Jedna nula pro Tata Bojs
Desátý zářez Tata Bojs nenechá nikoho na pochybách, že hanspaulská formace se nachází na svém tvůrčím vrcholu. Jedna nula (1-0) pro nás, pro vás, hlavně pro samotnou kapelu, která stále hledá nové hudební vize.
Když už kapela natočí po veleúspěšných počinech svoji desátou řadovku a navíc se tím chlubí v samotném názvu, očekávání tu jsou velká, ba ještě větší. Tata Bojs jsou stálicí naší scény. Definovali konec devadesátek, katapultovali rock´n´roll na vyšší level novátorskými aranžemi, surreálními výlety do elektroniky, zároveň navazovali na školu toho nejlepšího, co předchozí generace po hudební a lyrické stránce v nás zanechala. Ostudu si neudělala ani tentokrát.
Jedna nula je vypilované album, které šlape jako hodinky. Každá písnička nese svůj vlastní moment překvapení. Taneční groove je všudepřítomný. Synťáky a naprogramované smyčky skvěle zapadají do zábavných textových taškařic, které ale mají i svou temnou stránku. V Minoritní se totiž „Většina z nás ocitne v menšině“, ne v nijak veselé vizi o odcizení. Naopak když při poslechu refrénu v písničce Spolek holek zazní „Spolek holek neřeší gender. Spolek holek hrají na fender”, každému se vybaví legrácky z období Futuretra, kdy Mardoša a spol. zvládali textovou travestii na výbornou.
Po hudební stránce se jedná opět o poutavou jízdu. Retro bicí šlapou po podivuhodných zvukových rošádách, nástrojová barevnost je víc než hmatatelná, rádoby dadaistické rýmy, kolážové obrazce a refrény, které s notnou dávkou humoru ani nepotřebují svůj překlad, mají stále navrch. Přesto některé fígle si Tatáči mohli odpustit. Pocta synthpopové legendě v podobě Kraftwerk In Saint Tropez má sice kouzlo germánské strojové mašiny, přesto francouzštinu si skupina vyzkoušela v minulosti ve vtipnějším provedení.
Co oceníte na desce jako muzikanti?
Tata Bojs jsou mimo jiné mistři bookletu. A ten na Jedna nula stojí opravdu zato. Barevné 3D struktury si hrají na tisícero barevných modifikací, stejně jako má Vlasní brácha vlasů na hlavě. Samplery střídají rozvolněná i temně rychlá tempa, osmdesátkové syntetizátory jsou v bigbítových kleštích barevné rytmiky a melodických kytar. Jedna nula se vlní na zábavných retro vlnách, a to ve špičkovém provedení.
Tata Bojs – Jedna nula
Supraphon, 2020, 43:34
70 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.