Klenoty pedalboardů #14: Bogner Neve Transformer
V osmém díle Klenotů jsem sliboval bližší pohled na spolupráci Reinholda Bognera s mezitím již bohužel nežijící audio legendou Rupertem Nevem. Vyústila totiž v další, zcela netradiční a inovátorský design na poli kytarových efektů – mnoha cenami ověnčenou řadu Transformer.
Špičkový kytarový zesilovač potřebuje kvalitní, velké a těžké transformátory. A trafo je také první součástka, na které „moneyžeři katují kosty“ v případě cenově dostupnějších modelů. Bogner měl svůj typicky šílený nápad přidat kvalitní miniaturní trafo i do pedálu, aby vylepšil jeho zvukové kvality. A protože pod svou chlupatou čepicí nikdy nebyl troškař, oslovil ke spolupráci nejdůvěryhodnější jméno ve světě zvuku, Ruperta Neveho, který mu navrhl exkluzivní mini trafa odladěná pro konkrétní Bogner efekt.
Postupně vznikla celá řada, zkráceně nazývaná Transformer, a Bogner pak ještě klasicky postupnými kroky ladil jejich design, aby – jak popisuje v reklamních textech – zákazníkům poskytl tučně bohatý sound, ultra dynamickou odezvu a neslýchanou třídimenzionální zvukovou kvalitu inspirovanou kultovními mixážními pulty ze 60. let. Rozměrnější vlajkové lodě kompresor a fuzz byly sice nejprve představeny v menších krabičkách, ale složitější topologie si zřejmě vyžádala aktuální větší verze.
Nové zvukové možnosti díky kombinaci železa a křemíku
Oxford je fuzz se štítkem v nepříliš tradičním odstínu vojenské zelené barvy v kombinaci s extrudovaným hliníkem. A to by nebyl Bogner, aby nepřinesl i v tomto jinak už velmi vytěženém segmentu něco nového. Fuzzy známe nejčastěji germaniové a křemíkové, velmi zjednodušeně: Ge pro tlustý a Si pro ostrý zvuk. Oxford je tzv. FeSi (Ferro Silicon, chcete-li český překlad ve stylu obrozenecké „čistonosopleny“, tak řekněme železokřemíkový). Germanium je totiž kromě svého obdivovaného tlustého zvuku známé také svou teplotní nestabilitou, takže Reinhold se opět vydal nevyšlapanou cestičkou, aby těmto tepelným komplikacím předešel a nabídl netradiční konstrukci na jiném základě (samozřejmě naopak kombinace GeSi jsou poměrně běžné). Vznikl tak fuzz s obrovskými možnostmi: od subtilně dynamického nakreslení až po prskající kvílející fuzzinferno …a všechno mezi tím.
Oxford Fuzz a jeho funkce
Tři klasické ovladače Level, Tone, Gain jsou doplněny přepínačem gain - / +, který v kombinaci s velkým Gainem dramaticky mění rozsah zkreslení od opravdu jemného zkreslení s nádechem fuzzovistosti až po divoký fuzz higain. V úplně první verzi představené na Musikmesse 2013 (ještě bez jména Ruperta Neveho), se totiž Oxford nazýval ještě Flexidrive. Po redesignu na Oxford Fuzz mu toto flexibilní chování na pomezí fuzzu a overdrivu nejen zůstalo, ale bylo ještě umocněno.
Třípolohový přepínač Fuzz Z/Z/Z v polohách temný, temnější a jasný s větším atakem slouží pro detailní doladění. To je opravdu potřeba, protože vzájemná interakce ovladačů je výrazná a změny gainu se projevují i na frekvenčním průběhu. Ostrost nebo množství basů se neustále dolaďuje potenciometrem Tone. Reakce na volume pot na kytaře je vynikající, tak jak známe z kvalitních germaniových fuzzů. Stává se tak dalším herním výrazovým prostředkem. Soft click nožní přepínač se silnějším odporem (pro nohu tak akorát) je dalším důkazem kvality.
Na zadním víčku mě trochu zarazil nápis, že otevření pedálu může ohrozit garanci, a přemýšlel jsem, jak tedy vyměnit baterii :) Ta je mimochodem také značky Bogner, Reinhold prostě myslí na každý marketingový detail. Když budu citovat závěr jiné hloubkové recenze, Oxford je perfektní startovací fuzz pro lidi co nemají rádi fuzzy. Jednoduše Fuzzstastic!
Transformer a přidružené řady
Velkou Transformer řadu aktuálně doplňuje kompresor Lyndhurst. Jméno se severským nádechem by mohlo žádoucím způsobem navozovat skandinávskou kvalitu, jenomže je ze staroangličtiny a jako výraz úcty cituje geograficky důležitá britská místa ze života Ruperta Neveho.
Menší řadu tvoří tedy Harlow, Wessex a Burnley. Buffer/Boost/Splitter s názvem Zero již není v nabídce. Harlow je zajímavý booster spojený s kompresorem, dle slov samotného Reinholda: „Když máte rádi kompresory, budete ho milovat. A když ne, tak taky.“ :) Wessex je dynamický low gain overdrive a Burnley plnotučný distortion. Výbornou ukázku známého youtube testera Burgermana, kde předvádí Burnley ve stylově šílené chlupaté čepici mi YouTube neumožnilo zobrazit, tak se podívejte na vizuálně poněkud psychedelické, ale zvukově a hráčsky vynikající demo od Sama Vilo.
Přestože osobně nejsem velký fanda distortionů, tak si dovolím parafrázovat předchozí marketingové výroky – Bogner Burnley je distortion pro ty, kdo nemají rádi distortiony :) Znovu tři klasické ovladače Level, Tone, Gain doplňuje přepínač F / T (Fat / Tight) pro tlustý sólový zvuk nebo čitelnější doprovody (ale jeho konkretní využití už samozřejmě zůstává na vás). Mě opravdu příjemně překvapil svým sytým, uchu lahodícím higainem s výbornou reakcí na dynamiku trsátka. Zvuk se znatelně mění podle síly úderu, což ještě vizuálně podporuje velká ledka (nazývaná Jewel Light), měnící jas i barvu podle síly signálu. Takhle popisované to působí divně, ale zase tleskám marketingu, protože to perfektně potvrzuje pocity hráče, že efekt dynamicky reaguje na jeho hru.
Tuto 3D organickou živost, zvuk s duší a buttery feeling (omlouvám se, ale opravdu jsem nepřišel na vhodný český ekvivalent), podle Reinholda přináší nelineární chování Neve transformátoru. Při podrobnějším vysvětlování v chlupaté čepici používal termíny jako frekvenční odezva v závislosti na hysterezi a nasycení signálu, což už ale moje chabé elektrotechnické znalosti moc nepobíraly.
Pro mě bohatě stačí pocity, které jsem při testování zažíval, a doporučuji každému je vyzkoušet na vlastní receptory (zdaleka nejen sluchové). Jak vás Frontman nezapomíná informovat, menší řada je mezitím nabízená v ještě menší verzi V2, kde však zmizel ten pro mě vtipný průhled na transformátor. Samozřejmě rozumím pragmatickému rozhodování o výrobních nákladech, ale z hlediska marketingu je samotný nápis výrazně slabším sdělením, než když krabičku otočíte a ve výřezu uvidíte, že tam to magické trafíčko opravdu je.
Nabídku doplňují exkluzivní verze s ručně broušenými a leštěnými štítky z exotického dřeva bubinga pro ty, kteří by toužili do zvuku pocitově dostat ještě trochu teplejšího dřeva. Protože o pocity nám kytaristům jde především.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.