Klenoty pedalboardů #17: GFI Specular Reverb V3
Další efekt, který svého času rozvířil vody, je shimmer reverb. Zasněné, téměř až smyčcové plochy získaly okamžitě masivní oblibu a inspirovaly množství umělců i výrobců k vlastním invenčním kreacím. Jako ukázku tohoto postupně značně rozbujelého a prestižního segmentu jsem zvolil indonézskou exotiku GFI Specular reverb.
„Shimmer“ se z angličtiny překládá jako „třpyt“ nebo „lesk“, což poměrně dobře vystihuje nablýskaný, třpytivý zvuk, se kterým v 80. letech přišli světoznámí průkopníci ambientu Brian Eno a Daniel Lanois. Do opakující se smyčky přidali o oktávu zvýšený zvuk a hodně dlouhý dozvuk, což je základ shimmer reverbu. Potom k němu lze dále přidávat třeba modulovaný delay, pomalý náběh tónu (slow attack) a ideálně s volume pedálem tak získáme oslnivý ambientní dozvuk. Výborně vyplňuje prostor, a proto se velmi často využívá i ve filmové hudbě. Po takovém soundu samozřejmě okamžitě skočili vyznavači pomalé relaxační hudby, ambientu a atmosférických odnoží všeho možného. Ostatně v majstrštyku kolegů z #kumšt, věnovaném lukrativní meditační hudbě, slyšíte podobná dozvuková kouzla prakticky nepřetržitě :)
Kvůli extrémní výpočtové náročnosti to byla doména především špičkových a drahých studiových digitálních rackových procesorů, ale díky rychlému technickému vývoji se tento styl dozvuku postupně začal propracovávat i do (relativně) menších podlahových efektů. Osobně jsem se s ním poprvé setkal v podobě slavného presetu Particle Verb v zařízeních firmy Line 6. Protože hraju mimo jiné také atmosféričtější barytonové instrumentálky, do arzenálu se mi perfektně hodí. A tak jsem začal hledat pro mě vhodné řešení v průsečíku kvality, velikosti, ovládání, možnosti několika presetů a samozřejmě také ceny.
Na levnějších Zoom krabičkách mi vadily nějaké drobné detaily nebo zvukové artefakty, přestože na live hraní to samozřejmě použitelné bylo a pár akcí jsem tak také odehrál. Jinak výborný Line 6 M5 mi (bez originálního trafa) svou vysokou spotřebou při napájení bohužel pravidelně resetoval připravený pedalboard. Top levely jako Strymon Big Sky, Source Audio Ventris, Boss RV500 nebo Eventide H9 Max byly pro moje speciální hybridně akustické účely buď moc velké, zbytečně složité, nebo příliš nákladné. Jako už víckrát mi znovu pomohli protagonisté takzvané worship music, protože se naše požadavky opět nečekaně protínaly. Pomocí spousty působivých ukázek „hudebního velebení boha plného andělských chórů mě navedli na GFI system, pro mě obskurní firmičku z Indonésie, a jejich Specular Reverb V3.
Jak už z označení vyplývá, je to třetí, vylepšená verze dozvukového pedálu. Nalákaly mě hlavně komentáře o základním algoritmu Spatial. Slibovaly totiž výjimečný prostorový dojem, založený spíše na psychoakustických principech, než na obvyklé geometrii místností (room, hall atd), při současně zachované výborné srozumitelnosti hlavního signálu. Nastavení ambientního reverbu můžete totiž velice snadno přehnat a místo luxusní atmosféry vytvořit spíš nečitelný mišmaš.
Ostatně levnější kousky se s původním signálem nepojí tak muzikálně, objevují se u nich různé rušivé artefakty a jsou mnohem náchylnější k nevhodnému zahlcení výsledného zvuku. Osobně mě bohužel nepřesvědčil ani často doporučovaný TC Hall Of Fame 2, u kterého mi chyběl pocit, že dozvuk je dostatečně „in your face“, což je samozřejmě jenom můj subjektivní dojem. Poslal jsem ho na bazar a lehce rozechvěle objednal už znatelně dražší exotiku.
Po rozbalení krabice mě čekal ekologický skartovaný papír jako výplň a sebevědomé heslo: „Tvoříme prostor pro vaši fantazii“. Specular, který jsem pak důvěrně překřtil na „Spektákl“, mě opravdu příjemně překvapil – i v maximálních nastaveních pořád produkoval muzikálně použitelný projev (samozřejmě v rámci daných žánrů) a kromě presetu Spatial jsem si oblíbil i Infinity a samozřejmě Shimmer, občas titulovaný jako nejpříjemnější shimmer reverb na trhu. Další variace Modulated, Echo, Tremble a Voices jdou pomocí čtyř netradičně barevně podsvícených ovladačů jemně doladit, címž lze docílit požadované spektakulární atmosféry.
Do paměti jde uložit až osm presetů, a přestože ovládání je kvůli celkové velikosti pedálu (lépe řečeno malosti) trochu daní za chybějící displej, dá se na něj rychle zvyknout. K dispozici je stereo In/Out a vstup na externí tap/exp pedál. Specular umí částečně i funkci freeze, ale náběh je dost pomalý, takže to chce trochu cviku, nebo hodně pomalý song :)
Specular Reverb V3 má rozměry standardní kytarové krabičky a na digitální efekt příjemně nízkou spotřebu 100mA, čemuž vyhoví každý multizdroj používaný v pedalboardech. Perfektně funguje nejen s kytarou, ale často se používá i pro klávesy nebo obecně jako efektová jednotka. Mě nejvíc zajímalo fungovaní s akustickou kytarou, kde také exceloval. Na následujícím videu je to jasně slyšet na jeho větším bratříčkovi Specular Tempus (použité algoritmy jsou stejné).
Tempus navíc obsahuje celou delay sekci z dalšího pedálu Specular Clockwork, a pár nových algoritmů jako třeba zajímavý anti-shimmer, který přidává oktávy dolů místo nahoru. Bohužel jsem opět prokázal svůj „neobyčejný talent“ pro výběr výběhových modelů, protože Specular Reverb se mezitím už nevyrábí a byl nahrazen novým GFI Skylar Reverbem. To však nic nemění na tom, že je to skvělý kousek (nejen) kytarového gearu, který si místo v Klenotech pedalboardů rozhodně zaslouží.
Henry Widjaja, zakladatel GFI, vysvětluje, že musí reagovat na kreativní tlak konkurence, který je v tomto segmentu poslední dobou značný – pořád se objevují nové a nové parádní efekty. Je ale rád, že se vydal touhle DSP cestou (digitalní signální procesory), přestože začal – jako skoro každý – variací na analogový tubescreamer. Úspěch mu však přinesl až první digitální Specular reverb a pomohl tak zapsat jeho firmu z exotické Djakarty na světovou mapu top výrobců kytarového vybavení.
Zkuste si tedy osahat lákavý svět atmosférických dozvuků. Možností už je dnes dostatek ve všech cenových i kvalitativních kategoriích.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.