedostatky demonahrávky z kazety.

Vychytávka 2: Někdejší dvorní producent Beatles George Martin na nahrávání nijak nespolupracoval a dokonce výsledek kritizoval pro jeho malou dynamiku a zbytečně nafouknutý zvuk bicích.

Vychytávka 3: Všimli jste si, že písnička nemá sloky?

Příště

V dalším díle se zkusíme pod drobnohledem kouknout na písničku Kruh brněnské formace Cat. Pokud byste chtěli zjistit, proč vám vaše písnička hraje skvěle, pověste ji na YouTube a pošlete mně mail.

3D mix Beatles 03 Beatles 01
Tagy Jak to hraje aneb Tři hluché rady Ježe Vševěda

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY