Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

„Kouzelná“ krabice Toma Murphyho aneb jak se patinují Gibsony v Custom Shopu

Zkušený kytarář Tom Murphy, jenž je už téměř čtvrt století členem Gibson Custom Shopu a stojí v čele divize Murphy Lab zajišťující povrchové relic úpravy luxusních modelů kytar, se na videu z produkce známého britského obchodu Andertons podělil o některé informace týkající se této poměrně náročné procedury. Jednou ze zajímavostí je mimo jiné fakt, že nástroje určené pro patinování musí být před touto procedurou stříkány speciálním lakem. Z toho vyplývá, že např. superstrat potažený silnou vrstvou tvrdého polyuretanu nebude ve výsledku vypadat příliš autenticky.

„Velmi důležitým prvkem je naše patentovaná povrchová úprava,“ prozradil Murphy v rozhovoru pro magazín Guitarist. „Tato povrchová úprava je nezbytná, protože nám umožňuje použít různé pracovní postupy, díky kterým kytara vypadá staře. Speciální lak se totiž snadno opotřebovává, takže barvu odlupujeme, otíráme nebo leštíme hrany.“

Překvapivý je i obsah krabice s pomůckami, které Murphy při své práci používá. Kromě předmětů denní potřeby, jako je třeba svazek klíčů, nebo přezka na opasek, zde najdeme špachtli, několik kovových, částečně zrezivělých součástek, šroubovák s uříznutým hrotem, kladívko, vruty, šrouby apod.

„Svazek klíčů používám asi 25 let,“ vysvětluje Murphy. „Některé z nich byly moje staré klíče od náklaďáku a za ta léta posloužily k úpravě mnoha kytar. Takže teď má každý v naší laboratoři sadu těchto klíčů – úplně stejných a stejně těžkých. Mám také dvakrát tak velkou krabici plnou klíčů, které jsem koupil na bleším trhu. Pro vícenásobné textury můžeme v kombinaci s klíči použít i brusný papír (Scotch-Brite), netřít ho, ale poklepat na něj,“ dodává.

Právě zmíněné prolínání textur napomáhá podle Murphyho k tomu, aby patina vypadala autenticky a zároveň tak lze vytvářet oděrky, které na vintage kytarách vznikly v důsledku nošení šperků na zápěstí trsátkové ruky hráče. Klíče ale nejsou v „kouzelné“ krabici nástrojem číslo jedna, tím je letitá masivní skoba, dříve používaná pro upevnění kolejnic k železničním pražců.

Specificky tvarovaný kus má hrbolatou, ale hladkou texturu na zadní straně, což z něj dělá ideálního pomocníka pro relic modifikace krků. Skoba byla poprvé využita u repliky Les Paul Pearly Gates, vycházejícího z Gibsonu LP Standard '59 Burst ze sbírky Billyho Gibbonse. Vzhledem k tomu, že si tým kytarářů tuto skobu neustále půjčoval, musely být odlity přesné kopie Murphyho jedničky.

Tagy Gibson Gibson Custom Shop Murphy Lab Tom Murphy

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY