Karol Mikloš se v Bratislavských mostech ohlíží za devadesátkama
Slovenský zpěvák a skladatel Karol Mikloš vydal svůj další singl, který ohlašuje jeho zářijové album ve slovenštině. Retrospektivní píseň překypující emocemi se díky textaři Pavlu Bartošovi (Pavlovitz) vrací do bratislavských ulic devadesátých let.
„Začátek naší spolupráce byl velmi prozaický. Dnes Pavol žije nedaleko Bardejova a přijel se podívat na náš koncert do bardejovské Bašty, aby zavzpomínal na časy písně Tomorrow. Po koncertě poslal bubeníkovi CD svého projektu Pavlovitz, které jsme si druhý den pustili v dodávce cestou na další koncert. Okamžitě mě zaujal jeho slovník a způsob psaní a napadlo mě mu napsat, jestli nemá něco v šuplíku. O pár dní později mi poslal text Bratislavských mostů a během několika hodin vznikla píseň, kterou vnímám jako jakýsi návrat do bratislavských ulic právě v době vydání Tomorrow. Naše společné nadšení z tohoto momentu vyústilo ve spolupráci, která výrazně ovlivnila a urychlila vznik nového alba. Jeho texty pro mě byly inspirací a zároveň výukovým materiálem, jak přistupovat ke slovenštině, přičemž písně s jeho texty vnímám jako hlavní na albu,“ vysvětluje Karol Mikloš.
„Spolupráce s Karolem přišla nečekaně, stejně jako text této písně. Po koncertě v Bardejově mě svým způsobem nastartoval tím, že mě oslovil ke spolupráci, během covidu jsem nepsal téměř vůbec. Když jsem začal psát první verše, v podvědomí jsem si vzpomněl na Ursinyho a Freša, mé oblíbené postavy naší hudby. Dežova píseň šla před pár minutami v rádiu. Spojil jsem si ji se svými bratislavskými zážitky z doby, kdy jsem tam žil, s Dunajem, s hospodou před Dežovým panelákem, s Petržalkou. V jedné sloce byla zakomponovaná i jejich jména, ale to mi neprošlo (smích). V té písničce cítím léto,“ říká o spolupráci Pavol Bartoš.
Nahrávka vznikla v Karolově domácím studiu Men at Sound v Trenčíně za asistence zvukaře Matúše Homoly a podíleli se na ní členové Karolovy koncertní kapely – Alexander Salviany (bicí), Roman Hlubina, Andrej Petrovič (elektrické kytary) a Peter Brhlík (baskytara). O éterický vokál se postarala zpěvačka LOTTA, vlastním jménem Dagmar Mišíková, známá také ze spolupráce s kapelou Fallgrapp. Mastering provedl Tomáš Karásek ve studiu Gargle & Expel v Praze.
K písni vznikl i ilustrační videoklip, sestavený ze záběrů použitých v klipu k singlu Tomorrow (režie Braňo Špaček), který byl natočen v Bratislavě v roce 1997 a dokresluje retrospektivní charakter písně. Fotografie na obálce (autorka Barbora Skalníková) pochází ze zářijového koncertu v klubu Pink Whale na nábřeží Dunaje.
Píseň Bratislavské mosty vychází na značce Gregor Agency – G.A. Records. Spolu s předchozími singly Nevíš, co ti říkám a V protisměru se tato skladba objeví na albu Noční vlaky, které vyjde 13. září 2024.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.