Přejít k hlavnímu obsahu
Nové informace a networking, taková je dle šéfa konferenční části Prague Music Week Jakuba Nového největší přidaná hodnota této akce pro hudebníky a hudební profesionály. | Foto: Zdeněk Neusar
Nové informace a networking, taková je dle šéfa konferenční části Prague Music Week Jakuba Nového největší přidaná hodnota této akce pro hudebníky a hudební profesionály. | Foto: Zdeněk Neusar
Zdeněk Neusar -

Jakub Nový: Na Prague Music Week se těším na inspirativní zahraniční panely

Sedí na více židlích. Na všech ale Jakub Nový dlouhodobě lobbuje za to, aby se domácí hudebníci a hudebnice měli líp. Ať už v pozici předsedy Svazu autorů a interpretů nebo předsedy České obce hudební, či v roli programového šéfa konferenční části Prague Music Week – konference a veletrhu pro hudební profesionály, muzikanty a všechny fanoušky, které zajímá, co aktuálního se právě děje ve světě hudby u nás i v zahraničí. Druhý ročník v prostorách Výstaviště Praha začíná už 31. října. Kromě čtyř desítek debat, prezentací, panelů a praktických workshopů můžete v rámci jednoho vstupného vyrazit do třinácti klubů na řadu zajímavých koncertů.

Hudební svět se mění. Nůžky mezi velkými a menšími umělci se stále více rozevírají. Ve které oblasti podle tvých zkušeností domácím umělcům nejvíce chybí dovednosti? Vše přece není jen otázkou financí, které s Prague Music Week máte v letošním podtitulku All You Need Is Music... And Money, nebo ano?

Nůžky se možná rozevírají, na druhou stranu nikdy nebyla možnost tvorby a její prezentace tak otevřená jako dnes. Díky novým technologiím lze nahrávat v domácím prostředí a nahrávky ihned distribuovat do světa. Můžeme se bavit o tom, že v některých žánrech je to obtížnější nebo nakolik používat technologie k nahrazení nástrojů, ale to jsou další témata. Vše není jen otázkou financí, ale finance jsou nedílnou součástí hudebního sektoru, stejně jako jakéhokoliv jiného. Letos jsme se zaměřili právě na toto téma.

A k těm dovednostem – myslím si, že v ČR je hodně kreativních a talentovaných lidí, kteří mají potenciál být úspěšní u nás nebo i v zahraničí a hledají si svoje cesty, jak uspět.

Pominu-li diskutovaný tzv. status umělce, dá se hudebníkům u nás ještě nějak systémově pomoct?

Domnívám se, že by tomu mělo jít víc naproti školství a vzdělávací instituce – analyzovat, jaké profese jsou potřeba, jak se vzdělávají v zahraničí a jaké jsou nové trendy a toho se chytit. Tím půjdeme naproti konkurenceschopnosti a udržíme tempo se zahraničím. Vzdělávání na státních školách platíme ze svých daní, proto i v kreativních sektorech by měla být jistá dávka efektivity – nemluvím teď jen o uměleckých profesích, ale i o technicích, producentech, manažerech. Umělci by se měli učit i o finanční gramotnosti, autorských právech a dalších tématech, která nesouvisí přímo s tvorbou, ale pomohou jim ve svém oboru uspět.

Prague Music Week

S Prague Music Week jste opustili Národní dům na Smíchově a nově působíte na Výstavišti. V čem spatřuješ hlavní přednosti nového prostoru a jakým způsobem se samo Výstaviště Praha na akci podílí?

Prostory na Výstavišti jsou variabilní, měli jsme zde dobrou zkušenost s posledním ročníkem Nouvelle Prague před dvěma lety. Výstaviště nám vychází vstříc a jako zpestření Prague Music Weeku jsme domluvili prohlídku nově zrekonstruovaného prostoru Spirála, kde od roku 1994 probíhala představení legendárního muzikálu Jesus Christ Superstar. Určitě bude zajímavé vidět, jaké nové technologie ve Spirále jsou a jak je prostor pojatý.

Během tří konferenčních dnů připravujete čtyři desítky debat, prezentací, panelů a praktických workshopů. Co bylo hlavním klíčem při sestavování programu konference, kterou máš na starosti?

Prague Music Week začíná ve čtvrtek 31. října předáváním Prague Music Week Awards, na ně bude navazovat konference pátečním a sobotním programem. Při sestavování programu jsme chtěli pokrýt témata, která budou zajímavá pro pořadatele a pro umělce – autory i interprety. Jsou tam tedy panely o bezpečnosti na akcích, ekonomice festivalů a podobně.

Pro umělce jsou zase určené panely o autorských právech, AI nebo workshop s frontmanem kapely Lufťáci Janem Vávrou. Ten se kromě své domovské kapely věnuje songwritingu, napsal řadu hitů pro interprety, jako jsou Ewa Farna, David Koller a další. Nelze také opomenout panely pro vydavatele a výrobce nahrávek, protože v rámci Prague Music Week proběhne Platforma Music Day 4. Jsou to čtyři panely, které pro výrobce připravila Platforma nezávislých vydavatelů. Tuto spolupráci jsme navázali vloni a musím říct, že mají vždy zajímavá témata.

Loňský workshop Jana Vávry. | Foto: Libor Galia

Jakou největší přidanou hodnotu má Prague Music Week speciálně pro hudebníky?

Kromě čerpání nových informací je to networking. A ten je důležitý pro všechny – pro pořadatele, manažery a další. Vzájemné propojování je důležité a Prague Music Week toto nabízí jak pro tuzemské profesionály, tak také coby možnost setkat se se zajímavými zahraničními hosty.

Kterého z řečníků konference si nejvíc ceníš a s jakým tématem na Prague Music Week přijede?

Na Prague Music Week přijede James Minor, viceprezident hudebního festivalu SXSW (South By Southwest), největšího festivalu svého druhu na světě. Bude hovořit o světové situaci v hudebním průmyslu, jak je na tom trh, kam směřují nové trendy. James bude ve dvou panelech a speedmeetingu. Také jsem rád, že se podařilo domluvit Spotify Masterclass, to bude hodně zajímavé a přínosné.

Z českých speakerů můžu zmínit Davida Kollera, Rido, Lenny nebo Terezu Raabovou, expertku na kulturní a kreativní průmysly. Jsem také rád, že přijdou ředitelé OSA Roman Strejček a Intergramu Ludvík Bohman, jejichž organizace jsou partnery PMW a zároveň jsou pro všechny složky hudebního průmyslu zásadní.

Zmínil jsi ceny Prague Music Week Awards, které letos v šesti kategoriích udělujete poprvé. Co je jejich cílem a kdo bude rozhodovat o vítězích?

Prague Music Week Awards jsou určeny pro kategorie, které nejsou vyhlašovány na tradičních hudebních cenách. Venue, koncert, osobnost, novinář/ka, počin a inovativní dodavatel. Chceme poukázat na to, že hudební sektor je ekosystém, v kterém se pohybuje řada profesí, bez nichž by nefungoval. Hlasování jsme rozeslali mezi profesní organizace, rozhoduje ale také veřejnost.

Z prvního ročníku Prague Music Week | Foto: Libor Galia

Jedním z důležitých doplnění konference má být veletržní část programu. Loni její součástí byla mimo jiné ukázka mobilního nahrávacího studia Wygroom. Jakým způsobem je s vámi a hudebníky aktuálně propojený technologický veletrh inovací, a které z firem a jaké produkty by hudebníky měly zajímat?

Veletrh už je nedílnou součástí Prague Music Week, otevírá nové možnosti propojení. Představujeme na něm nové technologie partnerských organizací, ale letos zde bude mít stánek i advokátní kancelář, která se zaměřuje na autorská práva. Nabídka bude opravdu pestrá a doporučuji veletrh navštívit.

Do letošního festivalu je zapojeno také třináct klubů, v nichž během jedenácti dnů proběhne dohromady 34 koncertů, mimo jiné Noisy, John Maus, Starset, Lucky Love nebo Moimir Papalescu & The Nihilists či Portless. Proč jste zvolili tuto cestu propojení s kluby místo toho, že byste sami pořádali například showcasové koncerty jako dříve už vzpomínaný Nouvelle Prague a nyní například bratislavský Sharpe?

Ideou tohoto kroku je nejen propojit klubovou scénu, ale také nabídnout posluchačům možnost navštívit i koncerty, které jsou mimo jejich tradiční žánrový záběr.

Jakub Nový na jednom z panelů Festiwallu 2020. | Foto: Jan Nožička

Působíš také jako předseda Svazu autorů a interpretů. Zaregistroval jsem, že chystáte založení Master Clubu SAI. Co bude jeho cílem a na čem dalším se SAI aktuálně děláte?

Master Club je zaměřený na umělce, kteří jsou již v seniorním věku, ale stále mají aktivní přístup k životu a chtějí se setkávat, zapojovat se do dění a poznávat nová témata a věci. Tato aktivita vzešla ze spolupráce s Nadací Život umělce, která kromě podpory některých kulturních projektů reflektuje i sociální témata v oblasti umění. Podporuje umělce v těžkých životních situacích nebo předává ocenění Master Prix pro umělce z různých oborů – hudebníci, divadelníci a další.

Se SAI dále připravujeme soutěž Kytarová aréna. Je určena pro hráče na akustickou kytaru, kteří zahrají připravené skladby různých žánrů kromě klasiky. Finále bude 14. listopadu na pardubické konzervatoři. V zimě pak naváže soutěž pro hráče na elektrickou kytaru. Opět vyhlásíme soutěž kapel o sloty na letních festivalech a v neposlední řadě jsme zapojení do výzkumů v oblasti hudebního průmyslu. Připravujeme i workshopy v oblasti autorského práva, finanční gramotnosti, ale i tvorby – jak složit a nahrát píseň. Aktivit a témat okolo SAI je tedy dost.

Na co ty sám se v rámci Prague Music Week těšíš a proč?

Těším se hlavně na zahraniční panely, jsou inspirativní. Velkou zábavou a přínosem je také zmiňovaný workshop songwritingu Honzy Vávry. A samozřejmě se těším na to, že se s velkou částí lidí z hudební branže setkáme i jinde než na koncertech.

Tagy Prague Music Week Jakub Nový rozhovor networking konference

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Neusar
Muziku miluju. Aktivně se kolem ní pohybuju už od druhé poloviny devadesátých let, kdy jsem začal organizovat první koncerty a vydávat fanzin. Frontman a jeho vedení pro mě byla a je výzva. Cesta dál. Znát mě můžete i z Radia 1 nebo festiva…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY