Přejít k hlavnímu obsahu
Zapomělsem | Foto: @Vrbaak
Zapomělsem | Foto: @Vrbaak
Pavel Zelinka -

Jesenická písničková melancholie Zapomělsem na párty v Brně

Projekt Zapomělsem, za kterým stojí jesenický písničkář Aleš Macenauer, přišel po dvou letech od vydání ceněného předchozího alba Měsíc ve váze s novou deskou. V kolekci nazvané Jesnou máme na rozdíl od sympaticky nesmělých písniček předešlé desky co dočinění s výrazně suverénnější, i když stále osobní písničkářskou výpovědí.

Už teď je jasné, že dva roky stará deska Měsíc ve váze byla tím průlomovým bodem kariéry Aleše Macenauera, který projekt Zapomělsem vede. Náhle se o nesmělém písničkáři začalo psát, jeho skladby zněly častěji éterem a souběžně s tím i vzrostl zájem o Alešovu tvorbu ze strany posluchačů. O to větší pozornost se upřela na v Brně usazeného muzikanta před vydáním letošní novinky. Podařilo se projektu Zapomělsem zopakovat sílu výpovědi předchozího alba? Aleš na všechny tyto otázky odpověděl kolekcí jedenácti nových písniček.

V rozhovoru pro Radio Proglas to Aleš vysvětluje jednoduše. Zatímco na minulé desce měl potřebu řešit velké turbulence ve svém osobním životě, na letošním albu je mnohem bezstarostnějším pozorovatelem a glosátorem dění okolo sebe. To ostatně lehce napovídá i název alba, který připouští pozitivní i negativní impulzy. A přesně tak vstoupila letošní novinka i do mediálního prostoru. „Plakal jsem ve vedlejší místnosti / zatímco jste spolu byli“, zpívá Aleš v prvním singlu, a jako by tak navázal na náladu minulého alba. V refrénu ale pokračuje „smál jsem se a hvězdy padaly / dolů do vnitrobloku. Slova je mi fajn“ pak zpěvák několikrát zopakuje v položce V noci se dívám na seriály, aby bylo jasno, že věci mají tentokrát nejen temnou, ale i světlou stránku. Na desce Jesnou jsou nasvíceny obě. Zatímco minulá deska byla ještě výrazně propletena s jesenickými reáliemi a přírodou, novinka je mnohem více městská. Sám Aleš v stejném rozhovoru mluví doslova o „zachycení městského vzduchoprázdna“. Snění nás tentokrát neprovádí lesem, ale prosviští s námi skrz roj duchů až do vesmíru. Lehkost podání pak potvrzuje mnohem živější, energičtější hudební stránka písniček.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Nedá mi to, abych na začátku nesrovnával. Podobně jako u mnou nedávno recenzované post-hudby, i Zapomělsem s novou deskou rozkvétá a pouští se na popověji přístupnější rybník. Není divu, že v bookletu desky Jesnou najdeme Tomáše Havlena, i když pouze v roli autora mixu výsledné desky. Proměněný tým okolo ústřední postavy dění pomáhá sound novinky posunovat do současnějších popových souřadnic. Prim nehraje rockové obsazení (akustické bicí zmizely úplně), ale elektronika, ke které se přimykají linky kytary, baskytary, ale i hostujících houslí, trubky nebo saxofonu. I když Aleš mluví o reflexi nočního města, má to často podobu živého reje, hezky rozjeté párty. 

Promo materiály mluví o tom, že se sound desky dotýká postpunku, IDM i hyperpopu. Osobně bych přivábil spíše novovlnného osmdesátkového ducha, kterým se dnes doma ohání Ventolin či Midi Lidi, v zahraničí pak Metronomy nebo nedávno v Praze vystupující Nation of Language. Výjimečností Zapomělsem je spojení často našláplého zvuku s přirozeně ostýchavým vokálem zpěváka, kterému v mnoha skladbách pomáhá hostující Anna Vaverková. Právě kontrast suverénního s přirozeně ostýchavým dělá obsah Jesnou výjimečným a odhání tak pochybnosti o vytržení projektu ze svých kořenů. 

Zapomělsem – Jesnou

Zapomělsem – Jesnou
Indies MG, 2023, 32:12
75 %

Tagy Zapomělsem Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY