Korn screen

Kapelka na xichtoknize? Je blbost tam nebejt!

Máš kapelu? Je to tvoje kapela? Jsi na ni dostatečně hrdej? Chceš, aby byla známá? Máš na to dost publika na koncertech? Skoro všechny otázky jsou: jo?

Pokud přemýšlíš o propagaci kapely a finance pro reklamu jsou zatím nedostupné, tak určitě už máš pro kapelu facebookovou page. Pokud ne, měl bys. Je hodně kapelek, které jsou nad tyto mainstreamově trapné věci povýšené. Bohužel se tím okrádají o nejvýkonnější kanál současné doby, kterým svou kapelu udělat známou. Alespoň co se týče poměru cena a výkon, tak určitě. Je zajímavé, že argumenty typu: nikdo z kamarádů tam není, nebo: naši fanoušci to nepoužívají, už dnes prostě neplatí. Pokud tvoje kapela hraje, má co říct a má špetku originality, je blbost tam nebejt! 


Jak začít sbírat xichtíky

Pokud už o tom dlouho přemýšlíš a ani ty nejsi na FB, tak ideální začátek je udělat si svůj profil a pochopit, jak FB funguje. Pozor, nezdá se to, ale to není na jeden večer. První, co zabere nejvíc času, je najití co nejvíc lidí, co se dají považovat za známé.

Není to tak, že je nutné spřátelit se úplně se všemi, co jsi kdy viděl, ale jen s těmi, co se znáš. Pak by propagace neměla efekt a tobě by facebookového proudu (newsfeedu) svištěli jen blbosti od lidí, co si přidávají všechny. Je taky fajn, když si "zalajkneš" pár borců, co to fakt uměj, osobností, co dávaj ty nejkrutější statusy a co vždy způsobí největší ohlas. Pak rychleji pochopíš, jak to dělat správně.

Samozřejmostí jsou zalajknuté kapely, co tě baví a co mají na profilu víc fanoušků, než má Česká republika obyvatel.


Založení kapely na fejsu

Tadá! Narozeniny kapely na FB! No… není třeba nic přehánět, ale jako jistá událost nebo novinka, zkrátka něco, co řekneš svým fandům na koncertu – za to už to stojí. Je třeba svoji fanpage rozšiřovat, a to hlavně mimo FB. Na začátku se musí první "tvrdé jádro" fanoušků narekrutovat ze skalních fandů kapely, kamarádů, těch pravověrných.

Právě tohle tvrdý jádro bude s nadšením plnit tvoje první pokusy o viralitu v lehce ohraných statusech typu: prosím sdílejte (tím si projde každý). A právě tohle tvrdé jádro bude otravovat své kamarády sdílením událostí, fotek s tebou a kapelou a rádo a ochotně bude postovat videika z kalbiček, kde jste hráli.


Viralita stupeň dvě: kámoši kámošů

Existuje jeden velice zajímavý moment. Je to vlastně kratičké období, kdy poznáš, že se něco děje, ale nebudeš vědět, co a proč se to děje. Najednou ti na koncert přijde hromada neznámých lidí. Jasně, bude tam i hromada kamarádů, ale nebudou sami. Přitáhnou si svoje kamarády, který si ty, ani spoluhráči s kapely, nikdy neviděl. Prostě kámoši kámošů se přišli juknout, co to ten kámošův kámoš vyvádí.

To je přesně ten čas, kdy je třeba brát propagaci vážně a kdy je pravá chvíle do toho šlápnout pořádně. Jeden nástroj na sběr emailů a rozesílání novinek, kterej je vážně špička si nechám na sólo článek. Jmenuje se mailchimp. Přes něj lze krásně sbírat a využívat nejvíc direktivní kanál – maily fandů! To pokryje ty, co nejsou na FB. S těmi co tam jsou, to bude o něco snadnější.


Spusť si příběhy

Kámoši kámošů, friends of friends, je pro systém FB termín, se kterým umí pracovat. Tvoje rozjetá stránka ti v tenhle moment dává jasně najevo, že chce krmit. Krmit chce novými statusy, ale i prachama. FB byl původně nástroj, jak ohodnotit, která holka je hezčí, a po nějakém vývoji, zahrnujícím spolknutí veškeré mladé populace na celé zeměkouli, se z něj stal velice efektivní komerční nástroj, který funguje téměř na vše. Takže je jasné, že tenhle malý otesánek ti doporučuje, abys svoji stránku propagoval. Pokud odklikneš všechny nabídky, půjde to rychle a efektivita půjde do hajzlu jak zkyslá polívka, i s tvejma naspořenejma financema.


Slalom systémem

V základním výběru reklamy (jdi přes správce reklam v menu) je tedy nutné killnout blok "Vaše reklama", což nenápadný modrý link na pravé straně u tohohle nadpisu "odebrat". Necháš tam jenom ten druhý blok, což je právě to ono cílení na friends of friends, kterému FB říká "sponzorované příběhy". Pak už jen vybereš minimální věk, takže jestli si brnkáte přeslazenej brit-rock, tak tu 13+ tam klidně nech. Důležitý taky je, aby sponzor stories běželo pouze na lidi, který nejsou spojený s tvojí stránkou. Poslední, co tě čeká, je nastavení dlouhodobého rozpočtu – pro začátek (stav kolem 200 ~ 400 fandů) dej klidně litr na jeden až dva měsíce.


Pak už to jen odklepneš a sleduj, co se bude dít!

Nestane se nic, budeš dost naštvanej, ale pak se po dvou dnech podíváš na profil a tam bude o 30 fandů víc. Yes! Je to daný tím, že kamarádi, co to nemají u tebe zalajklí, uvidí, že se to líbí tobě, a nebo jinýmu jejich kámošovi.


Zlatý prciny…

V současný době se tahle forma reklamy považuje za nejpřirozenější náběr fanoušků. Po nějakým čase ale přestanou fungovat tak dobře, jako na začátku. Je to tím, že dobrý kámoši prostě dojdou. Je to ale taky signál, kdy je třeba více koncertovat. I bez sponzorstories budou lajky přibejvat, to je jasný. Po tom, co zas sponzorovaný příběhy obnovíš, půjde to zas rychle. Hromada lidí, co byla na koncertu, si tě prostě nelajkla – a tímhle to jen připomeneš.

Co jsem tu ještě nenapsal, to je jak co kdy postovat a jak to správně loukostově promovat, ale to až v příštím díle...

Slipknot screen