John Cruz, legendární masterbuilder Fenderu, byl vyhozen kvůli postu na Facebooku
Smrt George Floyda, nepřiměřené policejní zákroky a následné demonstrace doprovázené devastací majetku i násilnými střety zastánců názorově odlišných táborů, je výbušný koktejl, který zasáhl Ameriku v době doznívajícího chaosu způsobeného koronavirem, což týmu poradců prezidenta Trumpa rozhodně na klidu nepřidalo. A nejen jim. Kauza „George Floyd“ se totiž přímo dotkla i hudebního průmyslu, o čemž svědčí problémy, které musely hasit firmy Fulltone a Fender.
V případě butikové značky Fulltone, jejíž zakladatel a konstruktér efektů Michael Fuller na sociálních sítích několikrát razantně odsoudil chování demonstrantů ničících a rabujících obchody, přišla reakce poměrně záhy, a to jak v podobě odmítavých komentářů různých muzikantů, tak i v pro značku existenčně a mediálně nepříjemnější formě.
Jako první zareagoval prodejce Guitar Center, jenž se společností Fulltone Pedals přerušil veškeré obchodní vazby a odstranil její produkty z nabídky svých obchodů a e-shopu. Fullerovy komentáře nenechaly chladným ani známý muzikantský web Reverb.com, jenž oznámil, že s platností od 1. července pozastavuje prodej výrobků Fulltone.
Výjimku dostanou pouze bazarové nabídky, přičemž veškeré prodejní poplatky, vztahující se na doposud nabízené nové produkty Fulltone, by počínaje 1. červnem měly být věnovány „organizaci rasové spravedlnosti“. Jakou konkrétní organizaci či instituci tím zástupci Reverb.com mysleli, vedení společnosti nespecifikovalo. Hysterii okolo firmy Fulltone Pedals dokumentuje mimo jiné také čerstvé video demonstrující alternativy k efektům této značky.
Podobnou situaci musel minulý týden žehlit i koncern Fender, a to na pozici, která je pro tuto tradiční americkou značku poměrně citlivá – známý masterbuilder firemního Custom Shopu John Cruz se na svém facebookovém profilu údajně nevhodně vyjádřil na adresu demonstrujících. Post byl sice v poměrně krátkém čase smazán, nicméně Cruz už podle oficiálního vyjádření Fenderu není zaměstnancem společnosti.
Z pohledu Fenderu se jedná o hodně ostrý řez, protože Cruzovo jméno a kvalita jím vyrobených nástrojů byla výkladní skříní a skvělou reklamou značky. Trochu matoucí je fakt, že Cruz ani jeho bývalý zaměstnavatel obsah či pravost zmíněného příspěvku nijak nekomentovali, čímž jen podpořili spekulace na muzikantských fórech. Místo konkrétní odpovědi nebo vysvětlení vydal generální ředitel Fenderu Andy Mooney v reakci na probíhající protesty ve Spojených státech prohlášení, v němž odsuzuje rasismus a vyjasňuje postoj kalifornského výrobce „k boji proti nerovnosti a nespravedlnosti“.
Vzhledem k současné vypjaté situaci vlastně nepříliš překvapivá reakce na kauzu, jež stála pracovní místo talentovaného kytaráře, který Fenderu obětoval 33 let života a poté během vteřiny zmizel z webové sekce Meet The Builders, představující výrazné persony a špičkové řemeslníky, bez nichž by Custom Shop nemohl existovat.
John Cruz začal pro Fender pracovat v roce 1987 a po šestnáctileté praxi získal prestižní pozici masterbuildera v divizi Custom Shop. Mezi jeho nejznámější modely patří např. replika slavného Stratocasteru Number One Stevieho Ray Vaughana, detailní kopie Esquire Relic Jeffa Becka či tzv. Duck Stratocasteru Yngwieho Malmsteena, kolekce John Mayer Limited Edition Black 1 Stratocaster nebo ceněná verze Fiesta Red Stratocaster 1961 postavená podle oblíbeného nástroje Garyho Moorea.
Tento pouze dílčí výčet Cruzem vyrobených nástrojů dává předpoklad, že schopností a zkušeností bývalého kytaráře Fenderu v brzké době využije některá z konkurenčních firem, nehledě na možnost, že obdobně jako je tomu u úspěšné značky John Suhr (také bývalý zaměstnanec Fenderu), by se muzikanti mohli v budoucnu setkávat s kvalitně zpracovanými kytarami nesoucími logo John Cruz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.