Floex na koncertě v MeetFactory, foto: Luba Mrkvica

Kruh Floexe a Toma Hodge uzavřen: vyšlo živé album s orchestrem

Česko-britská skladatelská dvojice Floex a Tom Hodge svou unikátní show s virtuálním orchestrem okouzlili nejen Českou republiku a Slovensko, ale také Moskvu a Petrohrad. Impozantní zážitek pak zažili návštěvníci jejich vystoupení v londýnské Queen Elizabeth Hall. Řada z nich byla přesvědčená, že koncert probíhá s kompletním Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.

Právě se SOČRem dvojice své album A Portrait Of John Doe, aktuálně nominované na album roku v cenách české hudební kritiky Apollo 2018, původně natočila. A nyní vychází čtyřskladbové EP obsahující živý záznam ze společného opulentního vystoupení, které je ve srovnání s albem v řadě ohledů odlišné. K dispozici jsou také všechna čtyři videa.


Účinek posledního koncertu v londýnské Queen Elizabeth Hall, kde Floex a Tom Hodge vystoupili jako hosté Hidden Orchestra, byl i díky projekcím nikoli na levitující balony, ale na poloprůsvitný závěs velkolepý. „Po koncertě jsme se dozvěděli, že si hodně lidí myslelo, že za závěsem je regulérní orchestr, který v reálném čase snímá kamera. Připomnělo mi to spektakulární show z 80. let, jako u nás bylo např. Televarieté. Není to od věci, protože sál, v němž jsme vystupovali, pochází ze stejného období,“ říká Floex, který se nyní už připravuje na důležité lednové vystoupení na festivalu Eurosonic Noorderslag v holandském Groningenu. Následně se s projektem chystá 13. února na slavnostní vyhlášení výsledků hudebních cen Vinyla v Praze i na několik letních festivalů.


„Když jsme začali uvažovat o nápadu s virtuálním orchestrem, měli jsme řadu pochybností, jestli to bude fungovat. Teď po šňůře už můžu potvrdit, že nápad se vydařil,“ doplňuje Floex. Projekce díky své prostorovosti a noční magické náladě dotváří unikátní atmosféru na koncertě. Formát orchestru, který je možné sbalit do jednoho malého kufříku, oběma umělcům, vystupujícím na koncertech ještě s bubeníkem Jakubem Tenglerem, dává daleko větší svobodu improvizovat a živou hudbu dále rozvíjet.


Nezaměnitelnou energii má ovšem i vystoupení se skutečným Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, které se uskutečnilo v září 2017 přímo ve Studiu 1 Českého rozhlasu. Patrně nejzajímavější skladbou z EP John Doe Arise (Live in Prague)’ feat. Prague Radio Symphony Orchestra je hned první skladba, titulní John Doe Arise. „Když jsme s Tomem dělali společnou desku, snažili jsme se uchovat její instrumentální ráz. I když se na albu A Portrait Of John Doe hlas objeví, přemýšleli jsme o něm spíš jako o dalším hudebním nástroji. John Doe Arise je proto na desce víceméně instrumentální skladbou. Až koncert nám umožnil ji představit v její původní podobě, tj. jako písničku,“ říká Floex. Kromě této skladby ještě EP obsahuje rovněž skladby Machines Are Dancing, PreludeWednesday (Is the New Friday).


EP vyšlo 4. prosince u labelu Mercury KX (Decca Classics/Universal). Ve srovnání s deskou A Portrait Of John Doe, považovanou za jednu z nejlepších nahrávek kombinujících soudobou vážnou a filmovou hudbu s elektronikou, je zde daleko větší důraz kladen na orchestr. Tomu Floex a Tom Hodge připsali dvojnásobné množství partů a současně se daleko více přiklonili k akustičtějšímu zvuku. Například u perkusí se veškeré původně elektronické zvuky pokusili přepsat do pětičlenné rytmické sekce.

Tagy: