Přejít k hlavnímu obsahu
Bonobo byl fyzicky statický, ale jeho energie převálcovala všechno kolem. | Photo: ​Kateřina Fialová / Fource
Bonobo byl fyzicky statický, ale jeho energie převálcovala všechno kolem. | Foto: ​Kateřina Fialová / Fource
42 -

Koncert zblízka: Bonobo ve Foru Karlín. Kouzlo stále existuje

Simon Green (známější pod uměleckým jménem Bonobo), hudebník, DJ a producent narozený ve Velké Británii a žijící v Los Angeles, nebyl v Praze poprvé. Ve Foru Karlín, tedy na stejném místě jako minulou sobotu, hrál už v roce 2018. Nebylo žádným překvapením, že i tentokrát přichystal všem v publiku radostný koncertní zážitek.

Prostor, který jsem osobně vždy měl rád jak po stránce akustické, tak po té organizační, působil jako lůno, připravené přivítat publikum. Lidé přicházeli na koncert v houfech, protože Bonobo má ve městě spoustu příznivců. Při čekání před začátkem show také panovalo téměř nábožné ticho. Atmosféra byla dobrá – energická a zároveň příjemná a vřelá.

Předskokan Poté dokázal sám zaujmout dav

Obrovské ovace přivítaly na pódiu předskokana večera Poté, britského umělce usazeného ve Francii. Na pódiu si vystačil sám s elektrickými bicími a několika modulárními syntezátory, k nimž zároveň používal několik efektů pro modulaci hlasu. Byla to one man show, ale znělo to jako celý orchestr. Potého éterický hlas šel dobře dohromady s temnou a intenzivní atmosférou, kterou vytvářely jeho syntezátory.

 Support act Poté was a one man show, but sounded like an orchestra. | Photo: ​Kateřina Fialová / Fource

Byl to však rytmus, co publikum dostalo do varu. Deep house trance se mísil s tribální elektronikou, což lidi nutilo k obsedantnímu tanci a pohybu, jako bychom se účastnili šamanského rituálu. Poté byl mimořádně komunikativní a zjevně ocenil i odezvu publika. Zdálo se, že se všichni přišli podívat vlastně na něj.

Magie visela ve vzduchu ještě i o přestávce a lidé po Potého vystoupení působili svěže a nadšeně. Všichni teď čekali na Bonoba. A pak světla zhasla. Na obrazovce se objevilo velké surrealistické panorama a na pódium přišel Bonobo – nejprve sám, pak dorazili všichni ostatní hudebníci. Nikdy předtím jsem žádný jeho koncert neviděl a upřímně jsem si myslel, že to bude v podstatě elektronická hudba hraná pomocí syntezátorů a krabiček.

Nicole Miglis' beautiful voice and presence accompanied the sung tracks. | Photo: ​Kateřina Fialová / Fource

Staré i nové melodie s nádechem čerstvého vzduchu

Bylo pro mě proto překvapivé, že Bonobo nejenže ovládá syntezátory (hlavně Minimoog), ale i baskytaru, klavír, Moog, bicí pady a další, ale vlastně ho doprovázela celá kapela: klávesy, kytara, klarinet, trubka, saxofon a bicí. Soubor společně vytvářel snové a prosvětlené prostředí, kde se prostor a čas staly pouhou konvencí.

Publikum vypadalo zcela pohlcené zvukem; poslouchalo a nerušilo. Úvodní skladba (která je zároveň první skladbou jeho posledního alba Fragments, jež vyšlo letos v lednu) nazvaná Polyghost nás přenesla do Bonobova vesmíru. Všichni jsme se ponořili do vizuálu, který se skládal z hor, oblohy a moří, nekonečně se převalujících na plátně za kapelou, zatímco publikum se pohupovalo za zvuku syntezátorů.

Atmosféra zůstávala skvělá díky groovy funky bicím, které vytvářely podkres k synth popovým klávesám a syntezátorovým prodlevám. V této první části koncertu Bonobo představil několik skladeb ze své nejnovější tvorby: Rosewood, Counterpart, Shadows a Tides. Nechyběla ani krásná Surface, která patří na desku Migrations z roku 2017.

Zpívané skladby doprovázel krásný hlas a přítomnost Nicole Miglis, která se objevovala a mizela z pódia, kdykoli to bylo potřeba, a přednášela nádherné a andělské melodie, čímž okouzlila publikum, které vypadalo, že její přítomnost náležitě oceňuje.

V další části show muzikanti představili několik písní z Bonobových předchozích desek: mimo jiné podmanivou Cirrus, sexy a uhrančivou ATK (asi moje nejoblíbenější z celého setlistu). Atmosféru udržovala živá a hřejivá vášeň a nasazení celé kapely, které zjevně působilo i na lidi stojící jen pár metrů od nich.

Sólový set na závěr koncertu nadchl publikum

V jednom okamžiku pak všichni hudebníci opustili pódium – kromě Bonoba, který pak potěšil publikum hlubokou elektronickou tribal houseovou session, podmanivou a vtahující. Zvrhla se v naprosté šílenství publika, které tančilo a skákalo a zapomnělo na všechno kromě žití v přítomném okamžiku. To je přesně ten moment, kdy jsem si uvědomil, že ano, kouzlo stále existuje a nachází se v dobrém zvuku, dobré atmosféře a dobrých lidech.

Bonobo was accompanied by a whole band: keyboard, guitar, clarinet, trumpet, sax and drums. | Photo: ​Kateřina Fialová / Fource

Bonobo byl fyzicky statický, ale jeho energie převálcovala všechno kolem. Poslední dvě písně setlistu, Age of Phase a Otomo, jsou součástí jeho posledního alba a zdají se být dostatečně férovým zakončením vystoupení. Publikum bylo ovšem unešené a vypadalo to, že si přeje, aby večer nikdy neskončil.

A skutečně, Bonobo se spolu se všemi svými hudebníky vrátil na pódium na přídavek. Zahráli Stay the Same, zpívanou krásným a jemným hlasem Nicole Miglis, a celý koncert zakončili strhující Kerala, takže publikum zůstalo dezorientované, zpocené, šokované – a spokojené. Zdálo se, že to byl nejlepší možný konec večera.

Není samozřejmé, že by koncert zanechal v něčí paměti tak výraznou stopu - ledaže jde o našeho oblíbeného interpreta nebo že jsme na koncertě s lidmi, na kterých nám záleží. V případě Bonoba je však zřejmé, že jeho koncert zapůsobil úplně na všechny diváky.

Bonobo
26. 11. 2022
Prague (Forum Karlín)

Setlist:

Polyghost
Rosewood
Counterpart
Surface
Tides
Shadows
Kiara
Bambro Koyo Ganda
Cirrus
Outlier
ATK
Break Apart
No Reason
Linked
Age of Phase
Otomo

Encore:

Stay The Same
Kerala

It was obvious that this concert left its mark on those who attended. | Photo: ​Kateřina Fialová / Fource

Tagy Bonobo Koncert zblízka

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

42
42
42 is a Dadaist project started in 2008, originally from Italy and currently based in Prague. I am also curator (writer, editor) and illustrator for the zine Strilla Nana,…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY