Kytara Fender v hlavní roli #5: J Mascis
J Mascis, jméno spjaté s kytarou Jazzmaster, s alternativním rockem nebo s efektem fuzz. Tento chlapík razí svoji vlastní cestu hudebním světem, kde za dlouhá léta vydal mnoho alb, dostal se od bicích ke kytaře, hrál v několika kapelách, upřednostňoval v muzice energii a hlasitost a především vlastní styl. A nakonec mu u Fenderu vyšly tři signature modely kytar.
O Mascisovi bylo napsáno mnoho, ale než se dostaneme k jeho kytarám. pojďme si jeho kariéru ve zkratce projít. Narodil se v roce 1965 ve městě Amherst v americkém Massachusetts, k muzice se dostal velmi brzy díky svým sourozencům. Jeho sestra hrála na kytaru. Podle jeho slov vše začalo kolem devátého desátého roku jeho života, kdy hudbě začal propadat. Začal hrát na bicí, stal se aktivním muzikantem, ale chyběli mu kytaristé, kteří by byli podle jeho představ. A tak začal hrát na kytaru sám.
Od bicích ke kytaře
Jak říká na přiloženém videu, všichni kytaristé, které znal, se drželi zajetých kolejí a to Mascisovi nestačilo. Měl rád hlasitý zvuk, plný agresivity a efektů, ale žádný kytarista v jeho okolí na tohle nebyl.
Když vybíral svou první kytaru, hlavní roli hrál rozpočet. Šel si pro Stratocaster, odešel s Jazzmasterem. Ten byl levnější a nakonec naplnil jeho představy. A od té doby hrál.
V roce 1984 založil v Amherstu kapelu Dinosaur Jr. S tou vydal několik alb, dostavil se úspěch a taky možnost tvořit hudbu podle svého. Kapela se znovu dala dohromady po desetileté pauze v roce 2005. Mascis se také pohyboval v blízkosti kapely Nirvana, Kurt mu dokonce navrhoval, aby se stal jejich kytaristou.
Jelikož je jeho kariéra spjatá především s kytarou Jazzmaster, došlo nakonec ke spojení Mascise a značkou Fender.
Fender J Mascis Jazzmaster Purple Flake Metallic Japan 2007
V roce 2007 vychází jeho první signature model Fender J Mascis Jazzmaster. Tato kytara byla představená na veletrhu NAMM a je vyrobená v Japonsku, takže nese znaky preciznosti a zároveň příznivé ceny, protože japonské modely Fenderu jsou dlouhodobě cenově dostupné širšímu spektru hráčů. Mascisova oblíbená barva je fialová, proto byl výběr barvy kytary jednoduchý. Tuto kytaru vezměme jen okrajově:
- tělo je ze dřeva obecně nazvaného Basswood, což je pro japonské kytary poměrně běžné. Barva laku je Purple Flake Metallic v provedení sparkle, takže se prostě hrozně moc třpytí. Své fanoušky si tato barva jistě našla. To, co je na kytaře vzhledově dominantní, je matching headstock, neboli lakovaná hlavice kytary ve stejné barvě jako tělo.
- výrazným upgradem je kobylka Adjusto-matic, což je typově stejná kobylka, která se dává na kytary Les Paul. Jazzmastery mají nechvalně známé kobylky, které se při agresivnější hře hýbou, struny vyskakují z kobylkových kamenů a tak dále. To samozřejmě nevadí hráčům, kteří hrají stylem, kdy se toto neděje. Ovšem Mascis hraje naopak agresivně, použil tedy tuto kobylku. Co se týče hratelnosti a stability ladění, jedná se opravdu o výrazné vylepšení oproti standardnímu Jazzmasteru. Tuto kobylku dává Mascis na všechny svoje Jazzmastery.
- dalším odlišujícím se prvkem jsou jumbo pražce. Jedná se po kobylce o druhou věc, kterou Mascis nechává dávat na svoje kytary.
- výrazným designovým prvkem je hliníkový zlatý pickguard, který společně se sparkle lakem utváří poutavý vzhled celé kytary.
- snímače jsou Vintage reissue.
- radius hmatníku je 7.25, i když některé zdroje uvádí 9.5 – bohužel jsem zatím tuto kytaru neměl v ruce, takže nemůžu ověřit.
Fender J Mascis Squier Jazzmaster
V roce 2011 vychází Mascisovi další signature model, Fender Squier J Mascis Jazzmaster. Tato kytara patří po celá léta k nejvyšším standardům, které kdy Squier představil. V roce 2021 se tento model přestal vyrábět, aby se v roce 2023 opět představil jako oživená novinka.
Jako kytarový technik mám s touto kytarou celkem bohaté zkušenosti. Protože se hrabu v kytarách zhruba od stejné doby, kdy tento model vyšel na svět, prošlo mi jich rukama hodně. A z vlastní zkušenosti rád řeknu, že se jedná o naprosto precizní a skvělý model, který se za svou prodejní cenu neskutečně vyplatí. A to platí po celou dobu, co se vyrábí.
Fender Squier má za sebou mnoho kytar, mnoho sérií, mnoho podařených i mnoho nepodařených modelů, ale hlavně mnoho modelů, kterým během času kolísá výrobní kvalita. To se u Mascisova krémově bílého Jazzmasteru neděje, tady je kvalita stále na nejvyšší úrovni.
Když vezmete tuto kytaru do ruky, hned vám naskočí první dojem, že to nemůže přece stát tak málo peněz. Na první pohled je vidět poměrně přesné zpracování, krky mívají dobrou geometrii a pražcování také bývá dobré. A když k tomu přidám opět Adjusto-matic kobylku a povedené snímače, není co dodat. Tak pojďme na specifikace:
- tělo kytary je basswood (lípa) a pokrývá ho krémově bílá barva s názvem Vintage White. Oproti japonskému modelu roku 2007 chybí matching headstock, hlavice má klasickou nažloutlou barvu, což hezky koresponduje s tmavým hmatníkem, který není z palisandru, ale z fíkovníku (Indian Laurel), což podle mého názoru není tak hezké dřevo pro hmatník. Po napuštění kondicionérem totiž nezískává zářivou teplou barvu, ale zůstává spíš stejného odstínu, což je vizuálně škoda.
- pickguard je zlatý hliníkový, což kytaře dodává společně s ostatními barevnými prvky luxusní vzhled.
- opět největším upgradem oproti běžným Jazzmasterům je Adjusto-matic kobylka. Díky ní je stabilita ladění perfektní. Hodně hráčů, kteří mají zkušenosti s Jazzmasterem, tento fakt potvrzuje.
- snímače jsou klasické single coil Jazzmaster, zvukově hodně podobné P90. Tady bych rád odkázal na přiložené porovnávací video tohoto a japonského modelu, kde je zvuk snímačů poměrně hezky poznatelný a lze z něj vyvodit patrné rozdíly.
- krk je javorový a má C profil, hmatník má plošší radius 9.5, což je v dnešní době asi nejvyhledávanější kombinace. Zadní strana krku má saténové provedení, takže po něm ruka rychle klouže, což ocení kytaristé přebíhající z jednoho konce hmatníku na druhý.
- nechybí jumbo pražce, díky kterým se mně osobně na tyto kytary hraje velmi dobře.
- nultý pražec je plastový, což je možná jedna z nevýhod této kytary, ale lze jednoduše v servisu nechat vyměnit například za kostěný a vše bude dobré. Má šířku 42,5 mm.
- ovládání elektroniky je typické, třípolohový přepínač a potenciometry volume a tone. Po přepnutí na okruh krkového snímače ovládáte pouze korekce krkového snímače. Můžete tedy přecházet z hlubšího a temnějšího zvuku do okruhu klasického.
Všem, kteří mají rádi Jazzmaster, doporučuji tento model aspoň vyzkoušet. Samozřejmě se nemůže rovnat americkým modelům, ale ve své cenové kategorii nemá konkurenta. Podle mého názoru se s přehledem vyrovnává mexickým modelům.
Fender J Mascis Telecaster
V roce 2021 Mascisovi vyšel další signature model, tentokrát Telecaster. Kytara má název Fender J Mascis Telecaster. Tato kytara odráží Mascisovi poněkud odlišné preference, jelikož nemá vibra páku jako Jazzmaster, nabízí odlišný zvuk snímačů a kompletně jiný feel. Což nijak ničemu neubírá, naopak to skvěle doplňuje Mascisovu tvorbu.
- tělo je ze dřeva olše, což je oproti předchozím Jazzmasterům rozdíl. Barva laku je opět sparkle, tentokrát Bottle Rocket Blue Flake a na Telecasteru vypadá opravdu dobře.
- barvu laku doplňuje chromový pickguard, který dává kytaře skvělý vzhled.
- krk je javorový, taktéž i hmatník s 21 jumbo pražci
- nultý pražec má rozměr 42,8 mm, takže je o 0,3 mm širší než u modelu Squier Jazzmaster
- snímače jsou J Mascis Custom 58 Tele, vychází tedy z osvědčených vlastností, které Mascis preferuje.
- ovládání elektroniky je klasické, třípolohový přepínač snímačů a korekce volume a tone.
- model se vyrábí v Mexiku
Mascisův Telecaster je opět velmi povedená kytara, která nejen že dobře hraje, ale i dobře vypadá. Její vzhled je moderní a nevšední, ale tyto věci v posledních letech Fender docela umí.
Set up Mascisových kytar
Jedna z věcí, která mě na videích s Mascisem zaujala je ta, že na svých kytarách má vysoký dohmat, vyšší než je obvyklý standard. Většina hráčů chce dohmat co nejnižší, u Mascise je tomu naopak. Úsměvně pak působí historka, kdy Mascis mluví o tom, že mu kytarový technici při prohlídkách kytar okamžitě nabízejí servis dohmatu a že mu ho samozřejmě chtějí hned dát níž. On to odmítá, vyhovuje mu to vysoko.
Závěrem
J Mascis je zajímavý a svérázný umělec, který jde svou vlastní cestou. Už to je mi na něm velmi blízké. Místo toho, aby dál dokola hledal ideálního kytaristu, začal sám hrát na kytaru, což byla výborná volba. Díky tomu vznikla nejen velmi dobrá a zajímavá muzika, ale také několik fenderáckých kytar, které stojí minimálně za vyzkoušení. Tu z roku 2007 asi většina z nás nemá možnost vyzkoušet, ale model Squier Jazzmaster a Telecaster jsou nyní dostupné. A jsou skvělé!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.