Kytara Fender v hlavní roli #1: Rebecca Lovell
Když mi přišla nabídka napsat seriál článků o kytaristech a kytaristkách hrajících na Fendery, hned mě napadlo několik zajímavých klasických jmen spjatých s touto legendární značkou. David Gilmour, Jeff Beck a asi tisíc dalších. Po chvíli jsem si uvědomil, kolik toho o nich už bylo napsáno a že by bylo fér dát prostor jiným, novým a neotřelým muzikantům*kám, kteří*ré zatím možná ještě tak nezáří, ale rozhodně mají světu hodně co dát. Začněme v prvním díle s kytaristkou a zpěvačkou Rebeccou Lovell z Larkin Poe. Do pražského Fora Karlín představit aktuální album Blood Harmony se Larkin Poe chystají 31. října.
Larkin Poe
Mnozí z vás jistě kapelu Larkin Poe znají. Své umění zde předvádějí sestry Rebecca a Megan Lovell, obě velmi talentované kytaristky, zpěvačky a skladatelky. Megan hraje převážně na lap steel kytary a má v oblibě starší nástroje Rickenbacker. Rebecca využívá kytar více, střídá i několik značek, ale v poslední době u ní dominují Fendery.
Megan a Rebbeca pocházejí z jihu USA, což je v jejich tvorbě dodnes znát. Prošly si základy klasické i lidové hudby, blues, country, bluegrassem a není jim cizí ani rock. Všechny tyto styly se jejich tvorbou prolínají, takže je není snadné zaškatulkovat do konkrétního směru a jejich hudba opravdu baví. A to zejména díky bezchybnosti při živém hraní a bravurní sehranosti.
V začátcích hrály Larkin Poe ještě s třetí sestrou Jessicou, která se ale po čase od hudby odpoutala. Postupně začaly tvořit vlastní hudbu, kterou kombinují s převzatými klasickými, lidovými a bluesovými písněmi. Název Larkin Poe je po jejich předkovi, o kterém ale nemají dostatek informací a jeho minulost je tudíž opředená několika neznámými, například na jaké byl straně v americké občanské válce.
Larkin Poe několikrát vystoupily u nás – v roce 2020 jsme je mohli vidět na Colours of Ostrava a o dva roky později v pražském Lucerna Music Baru. Do Prahy se také sestry Lovellovy znovu chystají, vystoupí 23. října ve Fóru Karlín. Jejich hudba je zajímavá v tom, že se nebojí klidně sto let staré skladby předělat do moderní podoby včetně úpravy či aktualizace textů. Pokud mohu vyjádřit svůj skromný názor, tak za mě je to většinou hodně povedené. Doprovodná kytara a melodická linka lap steel kytary se skvěle doplňují. Rád bych ještě znovu zdůraznil preciznost živého hraní, na které jsem si u Larkin Poe zvykl jako na standard, ale on je to vlastně spíše nadstandard. Je to dáno i tím, že koncertují prakticky neustále po celém světě.
V roce 2019 byla kapela Larkin Poe nominovaná na Grammy awards v kategorii Nejlepší současné bluesové album. Nominaci se ve vítězství proměnit nepodařilo, ale i tak se jedná o skvělou vizitku tohoto hudebního uskupení.
Rebecca Lovell a její kytary
Dodnes si pamatuju, kdy jsem Larkin Poe viděl poprvé. Samozřejmě to bylo zcela náhodně před několika lety na Youtube. Hrály v Jam in the Van. Kromě melodické, precizně zahrané muziky, jako například skladba Sugar High, mě ihned zaujal zelený Fender Jazzmaster Matching Headstock. Jazzmaster je sám o sobě nástroj specifický jak vzhledem, tak i zvukem. Rebecca na něj nemusela hrát nijak agresivně, a i přesto byl tento Fender při doprovodné hře velmi výrazný.
Jazzmaster byl v barvě Seafoam Green, což je světle zelená barva, která výborně ladí s hnědým palisandrovým hmatníkem. Krémově bílý pickguard se snímači P90 tuto kombinaci barev povedeně doplňuje. Posledním poznávacím znamením této kytary je hlavice lakovaná stejnou barvou jako tělo. Pokud k tomu přidáte, jak Rebecca skvěle hraje, je to pro fanoušky skvělý zážitek. Tuto kytaru si Rebecca pořídila v době, kdy hrála s Elvisem Costellem.
Abych se ještě vrátil ke zmiňované skladbě Sugar High, jde o přesnou ukázku dokonalé sehranosti obou sester. Doprovodná kytara, na kterou Rebecca hraje jednoduchý a melodický rif, skvěle doplňuje lap steelku, pomocí níž Megan dokresluje působivou atmosféru celé skladby.
Custom Shop kytary
V současné době můžeme Rebeccu vidět převážně se dvěma Fendery. Obě kytary jsou z dílen Custom Shopu, jedná se o Stratocaster a Telecaster. Rebecca v nich má tedy obsaženy všechny potřebné varianty zvuku. Obě kytary jsou svým zvukem typické a po letech hraní Rebecca přesně ví, co od kytary chce. Následující kytary představuje na videu, kde přidává i zvukové ukázky nejen kytar, ale i efektů, které používá.
Fender Stratocaster Custom Shop
Tuto kytaru Rebecca sama představuje jako svou number one kytaru. Konkrétně jde o Stratocaster 60s Style. Jelikož má Rebecca ráda zvuk humbuckerů, kytara má u kobylky humbucker Seymour Duncan. Tento Strat má prvky 60. let, například palisandrový hmatník nebo krémově bílou barvu. V 60. letech začaly být u Fender kytar velmi oblíbené takzvané custom colors, tedy různá barevná provedení, která nahrazovala tradiční provedení sunburst.
Výrazným prvkem kytary je želvovinový pickguard, na kterém jsou dva bílé single coil snímače a černý humbucker – tedy zajímavá kombinace. Tuto kytaru si Rebecca vybrala i proto, že je pro ní pohodlná při pohybu po pódiu. Konkrétně je pro ni plusem užší krk.
K tomuto modelu ji přivedl její manžel Tyler Bryant, též aktivní muzikant, který s Fenderem dlouhodobě spolupracuje. Měl stejnou kytaru a Rebecca si ji oblíbila, když si ji vypůjčila na turné. Následně se jí podařilo vyjednat s Fenderem, aby jí v dílnách Custom Shopu vyrobili kopii.
Fender Telecaeter Custom Shop
Tento Telecaster, opět z dílny Custom Shop, je ve stylu 50. let a je s přízviskem Blackguard. To znamená, že odkazuje na první léta výroby Telecasterů, do roku 1954 – originální Telecastery z této doby jsou nazývány Blackguards a jsou velmi cenné.
Dalším výrazným bodem na kytaře je její lak, který je v provedení Silver Sparkle – takže se leskne jako blázen. Rebecca přiznává, že se jí sparkle povrchy na kytarách líbí, hraje například na Gretsch Jet, který je v červeném sparkle provedení.
Profil krku je širší než u Stratocasteru. V první polovině 50. let měly Fendery široké a tlusté krky, což vyžaduje odlišný styl hraní. Rebecca ho využívá ke skladbám, ve kterých hraje specifickým způsobem. Sama o tomto nástroji říká, že by ho ráda využívala více, ale není pro to prostor. Jedním z důvodů jsou snímače typu single coil, které mají tendenci více brumět, což je dáno jejich konstrukcí a jedná se o fyzikální vlastnost. Mnozí začínající muzikanti si tento jev občas pletou se závadou. Vraťme se ale k Rebecce – právě z tohoto důvodu upřednostňuje Stratocastery s humbuckerem.
Hmatník a krk jsou z javoru, což opět odkazuje na 50. léta.
The Stolen Special
Rebecca stále jezdí ještě s jedním oblíbeným Stratocasterem, který nazývá The Stolen Special. Je to opět kytara s humbuckerem u kobylky, palisandrovým hmatníkem a s už hodně road worn lakem. Nejedná se o hlavní kytaru, ale je vždy po ruce. Na starších záběrech můžeme vidět Rebeccu právě s touto kytarou.
Kytary s humbuckerem
Jak jsem již uvedl, Rebecca ráda hraje na Stratocastery s humbuckerem u kobylky. Takových nástrojů už měla mnoho. Hrála hodně také na Gibson SG. Sama v rozhovorech hodně mluví o tom, že od kytar vyžaduje zvuk humbuckerů. Nějakou dobu byla jednou z jejích hlavních kytar Fender American Elite Stratocaster HSS Shawbucker, opět nástroj s humbuckerem. Shawbucker je v dnešní době oblíbený snímač, který se přesně hodí do stylu hudby Larkin Poe.
Ještě pro zajímavost uvedu, že Rebecca má všechny kytary laděné do standard E a struny používá 10/46.
Závěrem
Rebbecca Lovell je výborná muzikantka, která má cit pro hraní. Díky tomu, že má se svou sestrou Megan skvělý celoživotní vztah, je jejich projev na pódiu i při rozhovorech uvolněný, precizní a sehraný. Její široký muzikální záběr dlouhodobě oceňují všichni fanoušci kvalitní hudby.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.