Kytara Fender v hlavní roli #8: Jim Root
Nestává se často, že by byl Fender spojován s metalem. Jim Root je jednou z těchto výjimek. Všechny modely od Fenderu se historicky příliš do tvrdé muziky nehodí, ovšem když se spojí dohromady pár chytrých hlav, může z toho vzniknout něco fakt skvělého. A taky že vzniklo. Jim Root Telecaster, Stratocaster a Jazzmaster. Jednoduché kytary, které se skvěle hodí do tvrdé muziky.
V každém díle tohoto seriálu se snažím představit kytaristu nebo kytaristku a pak do detailu popsat jeho či její signature modely. Vždy se jednalo o ne tak masově známé tváře. Ovšem nyní, když je hlavním hrdinou tohoto článku Jim Root, není třeba psát příliš mnoho o něm. Tady jde skutečně o jeho kytary. Protože jsou originální a prostě dobré.
Slipknot a hledání průrazného zvuku
Tak jen stručně. Jim Root je americký kytarista známý především z působení v kapele Slipknot nebo Stone Sour. Narodil se v Las Vegas v roce 1971. Od teenagerských let hrál v kapelách a sbíral první zkušenosti. Chvíli trvalo, než se dostavil velký úspěch, takže se mezitím živil běžnými pracemi.
Když se zapojil do formace Slipknot, kde bylo poměrně dost muzikantů, musel vymyslet způsob, jak být výrazný, ale nepřehnat to. To byl první střípek vzniku pozdějších signature modelů. Jak Jim na jednom z přiložených videí říká, šlo o to být v tak velké kapele slyšet. Proto si u vývoje signature modelů dával pozor na použité materiály, ze kterých byly kytary vyráběny a také na snímačích.
Postupně spatřilo světlo světa několik Jim Root signature modelů. A jejich pořadí věrně kopíruje i Fenderáckou historii, kdy i u Jima byl první model Telecaster, pak přišel Stratocaster a nakonec Jazzmaster. Všechny modely jsou oproti svým originálním předchůdcům hodně modifikované, přizpůsobené do metalu.
Společné prvky všech signature modelů
Všechny Jimovy modely ale spojuje jedna věc: jednoduchost, a to jak ve vzhledu, tak i ve funkčnosti. Jim se řadí mezi hráče, kteří na kytarách nemají příliš možností ovládání zvuku. Prakticky se dá říct, že na kytarách má vždy dva humbuckery, jeden volume potenciometr a třípolohový přepínač snímačů. A toť vše. Dokonale jednoduché.
Jak sám říká, vzhledem ke stylu, který hraje, nepotřebuje ovládání tónové clony. A pak jde jen o střídání snímačů podle toho, jaký zrovna hraje part, jestli doprovod, nebo sólo.
Zajímavým společným jmenovatelem je lak. Je vždy v jedné barvě, většinou v černé nebo bílé, u některých modelů v matném provedení, u některých to není úplný lesk, ale něco mezi. Mě osobně překvapilo, když Jim vysvětluje, že se mu líbí, jak takový lak brzy dostane nádech opotřebení. Je to tím, že na laku jsou rychle vidět otlaky po opakovaných pohybech ruky, prstů nebo trsátka. A každý kytarista hraje jinak než ostatní, tudíž se signature kytara brzy stává také originálním kouskem svého majitele, protože dostává nádech opotřebení, které stále narůstá. Je v tom pak osobitost, kterou Jim vyzdvihuje. Něco na tom bude.
Kytary nesou prvky praktičnosti, kterými je například compound radius hmatníku nebo fluorescenční poziční značky na boku hmatníku. To je prvek, který zdobí Jazzmaster. Byl zvolen z toho důvodu, že když je na pódiu tma, aby Jim dobře viděl, kde hraje. Sám dodává, že mu to velmi usnadňuje pohyb po hmatníku, protože i při úplné tmě poziční značky dobře vidí.
Dalším důležitým a společným prvkem jsou snímače. Asi logicky padla volba na značku EMG. Je to osvědčená kvalita a pro metal jsou to asi jedny z nejpoužívanějších snímačů. Mají vysoký výstup, stylový design a přesně ty vlastnosti, které pro tvrdou muziku chcete.
Dalším společným jmenovatelem těchto tří modelů je hardtail kobylka. Jim nepoužívá tremolo. U Telecasteru tak jako tak žádné není, ale běžně jsme zvyklí na tremolo u Stratocasterů i Jazzmasterů. Na Jim Root kytarách je vždy pevná kobylka, jednoduchá a plně funkční.
Co je ještě na všech Jimových kytarách jinak než u originálních modelů, je krytka elektroniky na zadní straně kytary. Možná se ptáte, proč takovou věc zmiňuju. Je to proto, že pracuju jako kytarový technik a při jakékoliv opravě elektroniky, zejména u Stratocasteru nebo i Jazzmasteru, je někdy komplikované se k útrobám elektroniky dostat. Z tohoto hlediska jsou Jimovy kytary výborné, protože k většině elektroniky se pohodlně dostanete ze zadní strany. A na přední desce kytary pak ubylo mnoho prvků, díky čemuž jsou kytary designově jednoduché.
Takže to, co kytary spojuje, máme hezky vyjmenováno. Pojďme se nyní podívat na kytary zvlášť, aby mohly vyniknout naopak osobité rozdíly. Ty jsou zaprvé dané už tím, že se jedná o tři různé modely, ale také tím, že od jednoho modelu existuje více variant, například v zemi výroby, což pak následně určuje kvalitu. A u Jima můžeme okusit modely vyrobené jak v Číně, tak i v Mexiku nebo v USA.
Fender Squier Jim Root Telecaster
Nejlevnější a dnes již pouze na bazaru dostupný je model Fender Squier Jim Root Telecaster. Je to základní model, ale nesoucí vysoké standardy značky Squier. Ze zkušenosti bych ho zařadil na úroveň modelů J Mascis. Jedná se tedy o ty nejlepší Squiery.
- Tělo kytary je z mahagonu, což je materiál svými vlastnostmi vhodný pro metal. Na těle je bílý lesklý lak a jednovrstvý černý pickguard.
- Krk je javorový a je na něm hmatník z fíkovníku. Na hmatníku je 22 Jumbo pražců. profil krku je C, radius 12.
- Snímače jsou pasivní Custom humbuckery. Elektronika zcela jednoduchá, tedy volume potenciometr a přepínač snímačů.
- Kobylka je pevná, v černém provedení stejně jako ladící mechaniky.
- Země výroby je Čína. Tento model se již nevyrábí, ale je dostupný na bazaru.
Fender Jim Root Telecaster
Druhý model Telecasteru už je čistě v režii Fenderu. Fender Jim Root Telecaster je o level výš v mexickém provedení. Má mnoho stejných prvků jako jeho čínský předchůdce.
- Tělo kytary je opět z mahagonu, povrchová úprava je nitrolak v barvě Flat White, což je výhoda, protože je tenký a umožňuje dřevu pracovat a vyniknout. Pickguard je opět v kontrastu s lakem.
- Krk je javorový, hmatník je ebenový. Na hmatníku je 22 Medium jumbo pražců. Profil krku je C, radius je 12.
- Snímače jsou aktivní EMG 81 a EMG 60, mají vysoký výstup a velmi kvalitní zvuk. Ovládání elektroniky opět jedne volume potenciometr a třípolohový přepínač snímačů.
- Kobylka je pevná, ladící mechaniky jsou uzamykatelné.
- Jako příslušenství je tweedový kufr, který dodává kytaře větší pocit pohodlí a luxusu.
- země výroby je Mexiko.
Fender Jim Root Stratocaster
Stratocaster, jak ho neznáme. Fender Jim Root Stratocaster je stylovka opravdu hodící se do metalu.
- Tělo kytary je opět z mahagonu, jako povrchová úprava slouží nitrolak v černé barvě a tentokrát i s černým třívrstvým pickguardem, kde prostřední bílá vrstva vytváří takovou lemovku po okraji. Není to tedy tolik kontrastní design jako u Telecasterů.
- Krk je javorový, hmatník je ebenový. Na hmatníku je 22 Jumbo pražců. Profil krku je C, radius je compound, tedy pozvolna měnící se z 12 na plošší 16 ke konci hmatníku. Vhodný pro kytarová sóla. Na hmatníku nejsou poziční značky, jsou pouze na jeho boční straně.
- Snímače jsou aktivní EMG 81 a EMG 60. Ovládání elektroniky opět jeden volume potenciometr a třípolohový přepínač snímačů.
- Kobylka je pevná, ladící mechaniky uzamykatelné.
- Země výroby USA.
Fender Jim Root Jazzmaster USA
Jazzmastery má Jim Root dva, liší se především zemí výroby a také snímači. Začněme USA modelem Fender Jim Root Jazzmaster.
- Tělo kytary je z mahagonu, pickguard není, což je výrazný designový prvek. Lak je Satin Urethane v provedení Flat Black.
- Krk je javorový, hmatník je ebenový. Na hmatníku je 22 Jumbo pražců, profil krku je Modern C, radius je opět compound 12-16. na hmatníku nejsou poziční značky, jsou pouze z boku. Hlavice je tzv. large 70s. style.
- Snímače jsou aktivní EMG 81 a EMG 60. Ovládání elektroniky volume potenciometr a třípolohový přepínač snímačů.
- Kobylka je pevná, uzamykatelné ladící mechaniky.
- Země výroby USA.
Fender Jim Root Jazzmaster V4 Mexiko
Druhý Fender Jim Root Jazzmaster je mexické výroby, ale tentokrát se snímači vyrobenými přímo ve spolupráci s Jimem.
- Tělo kytary je z mahagonu, pickguard není. Lak je v provedení pololesk v bílé barvě.
- Krk je javorový, hmatník ebenový, na hmatníku je 22 Jumbo pražců. na hmatníku jsou obdélníkové poziční značky a efektní bílé lemování. Na boku hmatníku jsou fluorescenční značky, které jsou vidět ve tmě, což usnadňuje hru při zhasnutém pódiu. Profil krku je Thin C, radius je po celém hmatníku 12.
- Snímače jsou aktivní EMG Jim Root Signature Daemonum Open-Coil vyvinuté ve spolupráci s Jimem. Jedná se tedy o první model, kde nejsou sériově vyráběné snímače. Design snímačů se také liší od předchozích modelů – jsou vidět cívky, chybí tedy kovová krytka.
- Kobylka je pevná, uzamykatelné ladící mechaniky.
- Země výroby Mexiko.
Závěrem
Všechny modely Jima Roota jsou povedené. Prošlo mi jich rukama několik a nikdy jsem z nich nebyl zklamaný, ba naopak. Není to sice můj šálek kávy, ale kytary jsou zábavné, originální, designově jednoduché a pro kytarového technika snadno udržovatelné. Z mého pohledu se jedná o celkem univerzální modely, které se hodí do většiny tvrdších hudebních stylů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.