Joan As Police Woman na nové desce oslavuje momenty obyčejnosti
I když se na první poslech zdá, že desátá řadová deska Joan As Police Woman má spíše bezbarvé vyznění, kolekce nazvaná Lemons, Limes and Orchids nám své poklady vydává s opakovanými poslechy. Indie popová deska je deníkem, který je oslavou každodennosti. Tu Joan povyšuje lety nashromážděnou zkušeností.
Joan Wasser alias Joan As Police Woman toho zažila před započetím své sólové dráhy opravdu hodně. Její první kroky na rockové scéně můžeme zaznamenat v kapelách The Dambuilders, Those Bastard Souls nebo Black Beetle, kde působila jako houslistka. O jejím vztahu s Jeffem Buckleym se mnoho nedočteme, protože to je téma, o kterém Joan nemluví. Přesto přineslo další výrazné impulzy, které se následně obtiskly do jejích osobních písniček. To už měla Američanka za sebou intenzivní práci v rámci skupin Rufuse Wainwrighta a Antony and the Johnsons. Nakonec se rozhodla pro sólovou kariéru, na kterou se vydala ve svých 35 letech. Debut Real Life byl výpovědí zralé muzikantky mající už leccos za sebou. Devítka dalších nahrávek má společnou potřebu hledání nových výrazových prostředků. Ať už sólově nebo za pomoci výrazných osobností, kterými byly například už zmíněný Rufus Wainwright, Benjamin Lazar Davis, nebo na poslední desce The Solution Is Restless výrazné africké osobnosti Tony Allen a Dave Okumu. Na letošní, už desáté řadové desce Lemons, Limes and Orchids se Američanka vrací k osobnější, písničkářské tváři své mnohovrstevnaté osobnosti.
Zatím tři roky stará „africká“ spolupráce na albu The Solution Is Restless se vezla na pozitivní, impulzivní vlně, letošní následovník je její téměř stoprocentní protiváhou. Velmi osobní, postavenou na niterných náladách a pocitech. Joan se po letech jízdy na horské dráze nazvané „hudební byznys“ měla možnost zastavit a podívat se nejen na intenzivní roky fungování v New Yorku nebo na nekonečných koncertních štacích, ale má možnost si užívat běžné, zcela všedních momenty. Ty se staly základy přemítání řady kompozic. Remember The Voice je slovy autorky „o paměti a o tom, jak psychedelická může být“, klipová Full Time Heist o přesvědčování sebe i okolí, co je a není pravdou. Pozitivní protiváhou pak se soulovým Motownem roztančená Back Again hledající romantický vztah. Lemons, Limes and Orchids je indie popovým deníkem, který se Wasser rozhodla sdílet se svými posluchači.
Co na desce oceníte jako muzikanti?
I letošní novinka Joan As Police Woman se může pochlubit vytříbeným seznamem spolupracovníků. Na Lemons, Limes and Orchids slyšíme baskytarové party Grammy ceněného Meshella Ndegeocella (viz elektrofunková Oh Joan), kytaru Chrise Bruce (Seal, Trevor Horn, Alanis Morisette), klávesy Daniela Mintserise (St. Vincent, David Byrne, Elvis Costello & The Imposters) a rytmické figury Parkera Kindreda (Jeff Buckley, Liam Gallagher) a Otta Hausera.
Dvanáctka skladeb recenzovaného alba nikam nespěchá. Nemá problém odpíchnout se od osvědčených aranžérských schémat, ty ale vždy výrazně upravuje k obrazu svému. Baladické rhythm&blues Full Time Heist s decentními varhánkami a klavírem se nakonec rozbíhá do mnohem širšího, atmosféričtějšího kraje, podobně nikam nespěchající With Hope In My Breath zase posunuje do nových končin jednoduchý kytarový doprovod a občasné, ale zato výrazné vpády analogové elektroniky. Ve valčíkové Started Off Free i následné, výrazně elektronické Remember the Voice v pár taktech dokonce uslyšíme houslovou hru samotné Joan.
Joan As Police Woman stvořila desku pro niterný poslech. Kolekci, která i po hudební stránce kopíruje fascinaci každodenní, mnohovrstevnaté obyčejnosti. Lemons, Limes and Orchids ji ale povyšuje na momenty, které je dobré si připomínat a s chutí se k nim vracet, protože nabízí mnohem více impulzů k zamyšlení, než se na první pocit zdá. Lety ostřílená písničkářka k tomu přidává velký balík poctivě prožité zkušenosti.
Joan As Police Woman – Lemons, Limes and Orchids
[PIAS], 47:42, 2024
80 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.