Klenoty pedalboardů #9: Boss LS-2
Nejen samotným zvukem živ je kytarista. Zvuk je nutné i nějak ovládat, přepínat, vypínat, rozdělovat nebo kombinovat. Takovým trochu utajeným tipem v této oblasti je Boss Line Selector, který dlouhá léta nabízí až nepřeberné možnosti pro kytaristy i basisty.
Objevil se totiž už v roce 1991 a od té doby v nezměněné podobě dokazuje své kvality i v dnešní totálně překotné době. Zkoušel jsem mimochodem hledat nějaký odpovídající ekvivalent, ale nepříliš úspěšně. Na to, co umí Boss, byste potřebovali několik dalších krabiček, což z něho dělá svým způsobem unikát. A co tedy vlastně všechno umí?
Je toho hodně, a právě proto je i jeho přesná definice složitá a jeho účel chápe každý po svém. Schválně jsem si udělal takovou mini anketu u kolegů, kteří ho používají – pro jednoho je to A/B signálový přepínač, pro dalšího dvoukanálový minimixáček, pro někoho duální booster, pro jiného rozdělovač nebo naopak směšovač signálu a třeba pro basáky je to paralelní looper pro míchání efektů. Prostě utajený klenot Boss LS-2.
Otočným ovladačem můžete volit mezi šesti režimy, důkladně popsanými a rozkreslenými v manuálu, který je na stránkách Boss k dispozici i v češtině! K dispozici máte tři vstupy a tři výstupy plus dvě linkové smyčky s vlastní hlasitostí. V následujícím videu se můžete podívat na reálné příklady zapojení.
No jasně, to pořád jen citujeme manuál, ale jak se tedy line selector dá v reálu využít? Jako první vás asi napadne přepínání A/B, i proto že to je jeho první režim. Ale už tady se nám to začíná košatit, protože to „A/B“ může znamenat buď dvě různé smyčky (např. doprovod a sólo s různými efekty na jedno šlápnutí), nebo přepínání jedné kytary do dvou různých aparátů.
To je perfektní jednak pro hybridní kytaristy, kdy např. signál z magnetických snímačů může jít do lampového aparátu a akustický zvuk do akustického komba nebo aktivního monitoru, jak referoval jeden hybridní kolega – úplně bez lupanců a brumu, což je malý zázrak. Kdo někdy zkoušel podobně složité kombinace, zřejmě si taky užil svoje. A malá krabička od Bosse na to má recept.
Dále můžeme mít dva nástroje s různým nastavením hlasitosti (podle síly snímačů nebo stylu), což je často využíváno basisty pro základní nástroj a druhý pro slap nebo bezpražec nez nutnosti přepojovat kabely, ztlumovat aparát nebo vyrovnávat hlasitosti.
Nebo je tu varitanta mít jenom jeden instrument s různou hlasitostí na doprovod a sólo – nebo jeden výstup na tiché ladění. Sledujete to? A pořád jsme teprve v prvním režimu!
Další režimy kombinují smyčky s bypassem dokonce cyklováním tří možností A/B/bypass ve čtvrté pozici ovladače. Přeskočím teď na šestou pozici nazvanou output select, která umožní připojení až tří různých zesilovačů a přepínání mezi nimi. Nejmagičtější je však pozice pět (A+B MIX Bypass), protože tak můžete získat paralelní smyčky s vlastní úrovní. Což takhle nezní moc sexy, ale basista megaúspěšných Royal Blood by vám to vysvětlil (tedy kdyby pečlivě netajil, jak těch svých super sexy zvuků dociluje). Pro zkreslenou basu je totiž kruciální mít možnost pouze přimíchat zkreslení tak, aby ve zvuku zůstal zároveň i původní sound. Bez toho je to obvykle spíš otravné bzučení, nežli ono kýžené agresivní hřmění. Jak postupovat v tomto už trochu sofistikovanějším zapojení, to vám napoví další video.
Pátá pozice navíc umožňuje smíchání signálů do jednoho výstupu, což jsem používal na to, aby mi stačil pouze jeden odposlech na dvě různé cesty.
A ani tady kouzla nekončí. V jedné recenzi jsem se dočetl, že LS2 poskytuje 16 různých zapojení. Což není pravda, protože při nahrávání jsme objevili ještě další tajný (?) způsob, který není neuváděný nikde v manuálech ani komentovaný na diskuzích. Potřebovali jsme připojit kytaru do dvou současně hrajících aparátů, tzv. AYB. K tomu slouží samozřejmě specializované krabičky (jednoduchý pasivní Y kabel nebo podobné rozdvojky často nefungují bez brumů a zhoršují zvuk). Po chvíli experimentování jsme na to přišli. Ušetřili jsme tak za jednorázový nákup specializovaného zařízení a Boss znovu potvrdil svoji vedoucí úlohu v dějinách krabičkování. A že jsem ještě nezmiňoval i napájení dalších krabiček?
Jedno italské video se jmenuje „1000 způsobů využití LS-2“. Tolik jich sice asi nebude, ale jak vidíte, je jich dost. A možná i vy objevíte nějakou další netradiční metodu.
Musím tu poděkovat Tonymu Salvovi za připomenutí LS2 ve videu, kde vybírá své nejlepší pedály, protože i já jsem na tuto kouzelnou popelku trochu pozapomněl. Line selector kreativitě meze neklade, ba právě naopak. Pomáhá nám jedinou krabičkou vyřešit mnoho strázní a problémů, které potkávají muzikanty na pódiu i ve studiu.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.