Přejít k hlavnímu obsahu
Korg Monologue
Korg Monologue
Roman Jež -

Korg Monologue: drobný elegantní sólista

„Syntetizér se chce stát trpaslíkem.“ Parafráze slavného výroku septimána Kulíka z filmu Škola základ života mě jako první napadla po vybalení nového syntetizéru Monologue firmy Korg. Jím vyprodukovaný zvuk však každého přesvědčí o pravém opaku.

Japonská firma Korg se poslední léta věnuje velice záslužné činnosti. Kromě výroby nabušených workstation, které zvládnou snad úplně vše, a reissue populárních syntetizérů zásobuje hudební trh novými analogovými syntetizéry
v miniaturní podobě, které jsou tak dostupné i začínajícím muzikantům. Letos se na pulty dostala novinka Korg Monologue, která vychází z analogového čtyřhlasého modelu Minilogue. Korg Monologue je monofonní analogový syntetizér s intuitivním ovládáním, jehož zvuky lze ukládat do paměti. Vyrábí se hned v pěti barevných provedeních.


Mechanická konstrukce

Nástroj je vyroben z plastu, zadní panel je vsazen do krásné dřevěné desky (ani pohmatem se mi nepodařilo zjistit, zda se jedná o skutečné dřevo, nebo velice podařenou imitaci). Navzdory své subtilnosti působí kompaktním dojmem, protože přední panel je vyroben z plechu. Všechny ovládací prvky vzbuzují dojem poctivé práce, jejich chod je pevný a kovové páčkové přepínače snesou i méně ohleduplné zacházení.

Klaviatura a joystick: Vzhledem k velikosti nástroje jej výrobce vybavil dvouoktávovou dynamickou klaviaturou s malými klávesami. Příjemné je, že černé klávesy mají drsnější povrch, což zvyšuje komfort hraní a hudebníkovu jistotu v dohmatu. Jako joystick slouží ergonomický slider - posuvná páčka s přesným chodem a bezpečnou aretací uprostřed. Její ovládání je velice příjemné.

Zadní panel: Zadní strana nástroje obsahuje z dnešního hlediska jen to nejnutnější. Připojení adaptéru, síťový spínač, monofonní vstup externího signálu (lze využít pro jiný syntetizér), monofonní a sluchátkový výstup. Nechybí MIDI in/out ve formě klasických DIN konektorů a USB(b) pro připojení k počítači. Bohužel po USB nelze přístroj napájet (alespoň se mi je nepodařilo zprovoznit a manuál o této možnosti zarytě mlčí). Zajímavé jsou dva konektory Sync in/out pro analogovou synchronizaci krokového sequenceru s jinými dřevními sequencery nebo arpeggiatory.

Korg Monologue může fungovat i na 6 tužkových baterií, tak si jej lze brát na cesty a komponovat i během jízdy vlakem. Aby se baterie šetřily, je nástroj vybaven funkcí Auto Power Off. Síťový adaptér je nutno dokoupit zvlášť.

Přední panel: Všechny ovládací prvky potřebné pro tvorbu zvuku jsou na panelu okamžitě přístupné. Jednotlivé bloky jsou řazeny zleva doprava tak, jak signál prochází útrobami a jak bývá u analogových syntetizérů zvykem. Není tedy problém se v nástroji okamžitě vyznat a prakticky ihned jím začít oblažovat publikum.


Popis syntetizéru

Geneze zvuku a jeho ovládání: Korg Monologue nabízí dva VCO oscilátory. VCO1 umí klasické průběhy (pila, trojúhelník, obdélník), parametrem Shape lze měnit tvar signálu (viz. obrázek Schéma). VCO2 je možno přelaďovat
i transponovat a místo obdélníkového průběhu generuje šum. K dispozici jsou tři módy propojení obou VCO. Normální (signál obou oscilátorů se sčítá), Sync (oscilátor VCO2 je synchronizován signálem z VCO1) a klasický Ring (kruhová modulace – signály obou oscilátorů se násobí za vzniku součtové a rozdílové složky). Tak se dají vygenerovat kulaté měkké i agresivní dravé průběhy. Důkazem „analogovosti“ syntetizéru je fakt, že oba oscilátory nejde přesně sladit a míra lehkého rozladění se u různých tónů mírně liší. To může někomu vadit, mně se naopak tato dřevní přírodnost líbí.

Po smíchání signálů obou oscilátorů putuje tón do VCF – filtru typu dolní propust s možností nastavení CutOff frekvence a Resonance. Strmost útlumu filtru výrobce tají, dovolím si ale odhadnout 12dB/okt (2-Pole Low-pass).

Zajímavě je řešen EG, který je zredukován na dva základní ovládací prvky, Attack a Decay. Attack vždy ovládá čas náběhu na maximální hodnotu. Decay podle zvoleného módu buď určuje čas doběhnutí EG do nulové úrovně během držení klávesy i po jejím puštění (nastavuje vlastně Decay i Release současně), nebo řídí pouze čas doběhu do nuly po uvolnění klávesy (klasický Release). Úroveň Sustain je v prvním případě 0, ve druhém naopak maximální. Na tuto logiku si lze rychle zvyknout a snadno nastavit požadovanou obálku. Výsledek EG lze aplikovat na ladění obou VCO, ladění pouze VCO2 a na VCF. Hlasitost signálu ovládá EG vždy s výjimkou Gate módu. Podrobně je vše znázorněno na obrázku Schéma.

LFO je řešen standardně. Tři klasické průběhy, rychlost, intenzita a cíl, který má být signálem LFO ovládán (Pitch, Shape a VCF).

Drive efekt se nachází až na konci celého řetězce před regulátorem hlasitosti. Přidává analogové zkreslení tónu, které vyrábí další harmonické složky signálu a zvuku dodává drajv, hutnost i průraznost. K celkové transpozici nástroje slouží páčka Octave s ledkovou indikací okamžité hodnoty.

Šikovným pomocníkem je malý OLED displej, na němž se zobrazují hodnoty aktuálně nastavovaných parametrů. Při hraní může fungovat i jako osciloskop, který ukazuje aktuální průběh signálu. Korg Monologue tak může sloužit i jako výborná edukativní pomůcka.

Při mých někdejších přednáškách na JAMU i VUT Brno by se mi právě takovýto pomocník hodil pro demonstraci fungování prvků subtraktivního syntetizéru. Škoda, že u Korgů o mně nevěděli a začali Monologue vyrábět až letos.

Krokový sequencer: Tvůrci vybavili Korg Monologue jednoduchým krokovým sequencerem, který zvládne až 16kroků. První nahrání sekvence probíhá standardně Step by Step. Pokud během přehrávání zvolíme mód Rec, lze jednotlivé kroky v reálném čase měnit prostým stiskem příslušné klávesy. Rychlost přehrávání se nastavuje potenciometrem Tempo a při aktivaci KeyTrig se naprogramovaná sequence transponuje podle stisknuté klávesy. Pomocí funkcí Note a Glide se při přehrávání dají aktivovat nebo deaktivovat libovolné kroky, nebo lze mezi konkrétními kroky zapnout glissando. To vše přehledně pomocí šestnácti podsvícených tlačítek. Údaje sequenceru se ukládají společně se zvukem.

Ostatní parametry: V módu Edit se nacházejí další rozšiřující funkce, které není třeba ovládat v reálném čase. V sekci Program Edit jsou parametry, které se ukládají se zvukem do jedné ze 100 uživatelských pozic. Patří mezi ně Portamento (Glissando), rozsah PitchBendu, název Programu a další. Sekce Seq Edit nabízí ovládání rychlosti sequenceru, počet kroků a jiné. Global Edit umožňuje nastavení parametrů platných pro celý syntetizér. Mezi ně patří celkové ladění, synchronizace, globální MIDI parametry (kanál, Local, Dump), nastavení displeje a podobně.

Komunikace a konektivita

Pro komunikaci s externími zařízeními jsou určeny hlavně MIDI porty. A to jak USB, tak i klasický DIN. Korg Monologue posílá a přijímá většinu standardních midi povelů. Všem ovládacím prvkům na panelu je přiřazen nějaký midi Controler, tudíž jde nástroj řídit i pomocí externích kontrolerů, nebo lze hru včetně ovládání parametrů zaznamenat do sequenceru. Pomocí System Exclusive je možné kompletní obsah syntetizéru zálohovat nebo naopak načítat. Midi také umožňuje synchronizaci krokového sequenceru s jinými zařízeními.

Dva 3,5mm jack konektory umožňují analogovou synchronizaci krokového sequenceru s jinými analogovými zařízeními v souladu s normou definovanou R. Moogem. Tak může Korg Monologue sloužit i jako převodník mezi midi a analogovou synchronizací.

Závěr

Korg Monologue je analogový monofonní syntetizér s výborným zvukem, který se prosadí i v plné bigbítové sazbě. Jeho ovládání je přehledné, intuitivní a zjednodušení některých jeho sekcí je přijatelným kompromisem za velice příznivou cenu. Škoda, že japonský výrobce nenabízí i varianty vybavené standardní klaviaturou podobně jako u modelu MS-20. Za tento „komfort“ by si jistě nejeden klávesák rád připlatil.

Korgu se povedl v souladu s několikaletou snahou vyrábět znovu analogové syntetizéry další dobrý tah. Na trh vypustil monofonní analogový syntetizér s výborným zvukem ve velice příznivé cenové relaci. Díky pěti barevným modifikacím si vybere i esteticky náročný klávesák.

klady
– výborný analogový zvuk
– intuitivní ovládání z hlavního panelu
– OLED displej s funkcí osciloskopu
– 16 krokový sequencer
– analogová synchronizace

nedostatky
– nemožnost napájení po USB
– malá klaviatura

Přední panel Zadní panel Schéma
Tagy korg Korg Monologue

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY