Kytarová cvičení #2: chromatický postup
Chromatická cvičení jsou lehce kontroverzní záležitost. Pokud jste zastáncem přístupu, že nemá smysl cvičit něco, co nebudu nikdy hrát, bude asi lepší nečíst dál. Já osobně jsem zastáncem řízeného porušování tohoto pravidla. A právě chromatické postupy jsou tou řízenou výjimkou. Je to účelné cvičení, ale tak nemuzikální, že by nemělo převažovat. Má ale jednu velkou výhodu. Zvládne to úplně každý a nemusíte přemýšlet nad výběrem tónů. To vám umožní soustředit se na jiné věci. A soustředění je podstata cvičení na nástroj.
Můžete si zvolit jakoukoliv kombinaci prstokladu, tóny, které hrajete nehrají roli. Jde o to, jak je hrajete. Dají se sledovat tři věci.
1. Přechod ze struny na strunu, respektive jeho plynulost
Ještě než dohrajete tón na předchozí struně, měla by být ruka připravena nad dalším tónem na další struně.
2. Na podobnou notu můžete cvičit to, co jsem kdysi slyšel nazývat kolíbkou
Princip je ten, že poslední tón na jedné struně zahrajete stejným prstem jako první tón na další struně.
3. Nemusíte myslet na výběr not, které hrajete, můžete se soustředit na způsob hraní
Já se třeba snažím hlídat odtahování prstů od hmatníku. Marně.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.