Josef Javůrek: Chceme rock and rollu vdechnout nový život
Debutové album Karneval, které jsme s naší kapelou Něco si přej vydali loni v listopadu, vlastní tvorbou navazuje na rock and roll a pop rock konce 50. a 60. let. Najdete na něm ale i blues Dvanáct hodin, nebo písničku Nepadám, která se dotýká punku. Myšlenkou alba je, že se posluchač společně s kapelou ocitne na rockovém karnevalu, kde každá písnička vypráví jeden z příběhů tohoto večera. Práce na albu trvala dva a půl roku a zažili jsme během ní veselé i smutné chvíle. Právě o nich bych vám rád napsal pár řádků.
Cesta k prvnímu albu kapely byla dlouhá. Proto to vezmu od začátku. V roce 2016 jsem navštívil pražský koncert Paula McCartneyho, který je můj velký hudební vzor. A právě na jeho koncertě jsem vyslovil přání, že bych taky jednou rád psal a hrál vlastní písničky. V té době jsem už pár věcí složil, ale nevěnoval jsem se tomu tak intenzivně jako nyní. Mým velkým snem tehdy bylo založit rock and rollovou kapelu. Sen se mi splnil v prosinci téhož roku, když jsem se přes hudební inzerát seznámil s bubenicí Kristýnou Švihálkovou a položili jsme základ nové kapely. Na jaře následujícího roku se k nám připojil kytarista Josef (Joey) Sedlák a ten o pár týdnů později přivedl baskytaristku Karolínu Staňkovou. Kapela byla na světě.
Začínali jsme na čistě převzatém repertoáru rock and rollů z konce 50. let. Pamatuji si jako dnes, když k nám na zkoušku přišel někdo, kdo zrovna procházel po chodbě. Řekl, že hrajeme moc hezky a že si nás najde na Facebooku. Jenže ten jsme ještě neměli. Neměli jsme totiž ani jméno. Proto náš kytarista Joey přišel s názvem Něco si přej, který vymyslel jeho kamarád. Protože nikdo neměl jiné návrhy, tak jsme to jméno přijali za své. Nejdřív jsem se s ním nemohl ztotožnit, ale dnes si myslím, že přesně vystihuje můj vztah ke kapele jako něčemu, co jsem si vždycky přál.
V průběhu času jsme do našeho repertoáru začali zařazovat vlastní písničky. První byla rhythm and bluesová What I Did Wrong inspirovaná písní I Feel That Old Feeling Coming On Jamese Browna z roku 1958. Jako první autorský singl nám vyšla v květnu 2018. Tím jsme otevřeli dveře vlastní tvorbě. Je to také první skladba, na které hraje kytarista Honza Hrazdíra. Ten přišel do kapely v květnu téhož roku. Následoval ještě další singl With You, vydaný v září 2018 u příležitosti koncertu na studentském festivalu Hudba z FEKTu, jenž jsme vyhráli. Písničku mixovali a masterovali Matěj a Štěpán Jelenovi z kapely Brixtn. Jednou z cen Hudby z FEKTu bylo nahrávání ve studiu George Lukase. Tak došlo k natočení našeho prvního EP Get Up!, které obsahuje jednu instrumentální a čtyři anglickojazyčné skladby, aranžované ve stylu rock and rollu přelomu 50. a 60. let.
Jak běžel čas, v kapele nastaly změny. Odešel kytarista Joey a bubenice Kristýna odjela na Erasmus do USA. Místo sebe nám našla na záskok bubeníka Daniela Křivánka. Erasmus se ale protáhl na dva semestry. Dan s námi mezi tím srostl tak, že když se Kristýna vrátila, dali jsme společnou řeč a už s námi zůstal. Během tohoto času jsme vydali dva singly. Vánoční písničku Vzpomínám a rhythm and bluesovou Crazy About You inspirovanou tvorbou Bo Diddleyho a Little Waltera, kde je dominantním nástrojem foukací harmonika.
V té době jsme už měli poměrně dlouhý repertoár vlastních věcí, který by vystačil na desku a mnoho nenazkoušených písniček v záloze. Po odezvě na naši první českojazyčnou písničku Vzpomínám jsem se rozhodl skládat výhradně česky. Jednak si myslím že je to posluchačům u nás bližší, ale hlavním důvodem je to, že mi to jde při psaní i zpívání více od srdce. Naše starší písničky poznáte podle anglického jazyka. Ty novější jsou už v češtině.
Rozhodli jsme se, že natočíme tři nové singly. Byl sám, Máme jen chvíli a Tree. Nahrávání se uskutečnilo v květnu 2021 a ve studiu Fascinum jsme natočili nástroje, pak jsme si dali pauzu na pizzu a následovaly zpěvy. Teď jedna rada pro všechny zpěváky. Nikdy nejezte před zpěvem. Bude to strašný! Takže jsem potom svoje vokály přetáčel jiný den na zkušebně. Naštěstí mi to moje technika dovoluje.
Písničku Tree jsme v rámci našeho nového konceptu českojazyčných písní společně s Kájou přetextovali do češtiny na Strom. Inspirovala mě k tomu vzpomínka z dětství. Když jsem byl malý, sedával jsem s babičkou pod lípou, kterou zasadil její pradědeček. Když babička zemřela, lípu skáceli. Písnička je tedy věnována nejen naší lípě ale i všem stromům, ke kterým nás vážou hezké vzpomínky.
Když jsme písničky natočili, dali jsme hlavy dohromady a rozhodli se, že je vydáme postupně. V té době náš bubeník Dan studoval JAMU a měl možnost nahrávat v Nahrávacím studiu Divadla na Orlí. Šli jsme tedy do toho s tím, že natočíme další singl do zálohy. Tentokrát jsme vybrali rock and rollovou písničku Lady in Blue o dívce, která je dnem i nocí oděná do modré (smutku). Měli jsme natočeno poměrně brzy, a tak nám zbyla hromada nahrávacího času. Přemýšleli jsme co dál a napadlo nás natočit další vlastní písničky. Nakonec jsme jich nahráli asi pět. Bylo to ale docela ledabylým stylem. Bicí jsme měli ve stejné místnosti jako nástroje, takže byly slyšet ve všech stopách a neměli jsme metronom. Při zpětném poslechu jsme usoudili, že to dokážeme zahrát lépe když se připravíme. Proto jsme tuto nahrávací session zahodili, naplánovali další termín a začali se pořádně připravovat. Nápad natočit album už byl na světě.
Aranže písniček vznikají na zkušebně. Většinou je to tak, že přinesu písničku, demo, nebo nápad a ostatní si vymyslí svůj part. Někdy přijdou s návrhem vložit do písničky stopky, sólo, upravit rytmus, nebo jinak uspořádat sloky a refrény a vždy je to ku prospěchu věci a mé spokojenosti. Například Honza, kromě perfektních sól, pro která má talent, už do dvou písniček vymyslel bridge. Jednou ale byla naše skladatelská spolupráce zajímavější než jindy. Když jsem přišel s písničkou Nepadám, tak neměla bridge. Po sóle měla přijít na řadu třetí sloka. A protože jsem v té době ještě nepsal k novým písničkám akordy, tak je při prvním a druhém hraní Honza nechytal úplně jistě. Tam, kde měla přijít na řadu třetí sloka, zahrál špatný akord. Já jsem si zrovna tuto zkoušku natáčel a když jsem to doma poslouchal, tak se mi ten akord tak zalíbil, že jsem na něj složil celý bridge. I takto může vypadat inspirace mezi členy kapely.
Na desce Karneval je 15 písniček. Na druhé nahrávací session v květnu 2022 jsme jich natočili pět. Tentokrát s bicími v oddělené místnosti a s metronomem. Jako hudební poradce za námi přišel náš kamarád Vojta Svatoš. Vše šlo hladce a první session se povedla. Jako občerstvení jsem přinesl domácí bábovku a stali jsme se tak první rock and rollovou kapelou v historii, která ve studiu jedla bábovku. Třetí session se konala v březnu 2023. Tentokrát jsme si ji rozdělili do dvou dnů a v každém jsme chtěli natočit tři písně. Poslední den nám však zbyl čas, a tak jsem navrhl, že bychom na desku mohli natočit ještě písničku For the First Time. Nikomu se už nechtělo, tak jsem musel kapelu hodně přemlouvat. Ale nakonec, asi mi chtěli udělat radost, svolili. Je to vůbec první písnička, kterou jsem v životě složil. Bylo mi asi 16 let a chodil jsem tehdy na hodiny kytary k Milanovi Kašubovi. Má blízko k hudebnímu stylu rockabilly a je inspirována materiálem, který vznikal v polovině 50. let ve studiu Sun Records v Memphisu. Citátem z Járy Cimrmana „Ta už na desce být neměla, ale nepodařilo se ji odehnat.“
Ve studiu jsme natočili jen nástroje. Z předchozích zkušeností se konkrétně mně osvědčilo, když si můžu zpěvy nahrát sám a pořádně si s nimi vyhrát. Ve studiu vás tlačí čas a peníze. Vokály jsme tedy natáčeli zejména na naší zkušebně. Když už jsem naznal, že mě překvapení uprostřed nahrávání v podobě ve vedlejší místnosti zkoušející kapely nenaplňují radostí, rozhodl jsem se k radikálnímu kroku. Sbalil jsem svoje studio a odvezl ho ke strejdovi na chalupu, který mi vyčlenil jednu místnost, a kde jsem celý týden v klidu natáčel. A jak by řekl strejda, měli jsme Ameriku, protože když jsem nenatáčel, tak jsme grilovali a užívali si léto. Úsměvná příhoda také byla, když jsem přijel za naším bubeníkem Danem natočit jeho part do duetu Propojený životy, který je inspirován Simonem a Garfunkelem. Dan byl perfektně připravený. Až na frázi „oheň vyhas v každém z nás“, kde suverénně zazpíval „život vyhas v každém z nás“.
Kromě naší kapely se na desce objevuje řada hostů. Ten, kterého uslyšíte nejčastěji je Vladan Ronner. Hráč na hammondovy varhany a pianista, který dodal našemu zvuku nenahraditelný sound 60. let. Například v titulní písničce Karneval, nebo Máme jen chvíli. Pod klávesami v písničce Strom je podepsán Vojtěch Svatoš. Jako zpěvačka doprovodných vokálů se na desce objevuje původní bubenice kapely Kristýna Švihálková. V bluesové písničce Dvanáct hodin na saxofon hraje Radim Krupica. Původní kytarista kapely Joey Sedlák si zahrál v punkové části písničky Nepadám. Písničku Kájina obohatily violoncellistka Emílie Ahmetajová, houslistka Markéta Klímová a houslistka Kateřina Křivánková.
Velká práce přišla v postprodukci. Tu jsem dělal společně s naší baskytaristkou Kájou, ale ona na ní má největší zásluhu. Sestříhat patnáct písniček nebyla legrace a občas přišly chvíle, kdy nám nebylo do smíchu. Zvlášť při mém perfekcionismu. Mix nahrávek má na svědomí Václav Svoboda a mastering zajistil Radek Žák. Od prvního natáčení ve studiu Fascinum po křest desky uplynulo dva a půl roku. Tak dlouho jsme na desce pracovali.
Křest alba se povedl na jedničku a potěšilo nás, kolik našich fanoušků a kamarádů přišlo. Kmotrem alba se stal náš kapelní přítel Milan Kašuba. A nejlepší to bylo pro Dana, který na křest přiletěl z Lisabonu a druhý den ráno už odlétal zase zpátky. S novým rokem 2024 z kapely odešla baskytaristka a zpěvačka Karolína Staňková a na její místo přišel nadějný Michal Skřivánek. V současné době plánujeme nové koncerty a chystáme se natočit nový singl.
Na závěr bych chtěl říct, že cílem naší kapely je navázat na rock and roll a pop rock konce 50. a počátku 60. let vlastní českojazyčnou tvorbou. Nechceme však kopírovat, snažíme se do ní přidat něco z nás a naší generace i když nás inspirují kapely poloviny minulého století jako například Beatles, Beach Boys, Rolling Stones, Simon a Garfunkel, nebo rock and rolloví zakladatelé jako Elvis, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis, Little Richard, nebo Everly Brothers. Víme, že jdeme možná proti proudu a že to u nás nikdo nedělá, ale nás to baví.
Existují sice české rock and rollové kapely, ty ale nemají stejný koncept. Myšlenkou Debutového alba Karneval je, že se posluchač společně s kapelou ocitne na rockovém karnevalu, kde každá písnička vypráví jeden z příběhů. Naším snem je, aby deska Karneval vdechla rock and rollu nový život.
Jaký je příběh vaší kapely? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.