Klenoty pedalboardů #2: Tonewheel Ensemble Box
Ve druhém díle nového seriálu si pojďme došlápnout na v mnoha směrech unikátní Salvation Audio Tonewheel Ensemble Box: moderní reinkarnaci kultovního pedálu, často také přezdívaného „matka všech chorusů“.
Úplně první podlahový efekt světoznámé firmy Boss byl totiž legendární CE-1 Chorus Ensemble, oceňovaný dodnes pro svůj třídimenzionální, analogově plně přirozený a jiskřivě nezaměnitelný zvuk. Kytaristům v roce 1975 přinesl v podobě samostatné krabičky oblíbené chorus/vibrato z další legendy – komba Roland JC 120. Jako jeden z průkopníků efektů založených na manipulaci s časem je CE-1 založen na průlomové technologii BBD (bucket brigade device/drive/delay), která miniaturizovaně umožnila to, co dříve uměly jenom mechanické způsoby manipulace s magnetickými páskami nebo rozměrné rotující skříně Leslie.
Název napovídá, že si soustava kondenzátorů předává signál (podobně jako lidský řetěz kbelíky s vodou při požáru), a tím je možno dosáhnout jeho zpoždění. Proto se BBD čipy okamžitě staly základem mnoha dalších chorusů, delayů a flangerů – a přestože byly postupně nahrazovány digitálními krabičkami, tak nejenže přetrvaly, ale pro jejich neoddiskutovatelné zvukové kvality jsou pořád základem pro špičkové efekty.
V Kytarové zbrojnici to pěkně vysvětlovala Tereza Pšenčíková (The Agony), jak i přes dnes těžko akceptovatelné rozměry, váhu, poruchovost a nutnost ho mít v true bypass smyčce, aby vypnutý neovlivňoval signál, ho přesto pořád má v pedalboardu, protože zvukově je prostě skvělý a žádný moderní efekt jí ho nedokázal nahradit. Což je pro některé gear designéry neodolatelná výzva – zkusit navrhnout efekt se srovnatelným zvukem, ale vyhovující dnešním vysokým požadavkům. A právě tím je Salvation Audio Tonewheel Ensemble Box.
V malé barevné krabičce s mnohovrstevnatým příběhem je k dispozici plně analogově stylotvorný zvuk v mnoha variacích zásadních nahrávek jako Black Hole Sun (Soundgarden), Welcome Home (Sanitarium) (Metallica), Paradise City (Guns N´ Roses) nebo Every Breath You Take (The Police), paradoxně velmi často mylně hraném na svatbách (protože je to píseň o stalkingu). Tonewheel pedály totiž nemají jenom skvěle vyladěné zapojení, ale i každý detail vnějšího balení od recyklovaného skateboardového prkna plného příběhů až po skutečné skateboardové kolečko vtipně využitého na ovládání potenciometru nohou, které navíc ve tmě může ještě fluorescenčně světélkovat! Při objednávce si vybíráte přímo konkrétní kus dokonale unikátního efektu, který nemá nikdo jiný na světě. Zrod této inovativní série pedálů nápaditě ukazuje Honza Homola (Wohnout).
Po Tonewheel boostu, který se nachází i v pedalboardech světových kytaristů, přišel na řadu kultovní chorus. Pro mě je to ztělesnění kytarového soundu 80. let, kdy se hojně vyskytoval prakticky všude. Ovladání je ultrajednoduché, dva potenciometry na rychlost a hloubku efektu plus jeden mini přepínač módu chorus/vibráto. Po dlouholetých zkušenostech s požadavky kytaristů, tužbami a sny, bylo Tonymu ze Salvation Audio jasné, že když bude kolečkem ovládána rychlost vlnění, tak se okamžitě zjeví početná skupina, která by nohou chtěla v reálném čase měnit naopak hloubku vlnění. To by v důsledku znamenalo vyrábět efekty dva, což by přinášelo komplikace logistické, nebo je dělat čistě na objednávku, což by zase znamenalo delší dodací lhůty. Proto Tony vymyslel speciální switcher (přepíná nutně několik věcí najednou), v podobě jednoduchého vnitřního přepínače, kterým si můžete dle libosti přiřadit kolečku buď rychlost, nebo hloubku; druhý potencimetr pak automaticky ovládá tu druhou veličinu! Obvykle se to řešívá soustavou mikro DIP switchu, což přes objemně vysvětlující manuály bohužel přináší nikdy nekončící otázky, jak to má být popřepínané, vše na závěr okořeněné zapomětlivostí nás kytaristů. U Salvation Audio to máte tím nejjednodušším způsobem – Rychlost, nebo Hloubka. Perfektní, tleskám.
Zvukově je Tonewheel Ensemble Box dokonale věrný svému popisu – přirozeně analogově warm & lush (české otrocké překlady teplý & bujný jsou poněkud zavádějící) s minimálním šumem a velkým headroomem. Při vysokých rychlostech se blíží až „leslie efektu“ rotující bedny. Podrobně vše ukazuje ve svém videu Dan Friml.
Koho plně neuspokojuje dnešní hromadná levná výroba, může zkusit potěšit všechny své smysly unikátním rukodělným skvostem plným příběhů a přidat se k Dodovi Doležalovi, Honzovi Křížkovi, Davidu Pavlíkovi (Krucipüsk) nebo ke jmenované Tereze Pšenčíkové (the Agony), u které Tonewheel Ensemble Box nahradil předtím „nenahraditelný“ originál. Existuje snad nějaká názornější reference?
Čerstvě navíc pedál zabodoval i v daleko důležitější oblasti než je pouhé drnkání, protože ho vydražily známé osobnosti české scény a výtěžek putoval postiženým tornádem na jižní Moravu. Krásná ukázka toho, kdy chorus je víc než jen hudba.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.