Přejít k hlavnímu obsahu
Dr.Hyenik -

Klenoty pedalboardů #4: Origin Effects RevivalDRIVE

Na dnešní klenot jsem se chystal dlouho. Předcházejí ho totiž pověsti a nadšené reakce podpořené mnoha oceněními. Opravdu nekompromisně analytický a novátorský přístup Origin Effects k zadání, jak směstnat starý dobrý lampový aparát do kytarové krabičky, vyústil v novou definici prestižní kategorie „amp in a box“? Pojďme se na tento „revival“ podívat blíž.

Na anglickou firmu Origin Effects jsem už před časem narazil ve spojitosti s jejich ultimativními kompresory Cali76, které jsou miniaturizované verze studiového kultu Urei 1176. Nabyté zkušenosti konstruktér Simon Keats využil v mnohem širším tržním segmentu zkreslovacích efektů. Není to však obvyklá kombinace různých úrovní zkreslení s přizpůsobenou ekvalizací nebo snad digitální simulace. Základní myšlenka všech typů RevivalDRIVE je zmenšená, kompletně analogová replika zapojení vintage lampových zesilovačů tak, aby bylo především zachováno jejich charakteristické chování včetně interakce s kytaristou. Kdo si pragmaticky dokáže nalít čistého vína, tak už tuší, že přesně tohle je to neustále hledané mýtické mojo – jak přímo na vás gear reaguje, jak se vám na něj hraje. Samotný zvuk je pouze dalším dílem tohoho celkového pocitu.

Origin Effects RevivalDRIVE

Neortodoxní přístup Britů dokumentuje potisk krabiček plný prohlášení jako klasická topologie zesilovačů, kompletní zvuk zesilovače nebo pravdivý tone sag (opravdu nevím, jak výraz přeložit, přesahuje to moje elektrotechnické vědomosti, kdyžtak mě doplňte v komentářích, nicméně přímo souvisí s vnímáním dynamiky lampových aparátů). Dokonce v honbě za co nejpřesnějším ztvárněním chování zesilovače zašli až do téměř absurdních detailů, které vyzdvihují jako USP (jedinečná vlastnost, kterou žádná konkurence nemá). Mluvím o potenciometru Ghost, který ovládá tzv. ghost note, samostatný nízkofrekvenční tón generovaný starými zesilovači, nejvíce slyšitelný při sólování na krkový snímač.

Jelikož závisí také na frekvenci používané elektřiny, máte možnost pomocí DIP switche zvolit britskou nebo americkou rozvodnou síť – a tak se zase o kus přiblížit zvuku známému z legendárních starých sól. Na takovou míru detailů opravdu jinde nenarazíte a je skvělé, že je můžete ovládat dle potřeby, protože zrovna ghost notes jsou jinými konstruktéry považovány za problém starých aparátů. Takže znovu rozhodujete vy, jestli se chcete přiblížit klasickému feelingu i včetně jeho případných doprovodných nedokonalostí. Přestože osobní pocity jsou zvláště v těchto mojo případech těžko přenosné, tak detailní videorozbor od známého youtubera Rabea Massaada určitě leccos napoví…

Měl jsem to štěstí, že se mi dostal do pazourů skutečně vyjímečný kousek v „plné palbě“ z limitované edice 250 ks. Tedy Origin Effect RevivalDRIVE Custom Hot Rod Edition včetně nožního přepínače. Hot Rod v názvu znamená, že má proti základní verzi odkazující na klasické Fendery nebo Voxy víc gainu, víc sustainu a víc agresivity a je inspirován zesilovači ze 70. až 80. let (zjednodušeně Marshall JCM 800 nebo hot Plexi). Custom označuje přidaný čelní EQ panel pro ještě dokonalejší přizpůsobení vašemu konkrétnímu zesilovači.

V krabici na mě čekal téměř 1,5 kg masivní kus „železa“, ze kterého při každém dotyku vyzařuje spolehlivost a odolnost. Záplava ovladačů dokáže na první pohled nebohého kytaristu vyděsit, a proto je přiložen částečně uklidňující dvoustránkový startovací průvodce. Nakonec ovládání sice není tak složité jak vypadá, ale bez podrobnějšího manuálu budete ze začátku zřejmě trochu tápat.

Origin Effects RevivalDRIVE

Naštěstí jsou rozsahy ovladačů nastaveny vhodně tak, že slušně hrajou v každé pozici, takže úplný nesmysl tam vlastně ani nakroutit nejde. Mně například nejdřív nedocvaklo, že ovladač Volume je vlastně gain, podobně jako na starých zesilovačích, kdy se zkreslení přidávalo hlasitostí. Lows jsou logicky basy. Ale už před zkreslením, takže dnes se pro takovýhle „pre-bass“ používá spíš název Tight. More/Press je další zvláštnost jinde neviděná, od půlky doprava jsou to klasické Presence, od půlky doleva ovládáme negativní zpětnou vazbu, tedy náběh rychlosti a dynamiky zkreslení, což je nejvíc slyšitelné při nižším gainu v okamžiku break-upu (kdy zvuk začíná zkreslovat). Ghost už jsme probírali, Blend je klasické přimíchání dry signálu pro lepší čitelnost a Output už je naštěstí jenom klasická výstupní hlasitost.

K tomu je tu pár dalších miniswitchů, které lehce mění barevné příchuti na britské či americké. Vymezovací linky naznačují, ke které části obvodu ovladače patří a zbytek už je věnován převážně celkovému doladění zvuku ke konkrétnímu koncovému zesilovači. Ty jsou ztvárněny netradičně na ovládání spíše šroubovákem (přestože i prsty s nimi pohnete), protože se předpokládá, že s nimi zas tak často točit nebudete. Jednou nastavíte a už necháte tak. Doporučil bych nejprve nastavit nějaký základní zvuk přes Re-Amp EQ (tři základní možnosti) a doladit pomocí všech těchto cingrlátek, tak aby vyhovoval vašemu zesilovači, možností je opravdu dostatek. Teprve potom se věnovat detailnímu nastavení vlastního zvuku oranžovými nebo stříbrnými knoby.

Dvě barvy odlišují moderní polovodičový nebo vintage lampový usměrňovač, takže máte k dispozici dva nezávislé kanály. Pomocí DIP switche můžete ještě změnit valve na silicon a mít tak dva moderní kanály. Funkce rozšiřující nožního přepínače mi na obrázku přišly zbytečné, ale při zapojení jsem pochopil, že jsou taky chytře vymyšlené. A protože kanály a on/off ovládají už footswitche na efektu, je dobré mít k dispozici na sóla nakopnutí středů (samozřejmě plně konfigurovatelné mírou i frekvencí) a vypínatelný blend (není pak nutné točit potenciometrem Blend), což rozšiřuje live použití.

Přiložen je také velice kvalitní propojovací kabel. Přičemž pořád mluvím obecně o celé skupině RevivalDRIVE (testovaný custom hot rod už se nevyrábí), protože základ zvuku je u všech verzí stejný a liší se počtem kanálů, nabídkou možností jemného doladění, velikostí (menší verze RD Compact s jedním kanálem) a mírou zkreslení (Hot Rod verze). Výše uvedené video ukazuje, jak se u obou typů liší úrovně gainu a můžete si vybrat, co konkrétně vám vyhovuje lépe.  

RevivalDRIVE zapnutí signalizuje pomocí tzv. jewel lamp, reagující intenzitou světla na zmiňovaný sag koncové sekce, takže se i tímto detailem (který se mimochodem promítl i do logoznaku firmy) perfektně hodí do seriálu klenoty pedalboardů. Reklamní výroky Origin Effects o projevech a chování jako u skutečného aparátu tedy musím podepsat. Takovýhle závan reality vám neposkytne např. žádný vymazlený multiefekt! Zvuk je docela syrový až neurvalý a ze začátku jsem si na něho chvíli zvykal, ale právě proto se bude dobře prosazovat i v kapele.

Z hlediska konstrukčního pak opravdu netuším, kam by se v kytarových krabičkých mohlo jít ještě dál. Jedná se o nekompromisní kvalitu z každého pohledu, testování a výstupní kontrola tak odpovídá cenové hladině. Kdo se tedy spokojí pouze s tím nejlepším, je na správné adrese. Doporučuji minimálně vyzkoušet, protože je poměrně velká šance, že vaše cesta hledání výborného zvuku v miniaturizovaném balení vhodném do dnešní překotné doby, může dorazit do kýženého cíle.

Tagy klenoty pedalboardu revival drive Origin Effects amp in a box

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dr.Hyenik Orfanik
Multikytarista na experimentální cestě k netradičním zvukovým a stylovým souvislostem za pomoci všemožných nástrojů, technik i obskurních pomůcek... Dle magazínu Whiplash také hudební úchyl, tajuplný intelektuál s vizáží přerostlého Harryho Pottera, akustický Thordendal ze Vse…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY