Klenoty pedalboardů #6: Tim
Pod tímto kratičkým a těžko vygooglitelným jménem se skrývá další ultimativní krabičkový kult perfektně pasující do našeho seriálu Klenoty pedalboardů. Paul Cochrane Tim Overdrive je totiž považován za zřejmě první boutique transparentní zkreslovač, a jak se dozvíme dál, jeho příběh je v efektovém světě dosti neobvyklý.
Od začátku to byl totiž spíše utajený kult šířící se pouze šeptandou, protože jediný kontakt na Paula Cochrana byl jeho těžko zjistitelný telefon. Přesto Cochrane nestíhal vyrábět a na objednané pedály se čekalo mnoho měsíců. Bleskově totiž získal renomé legendy a navíc měl na ručně vyráběné pedály více než příznivé ceny. Postupně přibyla emailová adresa a myspace profil, kde se ale slovy pamětníka stejně dalo akorát zjistit, jaký má Paul C skluz v dodávkách :) Dnes už sice má i profil na facebooku, ale nic moc extra se tam neděje, takže pokračuje dál v těžko pochopitelném skrývání se před světem.
I všeznalý internet je v jeho případě hodně na slovo skoupý. Narazil jsem jenom na pár různě rozesetých střípků a jeden jediný rozhovor. Samozřejmě že je to Cochranova strategie, zcela odlišná od obvyklého zuřivého promování všemi možnými i nemožnými způsoby, která tak jasně ukazuje jeho výjimečný přístup a postoj. Přispívá k tomu i nejednoznačný název, protože není nikde jasně definované, jestli se krabička jmenuje Paul Cochrane Tim Overdrive nebo Paul C Audio Tim nebo jenom prostě Tim, což činí vyhledávání ještě komplikovanější. To ovšem nemění nic na jeho prestižní pozici v segmentu transparentních ovedrivů a na legendárnosti Tim/Timmy. Cochrane totiž vyráběl pouze dva pedály: velkého Tima a jeho mladšího, menšího brášku Timmyho, postupně v několika verzích s přidanými detaily jako je přepínač clippingu nebo větší rozsah napájecího napětí. Poslední je zatím Timmy V3 a v následujícím videu je porovnání s původním velkým Timem V1.
Do spárů mi padl jeden z původních Timů z roku 2004 a tak jsem si mohl vyzkoušet chytře vymyšlené ovládání pomocí basů před zkreslením (což dokáže perfektně vyčistit spodek) a výšek po zkreslení (na výhodné uhlazení konečného zvuku). Potenciometry fungují jako cut, a tedy jenom ubírají (podobně jako u zesilovačů Vox), což není u krabiček úplně obvyklé. Dokonce to zmátlo i jednoho youtubera, který se zbavil prvního kusu jako nepodarku, a až – poučen kolegou o správném fungování ovladačů – napodruhé objevil neodolatelné „timmí“ kouzlo, což dokumentuje ve videu, kde ho pasuje na nejlepší overdrive všech dob.
Vtipnou inspirací pro jméno byl kouzelník Tim z Monty Pythonů. Paul Cochrane původně Tima navrhl přímo pro sebe – fanouška doprovodů AC/DC a sól Erica Johnsona. Chtěl čistě nakopnout svůj Marshall Plexi Super Bass tak, aby se přiblížil Marshallu Super Lead, a tenkrát žádný clean boost s možností vyššího gainu neexistoval. Tak si ho sám navrhl, aby získal teple dřevěný sólový zvuk krkového snímače svého stratocasteru bez výrazných změn při přepnutí na snímač kobylkový. Ukázalo se, že trefil díru na trhu, protože takový efekt, někdy také příznačně přezdívaný „more pedal“ (zachovávající původní charakter zesilovače, kterému akorát dodá všeho víc), se okamžitě zalíbil širokému spektru kytaristů. Paul je hrdý, že ho na nahrávce použili například členové jeho oblíbených Rush. Po zpětné vazbě od kytaristů přišel se zmenšenou verzí Timmy (bez boost sekce) ale tím ještě „naboostoval“ segment transparentních overdrivů.
Poznámka: Pro jistotu jsem se podíval na definici do fantastické knihy Pedal Crush a osvěžil si, že „transparentní“ ve skutečnosti znamená netransparentní, protože basy mají silnější vliv na zesilovač než ostatní frekvence, takže když se vhodně ořežou pro větší čitelnost, vytváří dojem transparentnosti :)
Zapojení je totiž poměrně jednoduché, takže se samozřejmě vyrojila celá řada přiznaných inspirací, nepřiznaných klonů a dalších variací ve všech cenových kategoriích: Jan Ray Vemuram, Caline Pure Sky, Lovepedal Amp11, EHX Crayon, JHS Morning Glory nebo DOD Looking Glass. Rozmístění ovladačů a modrá barva bývá někdy nápovědou. Ale tady opět zafungovala výjimečnost Paula C, protože dokonce podporoval a radil DIY komunitě při experimentování s jeho zapojením. Jedině větší firma byla veřejným míněním donucena nahradit bezostyšnou kopii Danelectro CTO V1 upravenou V2, aby to nebylo až tak do očí bijící.
Máme ale možnost využít i autorizovanou verzi Dunlop MXR CSP027 Timmy Overdrive, kterou Paul Cochrane pomohl navrhnout pro hromadnou výrobu miniaturizované variace. Srovnaní s jeho oficiální V3 ukazuje následující video.
Když jsem Tima zapojil do lampového preampu, vyzkousel jsem si jak jeho úplně čistý boost se staženými bass/treble, tak lehké nakopnutí i vyšší gainy – a všechno bylo perfektní. Přidaná sekce boostu a efektová smyčka Tima mi podobně jako komentujícím kytaristům nepřišla zásadní a stačila by mi menší Timmy verze. Pedál totiž skvěle spolupracuje s dalšími krabičkami, takže nakopnout ho jde čímkoli. Pořád zůstává vynikající reakce na volume kytary, dynamika přirozeně reagující na intenzitu drnkání a možnost detailně doladit míru nasycení vašeho základního zvuku. A to bez ne vždy žádoucího zdvihu na středech typického pro tubescreamer. Tim je ze stejné kategorie jako Klon Centaur, funguje podobně, akorát má výrazně větší možnosti přizpůsobení konkrétnímu aparátu. Ovladač pre-bass pro mě byl vždy zásadním objevem gear designu. Především pro zkreslený doprovod, který se pak nehltí přemírou basů – ty jsou naopak zase žádoucí pro čistší zvuky. A protože pocity se přenáší těžko, pokusil jsem se v krátké ukázce Timova kouzla zachytit.
Tim/Timmy je po zásluze jeden z nejpoužívanějších, nejdiskutovanějších a nejkopírovanějších pedálů pro fajnšmekry, kteří chtějí dokonale doladit svůj sound. Přiznám se, že jsem po něm nikdy moc netoužil, dokud jsem ho teď pořádně nevyzkoušel. Teď už se dívám, jaký si pořídit. Zkuste i vy, třeba jeho kouzla očarují i vás.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.