Přejít k hlavnímu obsahu
Beata Hlavenková | Foto: Pavel Horák
Beata Hlavenková | Foto: Pavel Horák
Jan Hamerský -

Když si epika s intimitou rozumí: Zátopek v hudbě podruhé

Beata Hlavenková je jednou z nejvýraznějších tuzemských hudebnic a skladatelek, držitelkou dvou cen Anděl a žhavou adeptkou na prestižní filmové ceny. Soundtrack k filmu Zátopek je mimořádný počin, který si zaslouží pozornost ne (jen) proto, že by filmu o našem legendárním atletovi měl patřit letošní podzim v českých kinech, jak naznačuje tisková zpráva. Pozoruhodný je hlavně způsobem, jakým sloučil neslučitelné – prvky československé filmové hudby 50. let, povznášejících amerických velkofilmů 90. let a také jiné aktuální trendy než všudypřítomnou nostalgii.

To je jak z nějakýho černobílýho filmu, podotkla moje partnerka, než mě požádala, abych si vzal sluchátka, protože ji soundtrack rušil při šití. Mimoděk tím trefila hřebík na hlavičku. Hlavenková dává velký důraz na starou dobrou ruční orchestrální práci. Její hudba obsahuje právě tolik tekutého sound designu, aby se dal zpětně vystopovat do 20. let 20. století. Rovněž je poznamenaná letmým, nicméně pořád zřetelným dotykem padesátkové estetiky z obou stran Železné opony. Některé leitmotivy stejně dobře mohou dělat kulisy skopičinám Sugar, Josefíny a Dafné z americké klasiky Někdo to rád horké, zrovna jako trampotám autobusáka z československé filmové veselohry Florenc 13:30.

Na tuhle budovatelskou road movie narážím schválně. Pro československou sorelu byla i ve filmové hudbě typická záliba v moravském folklóru. Z folklórních prvků dnes čerpá i Hlavenková, jen z lidových nápěvů vytáhla mnohem osobnější akcenty, ze kterých nebolí celý člověk. Jednotlivé oblíbené písničky filmových hrdinů za ně pro soundtrack vybírala sama Dana Zátopková (1922-2020). Je cítit, jak moc na ni Hlavenková myslela, když písničky aranžovala pro později narozené.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Slovo citlivě si podtrhněte dvakrát, poněvadž Hlavenková umí intimní vyznění vyvažovat s nároky výpravného a nakažlivě optimistického sportovního dramatu. Jakoby jedním okem pokukuje po partiturách Hanse Zimmera pro Velké vítězství (1992) a Richarda Horowithe pro Vítěze a poražené (1999). Jen z toho není zoufalý pokus přiblížit se atraktivní zahraniční předloze. Naopak – sebejistě a univerzálně srozumitelným jazykem vypráví, kým pro svět, Čechoslováky a hlavně pro sebe samé byli manželé Zátopkovi.

Zátopek - soundtrack (cover)

Beata Hlavenková – Zátopek (soundtrack)

Minority Records, 2021, 37:52

filmová hudba

75 %

Tagy Beata Hlavenková Zátopek

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY