Kopni to tam: test boosterů Carl Martin a OKKO
V jednoduchosti je krása, ale někdy je to dost složité. Tohle přesně sedí na kategorii boosterů. Nejstarší efekt, který „jenom“ zesiluje zvuk. Za ty peníze, klidně dva až čtyři tisíce, tedy nic moc, to už umí volume na kytaře. Tak proč jen tento efekt používá tolik dobrých kytaristů, proč se vyrábí a za takové peníze prodává? Testoval jsem modely Carl Martin Boost Kick a OKKO 42 Boost, ale předtím si ještě povíme pár slov o boosterech obecně.
"Síla" zvuku, tedy výstup ze snímačů mínus odpor z volume poťáku či pedálu (nechávám stranou problematiku aktivních snímačů), je totiž velmi podstatná pro charakter zvuku a především dynamiku hry. Booster na rozdíl od volume neubírá, ale signál zesiluje. Je to velmi citlivá záležitost a záleží na tom, co a jak hrajete. Myslím – bez předsudku k žánru – že jestli hrajete punk a tvrdší styly, tak booster asi nebude stěžejním ve vašem řetězci. Zároveň jsem si při setkávání s řetězcem kytara, booster, zesilovač a (!) ruce/trsátko uvědomil, že na smysluplné využití boosteru musíte mít dynamickou hru, znějící nástroje a citlivý zesilovač.
Nemám zkušenost s tranzistorovými, ale různé lampové zesilovače reagují na "přikrmení" síly signálu různě. Zažil jsem i kombinace dobrých značek, které k sobě prostě neladily. Pokud nemáte zkušenosti, určitě si tento efekt dobře vyzkoušejte v kapele na svém aparátu, naslepo bych se do toho trochu bál jít. Za pozornost stojí i to, že oba testovaní výrobci nabízejí verze efektu, kde je zároveň boost a zkreslení. Máte tak 2 v 1, ale už to něco stojí.
Užití boosteru jsou různá, a tak i jeho umístění v řetězci efektů. Asi nejklasičtější je na začátku. Buď jako prosté (taky se někdy říká "clean boost") zesílení signálu – někdo říká, že tak ze singlů dělá humbuckery, jiný prostě vyrovnává předpokládanou ztrátu signálu v kabelech a efektech (buffer). Já patřím k těm, a tak jsem efekt také testoval, kdo jej používají k "nakopnutí" svého zesilovače (preferuji už dlouho jednokanály). Je to pak na kombinaci hráčské dynamiky, volume na kytaře a poměru předzesilovače a koncáku, jak to všechno zní. Myslím, že český mistr v této disciplíně je Radim Hladík, který nedávno začal používat clean boost českého výrobce Salvation Mods. Podotýkám, že rozdíly v cenách boosterů jsou nemalé, sami si raději vyzkoušejte, za kolik peněž kolik muziky chcete. Pozor na levnější boostery – někdy mění charakter tónu, ale hlavně často přidávají šum.
Střední třída efektu od prvotřídního výrobce, který se vydal cestou levnějších sériově vyráběných efektů dobré kvality (hrál jsem na AC Distortion, který má v sobě boost také a za vyzkoušení stojí). Efekt je napájen standardně na 9V, obsahuje trochu nesrozumitelně popsané korekce Punch, Attack a Edge (aka basy, středy, výšky) a hlavně úroveň boostu. To jej činí celkem univerzálním pro různé typy kytar a situací. Funguje tak jak má, nikde nekrade, nic nežádoucího nepřidává.
Boost není nijak extrémní, ale je dobře čitelný. Nejlépe se mi osvědčilo mít jej zaplý na čisté doprovody a vyhrávky – zvýšil průraznost v kapele a čitelnost. Naopak, při pokusu nakrmit můj (Hot Amps The Thirty, u Peavey Classic to docela šlo) zesilovač se zvuk i při různých kombinacích už trochu hltil a byl méně čitelný. Já bych uvítal i větší vliv korekcí na výsledný zvuk, ale to je o zvyku, to přiznávám.
Německý boutique výrobce spíše vyšší cenové hladiny se specializuje na zkreslení. Snad proto nabídl booster s velkým decibelovým zdvihem, před kterým mimochodem v manuálu varuje, abyste si nepoškodili (hlavně na clean kanálu zesilovače) sluch. Prý umí být "insanely loud". A je to pravda, rozhodně nepatřím mezi ty, kteří by využili plný boost. Efekt má ještě korekce pro výšky a basy, které jsou velmi výrazné. Lidově řečeno, pracujete s velkou silou. Zde velmi platí, co jsem říkal v úvodu – pokud máte dobře vyladěný řetězec ruce-nástroj-zesilovač, okouzlí vás to. V opačném případě se ale obávám, že to bude moc divoké.
Nejvíce se mi osvědčil na nakrmení čistého kanálu pro velmi mírné nakreslení pro doprovody, ale taky silnější příkrm pro dynamická sóla, kde jde dynamika dobře ovládat volume na kytaře/volume pedálu. I když tenhle efekt nemá problém prostřelit kapelou, spíše naopak, spíše se mi líbí pro ambientní blues/jazzové dynamické pasáže.
Verdikt
Dobře zvažte, zda vůbec tento typ efektu potřebujete. Dobře si promyslete, nač a taky jak přesně máte nastavenou dynamiku svého hraní. Anebo si je prostě vyzkoušejte. Carl Martin bych doporučil spíše jako buffer anebo zčitelňovač doprovodů, OKKO zase jako osobitý příspěvek dynamickému sólování (ale opravdu pozor, hlasitostní rozdíl mezi zvukem bez a s efektem může být snadno dost velký). Oba dva mohu s klidem doporučit, i když OKKO mě vyloženě dostalo – doufám, že mé spoluhráče a návštěvníky koncertu z toho nebolely uši. Tak ladnou cestu hmatníkem!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.