Jak vznikal příběh kostí a květin
Album může být vlastně takový deník – deník, co se píše dlouze a namísto jednotlivých dnů zaznamenává pocity a prožitky celé té doby, kdy samo vznikalo… Popíšu tady, jak vzniklo album Bones And Flowers od stonerových Greynbownes.
Psal se rok 2018, kdy bylo vydáno první album a sám mám moc rád ten pocit dokončené práce, uzavření kapitoly… Je to takové období klidu a sbírání podnětů k tvorbě nových věcí. Je to, jako by člověk přijel z jedné dovolené plné zážitků, ale hned si šel balit kufr na další dobrodružnou výpravu.
Při nové výpravě člověk opět nastraží uši novým zážitkům a různým impulzům, já tak například diktafonem v mobilu sbíral riffy anebo melodie, co mě napadaly. Tyto fragmenty pak byly vždy testovány spolu s celou kapelou, jak je kdo vnímá, co v něm probouzí a co by do nich rád dal svým instrumentem.
Je-li hotový konstrukt skladby, tak běžně nezačínáme slavit svoláním „…jooo, máme nový song“, ale naopak. Skladba teprve ožívá a začíná se měnit, mnohdy se změní třeba až 7krát, což je asi náš rekord. Mění se od malých detailů, dynamiky, tempa, ale i po nahrazení a výměnu celých pasáží. Člověk nesmí být z takového, někdy až moc zdlouhavého procesu zdrcený… To, že se několik verzí ztrácí v šuplících a času vede jen k tomu, aby se vytvořila ta pravá, která popisuje pocit, jenž má ztvárňovat… Jedná-li se o intimní a niterný pocit, atmosféra se mnohdy zahaluje do křehkého, něžného hávu. Někdy se naopak z nějakého nápaditého riffu vyklube ale rychlejší dynamická věc, protože při skládání mohli být přítomny naopak prožitky vzteku, bezpráví anebo něčeho, co umí podráždit a člověka nenechá klidným.
Při vznikání songu, kdy song už sám žije a čpí svou osobitou atmosférou, tak až pak se ten pocit, na kterém se song stavěl, začíná formovat do slov. Texty jsou většinou symbolické, plné skrytých významů, aby v člověku prohloubily tu emoci, na které se staví. Každý tak může mezi řádky číst svůj vlastní příběh.
Tááák, konečně! Netrvalo to ani tak dlouho a songy jsou na světě! Co teď? No jasně, že je musíme zaznamenat… S tímto nám pomohl Amák Golden z pražského Golden Hive Studios, kdy během pár dnů práce a pohodové atmosféry vznikly nahrávky na album.
Co obal? No… Spousta grafiků by možná přijalo zakázku, kde by byla popsána kapelní představa a následně by kapela obdržela vytvořený design grafikem a ber, ať se ti líbí, nebo ne… My šli opět trnitou a zdlouhavou cestou. Jo, ty cesty v trní jsou fajn, člověk si pak s každou jizvičkou vzpomene, kde k ní přišel. Někdy v lednu 2020 jsme se sešli s našim kamarádem a grafikem Michalem Pagem Peichlem a domluvili jsme se, že se opět ujme tvorby grafiky alba. Věděl, do čeho jde… neustálé změny, rozkreslování a posílání si návrhů já versus on, cesta hledání kompromisu, cesta hledání dokonalosti, desítky, možná hodiny minut hovorů a rok dlouhá mravenčí práce plná přemýšlení, hledání a zkoušení. Ano, i zde skončilo pár designů kdesi v propadlišti dějin, či v jiných tvůrčích projektech, ale práce by měla zrát jako víno... Sláva člověku s trpělivostí, sláva Pagovi.
Letí ještě CD? Těžko říct, sám si je pouštím akorát v autě, ale je to alespoň malý artefakt, který s sebou nese design, texty atp… Ale sám se už těším na vinyly, až přijdou krabice s voňavým novým kartonem… To teprve bude artefakt!
Jak vznikalo vaše album? Podělte se s námi a napište na redakce@fronman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.