Kaczi: Bojovali jsme s přesností, tempem, klikem, aranží, zpěvem i energií
Příležitostem jdu naproti, makám na sobě, písním dávám čas. Každá píseň ve mně musí uzrát, než s ní jdu ven. Kněhyně zrála čtyři roky. Chtěla jsem, aby album bylo uvěřitelné a znělo přirozeně, bez větších efektů nebo samplů, které jsou dnes trendem.
Natáčet jsme začali začátkem roku 2023 v ostravském studiu Lakovna. Pro spolupráci jsme oslovili herce a muzikanta Michala Sedláčka. A to byla naše výhra. Na převážné části alba se muzikantsky podílí sám producent, můj basák a kamarád Lukáš Hradil, neskutečně nadaný Michal Sedláček, který dal do alba kus sebe a dodal písním noblesu a glanc, stejně tak jako houslistka Radka Tihelková.
Textařsky i hudebně albu pomohl můj přítel Honza Kořenek, což dává albu jiný rozměr ve srovnání s Nahou. Obracíme se k tématům přírody, osobním zážitkům, postojům a jiným příběhům, nechybí ani téma lásky, milostného vztahu i vztahu k sobě samé. V náladách písní se střídá radost, smutek, euforie i melancholie.
Když jsme šli do studia, měli jsme jen matnou představu o tom, co chceme. Měli jsme písničky, ale nic pořádně nazkoušené. Každopádně naše očekávání a těšení se na první nahrávací session bylo velké a dopadlo velkým fiaskem. Mysleli jsme, že písničku Everest, kterou jsme vykopli celé natáčení, dáme na první dobrou. Ale omyl, bylo to fiasko a vůbec nám to nešlo. Bojovali jsme s přesností, tempem, klikem, aranží, zpěvem, energií, znělo to fakt bídně a naše nadšení narazilo na realitu. Z toho vyplynulo jediné – musíme zamakat.
Tak jsme začali zkoušet a přemýšlet o postupu natáčení. V podstatě první setkání ve studiu byly spíše oťukávačky. Všechny první pokusy jsme nakonec smazali a nahrávali znova. Trvalo nějakou dobu, než jsme se do nahrávacího procesu dostali. Po čase jsme se na sebe naladili a natáčení začalo mít smysl. Spousta nápadů vznikala až ve studiu. Tento způsob mě dost bavil a naplňoval, protože jsme ve většině případů nevěděli, co z písničky vlastně vznikne. Hledali jsme se a myslím, že jsme se našli.
Původní myšlenka, že nepoužijeme samply, nám nevyšla, protože naše fantazie neměla žádné hranice. Což ve finále nevadí. Mám pocit, že decentní použití samplů celkovému zvuku neškodí, ale naopak. Důležité pro nás bylo přenést náladu alba na živé hraní. A jestli se to povedlo, může posoudit jedině posluchač.
Natáčení jsme měli rozděleno na dvě části. První probíhala v ostravském studiu Lakovna, druhá část pak ve studiu Českého rozhlasu Ostrava s Alešem Huberem. Ve druhé půlce už jsme měli dobrý základ, takže stačilo věci víceméně dotáhnout, a to se podařilo v podstatě už během měsíce. Následovala míchačka, mix a grafika. To taky nešlo úplně po másle, protože každý měl o finálním výsledku jinou představu. A když už se blížil deadline odevzdání, mix i master byl hotový, tak jsem bouchla, a to kvůli grafice. Měla jsem chuť s tím praštit. Nakonec jsme našli s grafičkou kompromis a album Kněhyně je na světě. Uf. Hudbu prostě musíš milovat, jinak to nejde.
A co si odnáším z této zkušenosti pro nahrávání další desky? Určitě je to pečlivá příprava. Známé heslo, že studio je nejdražší zkušebna, se nám osvědčilo. Úplně ideální je mít nové písničky sehrané už z koncertů, což je i výhoda v tom, že zjistíte, které písničky fungujou a naopak. Často jdu po pocitu, ale ne vždy je správný. Posluchači jsou skvělou zpětnou vazbou.
Mé shrnutí a doporučení:
-
vybrat písně, které jsou hotové a stojíte si za nimi
-
mít předem vybrané studio se zvukařem a producenta, se kterými jste naladěni na jednu vlnu a jdete za stejným výsledkem
-
mít nazkoušený repertoár na album
-
mít představu o aranži
-
zvolit si hudební hosty, kteří nahrávku doplní
-
znát tempo a stanovit si ke všem skladbám klik
-
mít představu o finálním zvuku
-
rozhodnout se, kdo bude desku míchat a kdo se postará o master
-
buď mít vydavatelství nebo dostatečně velký budget (oslovit sponzory) v případě vlastního nákladu
-
promyslet a naplánovat distribuci
-
mít představu o vizuálu alba a předem si vybrat grafika, který vám myšlenku zhmotní
-
oslovit jednoho fotografa pro zpracování materiálu na albu
-
a v závěru udělat PR k albu, křest s navazujícím turné a věřit, že se bude deska líbit vašim posluchačům a ideálně osloví i posluchače nové
Jak jste svou desku připravovali vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.