Přejít k hlavnímu obsahu
Dr.Hyenik -

Klenoty pedalboardů #15: Boss OC-5 Octave

Inovovaný oktáver Boss si svoje místo v kolekci výjimečných efektů rozhodně zaslouží. Je to totiž jediný pedál se selektivní oktávovou polyfonií, což sice může znít až výhružně, ale právě proto se stal doslova standardem pro sólové fingerstyle nebo jazz kytaristy.

Téměř každý individuálně vystupující (nebo třeba sólový nástroj v duu doprovázející) kytarista obvykle dříve či později zatouží zahustit svůj sound – protože již staří Římané věděli, že basa tvrdí muziku ;) Zdánlivě jednoduché zadání nebylo dlouhá léta smysluplně řešitelné, dokud nepřišel svým způsobem zázračný „Super Octaver“.

Jak vás Frontman informoval, Boss OC-3 nabídl dělený oktáver, kdy ke spodním tónům ve volitelném rozmezí přidává basy a zbytek vyšších tónů zůstává beze změny. Tenhle mluvnicky nepříliš obratný popis ani zdaleka nevyjadřuje míru fantastického přínosu, kdy k našim akordům získáme zároveň i basovou linku. Basisté tenhle model sice docela odzívali a zůstávali u svých prastarých monofonních OC-2, ale celá fingerstyle komunita OC-3 nadšeně zařadila do svých pedalboardů.

Na základě sesbírané zpětné vazby Boss koncem roku 2020 představil vylepšenou verzi, odvážně přeskakující logickou číselnou řadu 2,3 rovnou na 5. Některé internetové teorie operovaly s myšlenkou že OC-2 + OC-3 = OC-5, ale realita nabízí ještě zajímavější příběh. V Japonsku má číslo 4 nepříjemné konotace spojené se smrtí, takže u Bossů se žádné čtyřkové značení poněkud nesystematicky nevyskytuje.

Nicméně tento číselný skok nakonec opravdu marketingově vyjadřuje technologický skok mezi dvěma verzemi. OC-5 nabízí celkový upgrade a především kvalitnější sledování tónů (tracking) a má tak být spojením ikonického zvuku OC-2 a vylepšeného prvního polyfonního oktáveru OC-3. Fingerstyle superstar Mike Dawes se dokonce nebojí použít vyzývavý titulek s dotazem, jestli je to nejlepší pedál pro akustické kytaristy.

Nazývá ho „oktáver na steroidech“, protože se na něm opravdu intenzivně zapracovalo. Kromě už zmiňovaného lepšího trackingu, který reportuje většina recenzentů i uživatelů. Ubyl jeden vstup (na OC-3 byly dva pro kytaru/basu) a byl nahrazen přepínačem na čele efektu, takže není nutné přepojovat jacky. Tady bych podotkl, že záleží na ladění a já jsem běžně připojoval svoje barytonové kytary do vstupu Bass. Panel popisků je daleko přehlednější (nejsem velký fanoušek nepříliš vzhledných starších designů) a otočný volič s kótami byl nahrazen daleko logičtějším přepínačem Vintage/Poly. Ubyl zkreslovací obvod, který zřejmě skoro nikdo nepoužíval (mě taky neoslovil) a naopak přibyla další +1 oktáva, takže můžete hrát až ve čtyřech oktávách najednou (-2/-1/0/+1). Horní oktáva je využitelná např. při sólech nebo simulaci dvanáctistrunné kytary. 

Mód vintage má být přesnou replikou ikonického zvuku OC-2, který používají celé generace basistů. Je to monofonní oktáver, takže se používá pro hraní jednotónových linek. V módu Poly se dějí ona zmiňovaná kouzla, takže oktávy přibývají i v akordech nebo raději souzvucích. Samozřejmě to není samospasitelné a hru je nutno trochu přizpůsobit produkovanému zvuku.

Kromě již známé možnosti nastavení, v jakém rozsahu bude efekt hrát basové tóny, přibyla funkce Lowest, kdy efekt sám vyhodnotí nejnižší tón v souzvuku a další oktávy přidá jenom jemu. Výborné pro plný akordický doprovod.

Většina lidí hodnotí OC-5 jako veliký kvalitativní posun, i když v komentářích se občas vyskytují názory, že OC-3 byl lepší. Následující hloubkové srovnání s mnoha ukázkami v provedení jazzového walking basu vám třeba s tímto dilematem pomůže.

Měl jsem poměrně vzácnou možnost vedle sebe srovnat všechny tři verze. Protože nejsem žádný basista, plně analogová OC-2 mě zas tolik nenadchla. Přece jenom od roku 1982 ze setrvačnosti často zpochybňovaný digitál už ušel kus cesty. Pro kytaru jsou novější verze jednoznačně vhodnější.

Vizuálně, ovládáním i zvukem mi přišla OC-5 lepší než OC-3. Občasná výtka akustických hráčů míří k tomu, že oktáver mění zvuk i při vypnutém pedálu. Proto je tu i Direct Out, který zachovává hlavní signál nezměněný, ale vyžaduje trochu složitější zapojení (smyčka nebo druhá linka wet/dry).

Novější verze má také menší vliv na základní zvuk sama o sobě. Latence podle fyzikálních zákonů samozřejmě nemůže být nulová, ale u těchto subbasových zvuků to problém není. Když si oktáver trochu osaháte, vyzkoušíte své osobní nastavení, nebudete očekávat úplné zázraky a při aranžování budete respektovat možnosti efektu, může se vám to může vrátit v pódiově oslnivé podobě.       

Abych jenom nekriticky nechválil, při manipulaci mě vždycky dokázala naštvat současná papírová krabička Boss. Složitě se do ní dostává, efekt je v ní příliš natěsno a je sice výborně chráněný z pěti stran, ale koho to napadlo, dát z té nejcitlivější, lícové strany jenom tenký karton? To se tedy zodpovědnému korporátnímu oddělení příliš nepovedlo. Ale je to jenom obal. Samotný obsah je vynikající, výjimečný a inovativní. Takže opět se ukázalo, kdo je BOSS.

Tagy klenoty pedalboardu Boss Octave OC-5 oktavery

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dr.Hyenik Orfanik
Multikytarista na experimentální cestě k netradičním zvukovým a stylovým souvislostem za pomoci všemožných nástrojů, technik i obskurních pomůcek... Dle magazínu Whiplash také hudební úchyl, tajuplný intelektuál s vizáží přerostlého Harryho Pottera, akustický Thordendal ze Vse…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY