Přejít k hlavnímu obsahu
Jordan Rudess | Foto: Ondřej Pečenka
Jordan Rudess | Foto: Ondřej Pečenka
Honza Hrbek -

Jordan Rudess: Moje uši jsou stále otevřené

Do Prahy zavítala nejspíš největší prog metalová kapela světa Dream Theater a v modřanské prodejně Kytary.cz před koncertem proběhl workshop klávesisty Jordana Rudesse. Firemní hráč kláves KORG předvedl své umění před plnou prodejnou fanoušků, když otevíral nový display. Než se však postavil před publikum, aby ukázal možnosti syntezátoru KRONOS, měli jsme možnost ho v rychlosti vyzpovídat. A to je možnost, která se neodmítá.

Studoval jsi na Juilliardu klasický klavír, byl jsi velkým dětským talentem, dovedeš si představit, že bys zůstal klasický klavírista?

Začínal jsem se trochu nudit. To je ten důvod, proč jsem změnil směr. Objevil jsem zvuky, které nabízely syntezátory, a odlišný životní styl a rozhodl se odejít. Na Juilliard jsem chodil od svých devíti let, takže jsem tam chodil do přípravky už opravdu dlouho. Pak jsem tam rok chodil na vysokou školu a uvědomil si, že musím jít. Ale pořád všechno, co dělám, vychází ze struktury toho, co jsem se tam naučil. Způsob, jakým cvičím, jak o hudbě uvažuji, zapisuji ji, i to jak ji skládám. Stále se na svět dívám očima klasicky vzdělaného pianisty a to bych za nic na světě neměnil.

Předpokládám, že načasování tvého přechodu bylo podpořeno nástupem zvuků syntezátorů v hudbě, s kapelami jako Yes, Gentle Giant, King Crimson… muzikou pro uvažujícího muzikanta. Ovlivnilo to tvé rozhodování?

Album, které mě naprosto vykolejilo, bylo Tarkus od Emerson, Lake & Palmer, to mě osobně opravdu dostalo. Poslouchal jsem Keitha Emersona jako pianistu a cítil jsem takové „wow, tohle všechno můžeš udělat s klávesama? To je úžasný!“ To jsem vůbec netušil! Netušil jsem, jakou moc můžeš mít. To pro mě bylo opravdu vzrušující.

Jak vidíš dopad a vliv, který jsi měl a nadále máš na progresivní hudbu?

Jsou dva způsoby, jak se na to dívat. Jeden je jako kapela a hudba, kterou děláme s Dream Theater. A je jasné, že tento styl, progresivní metal, je velkým vlivem pro spoustu lidí, pro kytaristy, klávesáky, všechny. Druhý je osobní. Jako klávesák cítím, že je hodně lidí, kteří jsou přitahováni k tomu, co dělám a pečlivě to sledují. A to je pro mě ohromně důležité, snažím se to brát opravdu vážně.

Klávesy jsou proti kytaře v úplně jiné pozici. Pro klávesový svět je vážná hudba etalon, představuje to hudebně nejpokročilejší, co pro náš nástroj existuje. Můžeš hrát Liszta, Rachmaninova nebo Bacha… A je to velice technicky náročné! Elektrická kytara, to je svět, který je teď na vzestupu. Máš lidi jako John Petrucci, Rusty Cooley a všechny ty nové, úžasné, technické hráče a vypadá to, že právě tvoří svou vlastní „vážnou hudbu“. Fascinuje mě to sledovat a být toho součástí!

Považuješ se za blázna do vybavení?

Jo, určitě! Neodolám zajímavému syntezátoru nebo něčemu, co dělá zajímavé zvuky!

Hodně věcí v rámci kláves se teď asi odehrává na poli software a patchů, že ano?

Jo, já mám takovýho software! A také mám svůj vlastní software!

Myslíš GeoShred, že? Co je to? Dokážeš to vysvětlit nezasvěcenému?

Já ti to ukážu! (Jordan vytáhne svůj iPhone a jednoruč začne hrát na ploše displeje neuvěřitelná sóla.)

GeoShred je velmi cool nový druh syntezátoru. Supermoderní synťák, který zatím běží na iOs, ale brzy už bude dostupný i na dalších platformách. Je to nástroj, který je vyvinut, aby současné multi-dotykové hraní posunul dál. Chtěl jsem, aby měli lidé možnost hrát jako virtuozové i na kapesním zařízení. Chtěl jsem jim dát možnost ohýbat nebo neohýbat tón a mezi oběma variantami přecházet co nejsnáze.

To je úžasné! Jako basákovi, kytaristovi, mi to přijde, že to spojuje svět těchto nástrojů s klávesami? Že to do světa kláves přináší prvky hry na strunné nástroje?

Je super, že můžeš hrát slide a držet, přidat feedback, zkreslit zvuk, hrát akordy i jednotlivé noty, to všechno na takhle malé obrazovce.

Wow, musím se přiznat, vždycky jsem si myslel, že tyto aplikace jsou jenom hračky. Ale tohle je naprosto seriózní hudební nástroj!

Je to opravdový nástroj. Samozřejmě to lépe funguje na iPadu, kvůli větší obrazovce, ale lidé to používají jako velmi důležitý nástroj po celém světě. Díky možnostem GeoShredu máme obrovskou základnu hráčů v Indii. Hráčů, kteří na něj hrají karnatickou hudbu, protože dokáže zahrát zvuky, které připomínají sitár, nebo můžeš mít bordun, přes který hraješ. Používají ho na všech velkých, důležitých koncertech…

Najdeš si stále čas na poslech nové hudby?

Na to mám čas vždycky! Moje uši jsou vždycky otevřené novým nápadům. Lidé mi posílají věci, a i když nemůžu projít všechno, vždycky jsem zvědavý, jaké zvuky a nástroje používají…

Je nějaký interpret, kterého bys chtěl zmínit?

Těch je tolik! Jsem velký fanoušek elektronické hudby jako Aphex Twin a prostornější, více vyklidněné hudby jako Sigur Rós z Islandu. A mám rád i nové progové věci. Například jsem velký fanda kamarádů z Haken!

Tagy Osobnost týdne Jordan Rudess rozhovor Dream Theater GeoShred

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Honza Hrbek
Vždycky jsem miloval muziku. A živý nástroje.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY