Přejít k hlavnímu obsahu
Kabát před sebou valí pivní sudy, čerty, děvky, ale i smutnění ze života jako za starých časů. | Foto: oficiální web kapely
Kabát před sebou valí pivní sudy, čerty, děvky, ale i smutnění ze života jako za starých časů. | Foto: oficiální web kapely
Martin Hošna -

Kabát čechrá lidový bigbít ostrými riffy

Patnáctá řadová deska El Presidento kapely Kabát po sedmi letech opět dokazuje, že rock'n'roll má v rukách této bigbítové stálice stále pekelnou sílu. Dravé písničky si střílí z lidové tvořivosti, kterou doplňují o své typické oplzlé jinotaje, o úderné kytarové riffy a samozřejmě o charizmatický Vojtkův chraplák, který umí baladicky vyprávět i zuřivě útočit.

Když v osmdesátkách Kabáti ještě inklinovali k thrash metalu, málokdo by tomuto teplickému kvintetu předpovídal, že se dožije ohromné slávy, ba i aplaudování od kritiků, kteří se na začátku vysmívali hospodským textům, jednoduchým aranžím a ožralému publiku, které kapelu doprovázelo na každý koncert. Ba ne. Kabát se od té doby nijak nezměnil, jen zestárl, společně se svým publikem, a i se svými kritiky, kteří již dávno obrátili list.

I ve své čtvrté dekádě své existence Kabát umí psát hity přímo na míru rockovým fajnšmekrům i střednímu proudu. Titulní skladba El Presidento vzpomíná kytarově na počátky v duchu Má ji motorovou, přesto s o poznání chytlavějším refrénem a sborovými doprovody. Podobný drive s disonantními kytarovými sóly má i singl Rumcajs miloval Manku, hardrockovou školu nezapřou vypalovačky Kazačok nebo Opilej klavír, v níž Kabát konečně zvolní a vypravuje satirické příběhy textaře Milana Špalky, a těch je na desce dost.

Táborákové refrény s velkou špetkou humoru navazují na album Colorado; i zde se objevuje vtipná narážka na Divoký západ („Já zlatý hroudy hledám na pláni severní / a whiskey stejně voní a chutná, však ty víš“), na nikoli americký, ale pražský sen („A pak jsem přišel já / a moje ego / nalitý svaly /a taky testosteron, víš“).

Pochodový rock má slovo na začátku písně Za ztracený námořníky, aby pak refrénu melodicky zjemnil bujarý orchestrální riff a rozjel smutnou ódu o dlouhých ránách nočních tanečnic. V tracku Zátky Kabáti více experimentují, prostor zde dostanou i žestě v rytmickém ska. Své politické názory zase jemně ohřejí ve skladbě Nesmrtelná teta („pošlete na ně neúprosnou Grétu / mladýho Klause a nesmrtelnou tetu“), aby pak ve skladbě Oni svalili vinu za lidskou bídu na neznámé viníky.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Kabát nenatočil lepší desku. Natočil stejně dobrou, jako jsou ty předchozí. Tahle kapela je učebnicí bigbítu. Valí před sebou pivní sudy, čerty, děvky, ale i smutnění ze života jako Motörhead. Kytarová souhra je pastvou pro uši a duo Ota Váňa a Tomáš Krulich jsou dávno sehraná dvojka, která ví, kdy zahrát drsný riff, kdy zjemnit v refrénu nebo kdy tanečně odzbrojit publikum – to vše v kooperaci s hlasem Pepy Vojtka, který jako frontman táhne kapelu jako dobře namazaný stroj. Přestože Kabát drtí struny už skoro čtyřicet let, jejich hard rock zní v moderním zvuku pestře a svěže.

Kabát - El Presidento

Kabát – El Presidento

Pink Panther Agency, 41:02

Bigbít

80 %

Tagy Kabát Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY