Jak z fragmentů vznikl Big Red God: Od kytary po drum machine
Jak poskládat debutové EP vlastními silami, zvládnout mixování bez zkušeností a s minimální výbavou, a přitom vytvořit něco, co má osobitý charakter? Příběh mého (zatím) sólového a studiového projektu SOMA a EP Big Red God je o hledání smyslu ve zvucích, omezení nekonečných možností technologií a cestě za autenticitou.
Počátky projektu SOMA sahají do roku 2022, kdy jsem začal z různých fragmentů a náčrtů skládat kompaktní celek. Cítil jsem silnou potřebu vytvořit něco kompletního vlastními silami, včetně nahrávání a mixu, přestože jsem se v té době teprve seznamoval se základy těchto disciplín. Velkou inspirací mi byl Matyáš Adámek, frontman kapely Island Mint, ve které hraju. Jeho první EP Hazy Days vzniklo myslím z podobné situace (alespoň tak si to pamatuju).
Byl jsem si vědom toho, jak snadné je při tvorbě hudby ztratit směr pod tíhou nekonečných možností, které dnešní technologie nabízí – obzvlášť pokud jde o výběr a použití gearu. Proto jsem si stanovil jasná pravidla: používal jsem pouze gear, který mám, nebo který byl k dispozici ve zkušebně/studiu Island Mint. Většina kytar na EP je nahraná přes mého japonského Fender Jaguara a kombo Fender Hot Rod Deluxe, hlavní synth je můj Korg MS-20. Samply a další zvuky/nástroje se ke mně dostaly spíše organicky – často náhodou. Mikrofony jsem vybíral podobně minimalisticky: kytary jsou nahrané hlavně přes SM57, vokály na kondenzátorový mikrofon od Warm Audio.
Co se týče bicích: jelikož na ně neumím hrát a produkce živých bicích je logisticky i technicky velmi náročná, rozhodl jsem se jít cestou drum machine estetiky, která mě vždy fascinovala. Stáhl jsem samply ikonických drum machin, jako jsou Linn Drum LM2 a Roland TR-909 (které na EP dominují), a sestavil si z nich Drum Rack v Abletonu. Tento přístup mi umožnil tvořit drum tracky z pohodlí domova a plně využít možnosti, které digitální nástroje nabízejí. Zároveň mě u toho začala bavit myšlenka rekontextualizace – vzít zvuky drum machine a zasadit je do hudby, která tradičně staví na živých bicích.
Proces mixu byl od začátku experimentem – sérií pokusů a omylů. Mixování jsem vždy vnímal jako velmi kreativní disciplínu, a proto jsem skládal songy s tím, že si je budu míchat sám. Cesta k finálním mixům byla dlouhá a občas vyčerpávající, ale zároveň nesmírně obohacující. Měl jsem štěstí, že jsem mohl čerpat z rad a feedbacků od kamarádů, jako je už zmíněný Matyáš, kteří se v mixu skvěle orientují. Jejich pohled mi pomohl posunout věci dál.
Nakonec jsem hotové mixy poslal Honzovi Vančíkovi na mastering. Honza má za sebou práci například na deskách Irreality od Island Mint nebo Never Early Always Late od Cold Meat Party, taky mi hodně pomohl s mixy. O grafickou stránku se postaral David Jasek, který z mé představy použít jako hlavní inspiraci středověký dřevoryt o Ezekielově vidění vytvořil interpretaci, která výborně komunikuje se songy a tématem EP.
A o čem vlastně ty písně jsou? To už nechám na vás.
Jak vznikala vaše nahrávka? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.