Kittchen s Aid Kidem se na nové desce noří do elektronické melancholie
Výrazným vkladem do sólového světa Jakuba Königa alias Kittchena byl vstup Ondřeje Mikuly, který jako Aid Kid výrazným způsobem ovlivnil výslednou podobu nové desky projektu. Album dostalo název Puls a představuje svět muzikanta v ještě zasněnější podobě.
V životě Jakuba Königa se v mezidobí mezi vydáním posledních dvou desek udály velké věci. V rámci pandemických škrtů opustil dobře placené místo v korporátu a začal se živit čistě svým uměním. Malíř, spisovatel a hudebník během lockdownlového šílenství odjel s dlouholetým souputníkem, Tomášem Neuwerthem, se kterým pracoval už na posledních dvou deskách, a nově i elektronickým producentem, multiinstrumentalistou Aid Kidem, který se ke dvojici přidal na konci roku 2018, na rodinnou chalupu v Jeseníkách, a tam společně stvořili a nahráli základy nové desky Puls. „Dopředu jsme toho záměrně moc připraveného neměli, cílem bylo vytvořit co nejvíce věcí společně. Na stejné místo jsme se vrátili ještě dvakrát a na konci toho praštěnýho roku bylo album připravené. Je zase dost jinačí než desky předtím, ale pořád Kittchen,“ vysvětloval v promo materiálech Jakub.
Zajímavým a podle autora zásadním zdrojem inspirace nové desky bylo holotropní (Maitri) dýchání, kterému se König věnuje už několik let a kterému dává velký důraz nejen na nové desce, ale i v transformaci osobního života. „Během dejchání se člověku vybaví takový záblesky vzpomínek. Vzpomínky, který skrejvaj podstatný informace o našich životech, o tom, co nás formuje. Formulovat některý z takových zážitků do textům pak samotnýmu pomáhá lépe je pochopit a integrovat,“ prozradil v rozhovoru pro časopis Full Moon ještě více o pozadí vzniku desky Kittchen. Album se tak ve své základní náladě ještě více než na předchozích nahrávkách noří do melancholie, které nemá ani pozitivní ani negativní znaménko.
Co na desce jako hudebníci oceníte?
Není divu, že k takovému materiálu Jakub přizval právě Aid Kida. Tento mimořádně citlivý producent dodal osobním a přesto primárně lehce zašifrovaným skladbám vhodný doprovod. Kytara z písniček nezmizela, ale už není dominantním nástrojem nových písniček. „I když jsem měl s sebou kytaru, prim tentokrát hraje legendární syntezátor Juno, který jsme měli půjčený. Do určitý míry ovlivnil zvuk celý desky... takže si ho teď budeme muset pořídit, abychom ho mohli představit na koncertech,“ přiznává Kittchen.
Zatímco post-hudba ze ztišené, popově elektronické polohy na novém albu tu a tam hystericky zajiskří covidovými frustracemi, Kittchenovo spojení s elektronikou má spíše konejšivé účinky. Ať už přiznáním se k místu vzniku desky v přírodních samplech (Sny) nebo důrazem na snivost použité elektroniky (Za sebe nebo Za všechny). Kittchen na nových skladbách nikam nespěchá. Naopak nechává načrtnutý příběh nebo nastolenou atmosféru se výrazněji prokreslit. Možná z toho titulu je jedním z nejlepších momentů alba sedmiminutová skladba Do tmy, která svým polodeklamovaným vokálem a minimalistickým podáním nadhodí představu, že takto by mohli znít WWW, pokud by odhodili primární vztek a tenzi, která pohání celou jejich kariéru.
Kittchen se s každou svou deskou noří hlouběji do vlastního nitra, ze kterého dokáže vytahovat univerzálně platné, přesto osobně laděné nálady a načrtnuté příběhy. Ty navíc povýšili spolupracovníci Tomáš Neuwerth a Aid Kid na Puls do podoby výjimečné hudební události.
Kittchen – Puls
Červený kůň/Full Moon Forum, 2021, 40:01
Indie pop, indie rock
85 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.