La Patrie Concert: měkká a vřelá španělka z Kanady
Akustické kytary La Patrie jsme nedávno představovali. Spadají pod koncern kanadské firmy Godin, která se pyšní tím, že všechny její nástroje vznikají doma. Prospělo to i této horkokrevné "španělce" La Patrie Concert CW QI.
Jak to vypadá?
Tvar kytar, které se běžně označují termínem "španělky", je již několik staletí neměnný a notoricky známý, tudíž by asi nebylo třeba jej příliš rozebírat. Jenže u La Patrie je přeci jen několik konstrukčních detailů a odlišností, které jistě stojí za zmínku. Nejvýraznější odlišností je bezesporu výřez (cutaway) a také o pár milimetrů menší a užší tělo, než je u klasických 4/4 kytar běžné.
Rezonanční deska nástroje je vyrobena z masivního cedru, zadní deska spolu s luby je masivní mahagon. Jedná se tedy o celomasivní nástroj, což je v případě klasické kytary jednoznačné plus, neboť takový nástroj se obvykle velmi dobře a rychle "vyhraje" a s léty bude znít jen a jen lépe (samozřejmě při příslušné péči a slušném zacházení).
Krk kytary je z honduraského mahagonu s dokonale čistě přilepeným a nalícovaným hmatníkem z palisandru. Co není u klasických kytar často k vidění, je výztuha krku, která je přístupná z ozvučného otvoru a kromě větší stability krku umožňuje i jeho tenčí profil, což napomáhá pohodlí při hře.
Nepříliš typickým jevem u těchto kytar je i rádius hmatníku (24´). Kobylka je z palisandru a velmi hezky ladí z vykládanou rozetou okolo ozvučného otvoru. Nultý i sedlový pražec je z umělé kosti TusQ, což je materiál, který věrně napodobuje ideální vlastnosti pravé kosti.
Nástroj je lakován a leštěn do velmi vysokého lesku lakem, který se složením velmi podobá laku používanému v 19. století ve Francii, což jen podtrhuje jeho eleganci a dává mu punc luxusu. Není asi třeba dodávat, že v dokonalém a velmi odolném laku nenajdete sebemenší chybičku, což se ostatně dá říct i o celkovém řemeslném zpracování tohoto nástroje.
Kytara je osazena piezosnímačem a elektronikou EPM Quantum I od firmy Godin s jednoduchým ovládáním Volume, Bass, Treble a vestavěnou ladičkou. Vše přehledně uspořádané na malé kovové destičce ve zlato-černém provedení. Šachta pro baterii je umístěna trochu netypicky na lubu nad rolnou pro řemen, která zároveň slouží jako vstup pro jack. Životnost baterie je v závislosti na typu uváděna až 200 hodin.
Jak to hraje?
Co se týče akustického zvuku, ten je díky několika faktorům trochu méně hlasitý, než je u kytar tohoto typu běžné. Je to dáno zejména konstrukcí – mírně zmenšené tělo, výřez, umístění elektroniky a šachty pro baterii – to vše ubírá jak na hlasitosti, tak na dynamice. Nicméně i přes uvedené hraje kytara krásně barevně a dynamika je pořád ještě dostačující. Tón je slušně dlouhý a pevný, kytara výborně ladí ve všech polohách a akordový souzvuk je rovněž vynikající. Masivní dřevo navíc dává tónům příjemnou měkkost a vřelost.
Při použití snímače se zvuk nijak nezmění, pouze se zesílí. Pokud nebudete vyloženě zběsile a beze smyslu kroutit potenciometry, nemůžete zvuk zkazit. Naopak při citlivém používání mohou být korekce velmi užitečné a zvuku prospěšné. Korekce ani při maximálních hodnotách nečiní zvuk nepoužitelným a jen lehce přispívají k příjemným, měkčím basům a kulatějším výškám. Samotný snímaný zvuk je pak velmi příjemný, dynamicky vyvážený a kvalitní. Opravdu velmi povedená záležitost.
Závěr
Kvalitní kytara postavená z vybraných materiálů s vysokým podílem ruční práce, která asi neosloví klasické "španělkáře", ale může naopak hodně zaujmout hráče střídající více typů kytar. Výborný zvuk a možnost snímání je další přidanou hodnotou tohoto nástroje, ke které lze určitě přičíst i příznivou cenu, pohybující se těsně pod hranicí dvaceti tisíc, což za celomasivní a výborně zpracovanou kytaru s širokými možnostmi využití, rozhodně není neadekvátní částka.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.