Každý klavír má svoji duši. Které nejvíc přirostly k srdci českým hudebníkům?
Piano, pianino a další klaviatury. Spojuje je jistá vznešenost, kterou nabízí málokterý nástroj, ale i poutavé příběhy. Některé klavíry se dědí z generace na generaci, jiné zase fungují jako symbol domova, který s daným umělcem cestuje z bytu do bytu. Které značky a modely jsou zásadní pro české hudebnice a hudebníky? Na to jsme se zeptali Alberta Romanuttiho, Báry Zmekové, Karla Havlíčka a mnohých dalších.
Marie Kieslowski
Už asi čtyři roky hraju na Nord Electro 5 HP, který miluju hlavně kvůli rejstříku varhan a skvělé mechanice Hammer Portable. Dobře za mě simuluje kladívkovou mechaniku, ale nepřidává na váze piana. Ale jinak bych si přála mít doma pěkný klavír, to nenahradí žádné stage piano.
Albert Romanutti (Bert & Friends)
Mám jedno pianino značky Petrof doma v Příbrami, na který jsem celý dětství objevoval všechny čara. Můj průvodce, Buddy, a matko-otec. Už asi 10 let jsem ho nenavštívil, ale včera mě napadlo, že si ho přivezu sem za mnou. Do Prahy, do mýho supr studijka na ostrově. Tak se těším! A zároveň z toho mám trochu motýly v břiše. Až se stane ten návrat. Až se vrátí zpět. Můj Buddy.
Jan Kostera (Killiekrankie)
Nejsilnější vztah mám určitě ke klavíru, se kterým jsem vyrostl. Domlácené Scholze pianino, na které hrával můj strejda a po něm i já – strašný křáp, ale stejně ho miluju. Mám ho celé otevřené, ať to pořádně zní a můžu strkat věci do strun. Když přišel ezoterik proměřit mámě ložnici, řekl, že v něm žije duch.
Anna Vaverková (The Flavians)
S klavírem je to takový trošku jinačí než s jinejma nástrojema. Za prvý, každý piano má úplně jinej vibe a chová se jinak A za druhý, když chceš třeba jiný piano, než je ve studiu, kde nahráváš, tak to nejde, protože si nemůžeš přinýst jinej klavír s sebou. Jo, můžeš si přinýst midi, nebo e-piano, ale to pro mě nemá duši. Často se teda stane, že musíš naopak pracovat s tím, co máš a postavit ten zvuk kolem klavíru, kterej je právě k dispozici, což má taky svoje kouzlo. Když ale opomenu tohle všechno, tak jsem úplně naměkko vždy, když můžu hrát na nějaký koncertní křídlo Steinway, Bechstein a podobně. Protože to je pro mě dost rarita.
Michal Horák
Já mám srdcový vztah ke klavírům Petrof. Jednak jako rodilý Hradečák, protože Petrof sídlí právě v Hradci Králové, a pak i jako muzikant, protože na jejich klavíru jsem dělal první hudební krůčky. A mám ho doma dodnes. S Petrofem zároveň příležitostně něco podnikáme a je to vždycky moc fajn spolupráce.
Tomáš Martínek (TMA)
Každý klavír je blízko mému srdci! Každý má svoji duši, tón a barvu. I když je třeba rozladěný, dá se v něm díky tomu najít nové, klidně lehce disonantní, souzvuky. Samozřejmě, že nejraději bych měl ale doma pořádný Steinway.
Bára Zmeková
Dost často je nejblíž mému srdci právě ten klavír, na který zrovna hraju. Tím, že si nemůžu svůj nástroj nosit s sebou, tak jsem se naučila obdivovat na každém nástroji to, co má. Ale jsou dva nástroje, které bych ráda vypíchla. Pianino Petrof, které mám vedle postele a doprovází mě roky i během všech mých stěhování, a jedno vysněné křídlo, které mi stojí ve vysněné místnosti ve vysněném domě, a čeká, až se potkáme.
Karel Havlíček
Nejradši mám Petrof Grand Piano. Teď mám konkrétně model P 194 Storm. Líbí se mi barevnost a prostorovost ve střední dynamice. Nechal jsem si ho také doladit na pianissimo velocity, a to se do mé resonantní hudby hodí.
Andy Cermak (Sunflower Caravan)
I když pro mě nikdy nebyl žádný hudební nástroj přehnaně důležitý, mám jeden, který mě provází od dětství. Je to pianino, které stálo v mém dětském pokojíčku asi od mých osmi let. Koupili mi ho moji rodiče, složil jsem na něj většinu svých písní a naučil se hrát. S mým bratrem jsme ho přemalovali na bílo, a nakonec jsem si ho převezl do nového bytu, kam jsem se přestěhoval se svou ženou. Nyní stojí v mém domácím studiu a čeká na ladiče. Jestli nějaký nástroj můžu označit za blízký mému srdci, tak kromě varhan značky Hammond je to právě toto pianino.
Prokop Korb (badfocus)
Zmínil bych piano, co stojí doma u našich. Je to nádhernej nástroj, má temnej, ale bohatej zvuk. Já u tohohle piana v podstatě vyrůstal, dalo by se říct, že mě nikdo nezná líp než tahle hromada dřeva, kovu a filcu.
Tea Sofia
Pro mě je to Petrof. A to především kvůli tomu, že jsem na něj hrála každý týden 14 let v ZUŠce. Jsem zvyklá na jeho klávesy a pamatuju si, že pro mě bylo těžké se při koncertech naladit na odlišná piana. Hlavně jde ale o určitou nostalgickou citovou vazbu.
Nèro Scartch (MYDY)
Můj oblíbenej kousek je piano značky Brož, který máme po mým tátovi v G.A.W. Studiu v Holešovicích. To piano není nijak dokonalý, ani univerzální, ale to mě na něm právě baví – má specifickej zvuk a vždycky navodí zvláštní atmosféru. Navíc ho znám už v podstatě od narození. Když jsme byli malí, piano stálo u nás v bytě v tajemným pokoji rodičů, kde byly všechny nástroje, co jsme měli, včetně dětských bicích. Takže jsem tam rád chodil objevovat.
Tento text vyšel u příležitosti letošních 10. narozenin Frontmana, kdy se ohlížíme za úspěšnými články celé dekády. Poprvé byl zveřejněn 16. května 2022.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.