Přejít k hlavnímu obsahu
Lakeside X | Foto: Karolína Faltysová
Lakeside X | Foto: Karolína Faltysová
Pavel Zelinka -

Lakeside X na nové desce připomněli omamnost melancholického synthpopu

Vstoupit podruhé do stejné řeky, jak víme z minulosti, má leckterá úskalí. Pražská synthpopová trojice Lakeside X do tohoto risku po necelé dekádě šla. Prvním výsledkem druhé etapy fungování je deska Love Disappears, která připomene, v čem byl tento hudební směr vždy jedinečný – v budování silné, často melancholické atmosféry, která může přinést silné katarzní stavy.

Asi ani sami členové kapely Lakeside X netušili, že v listopadu 2010 vydali na dlouhou dobu poslední řadové album. Kapela, která vzešla z Depešácko/tvrdě elektronického domácího podhoubí, prezentovala nejprve pod původním jménem Lakeside Church čistě synthpopové album Sunrise blízké soundu temně popové legendy z Basildonu, následující dvě desky – EXIT:NOWhere a City Of Red Lights – s kytarou tehdejšího člena Víta Hájka, pak posunula sound kapely zase jiným směrem. Tam, kde se projevují taková jména jako Mesh, Placebo, IAMX nebo v poslední době třeba Britové Empathy Test. A v době, kdy se Lakeside X začali poměrně výrazně prosazovat v zahraničí, jejich desky licencovala vydavatelství Black Rain z Německa a Twilight Records z Argentiny, ukončila trojice svou činnost. Několik let bylo okolo Janne Marvannena a spol. ticho, až loni v létě prořízla mediální prostor zpráva o obnovení činnosti a přípravě nového materiálu pod vedením německého producenta Daniela Myera. Společné úsilí vyústilo, po vydání několika singlů, k realizaci návratové desky Love Disappears.

„V jedné věci jsme ale měli jasno, a to, že chceme, aby tentokrát kromě mixu album mělo i producenta. Tedy někoho, kdo nejen zmixuje to, co vytvoříme, ale přinese i vlastní pohled a vstup,“ vysvětlil Janne Marvannen, autor většiny nového materiálu, důležitý krok kapely v rozhovoru pro portál Sanctuary.cz. Volba padla poměrně rychle na Daniela Myera – úhlavní personu kapel či projektů Haujobb, Liebknecht, Architect nebo Rendered, dlouholetého člena synthpopových klasiků Covenant a autora desítek remixů například pro Front Line Assembly, Front 242, De/Vision, Mesh, Depeche Mode nebo Recoil. Volba naznačila, že kapela po odchodu kytaristy více zacílí na elektronickou stránku svého rukopisu. Trojice spustila crowdfundingovou kampaň, vyhrnula si rukávy a dala se do práce. „Hlavní změna byla v tom, že jsme tvořili v podstatě na dálku, online, na home office, nebo jak to říct :) a to kvůli situaci s Covidem,“ líčil ve stejném rozhovoru proces vzniku nové nahrávky zpěvák. „Igor (Dvorský, bubeník kapely, pozn. autora) se navíc odstěhoval na Slovensko, takže místo klasických setkání jsme měli online konference.“

Lakeside X se, na rozdíl od první fáze fungování, rozhodli uveřejňovat postupně singly, a to ještě v době kdy velká část desky nebyla hotová. Už první ukázky jasně naznačily, co můžeme od pražské formace v nové etapě očekávat – pokračování v podobě melancholické tvorby se synth/elektropopovými kořeny a výrazným vokálem Janneho, na druhou stranu propracovanou, moderně elektronickou skořápku, fatálně poznamenanou rukopisem producenta. „Jeho producentský vklad je velký,“ rozplýval se už v citovaném rozhovoru Marvannen. „V zásadě všechna dema byla (až na výjimky) skoro hotové skladby, a on ty skladby vzal, dekonstruoval a pak složil zpátky, s tím, že někdy použil více, někdy méně z původního materiálu, a dodal spoustu svého,“ poodhaluje proces vzniku zpěvák Lakeside X.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Nedělní křest desky jasně nasvítil, jak velký úkrok s novou deskou Love Disappears trojice učinila. Zatímco starší skladby měly výrazně kytarovější sound, směřující až někam k Placebo nebo Ash, nové vály zaujaly i v živém provedení dominantní rolí elektroniky. Hned úvodní položka desky, track Fascination tasí všechny hlavní trumfy novinky. Silné melodie tažené jednoduchými klávesovými linkami, propracovaná rytmika, kdy základní, rovnou kostru nabaluje celá řada perkusivních dohrávek skvěle vrstvící atmosféru a silná sekvencerová linka, která zastupuje místo absentujícího basového polštáře. Následující Time Has Come znovu opakuje funkční efekt násobených doplňujících vokálů, a navrch přidává neředěně hitový refrén. Třetí položka Out Of This World je nenápadným ohlédnutím za „britsky kytarovou“ minulostí, aby naopak další singl Rising o to více vsadil na precizní, chladnou elektroniku, kterou nabízí ve své tvorbě například Švédové Xenturion Prime nebo známější rtuťovitý Ir Ronan Harris a jeho projekt VNV Nation. To znamená pop, který už nevychází pouze ze synthpopových pozic devadesátých let, ale dokáže smíchat do sebe vlivy futurepopu, temného elektra Röyksopp nebo lehkým techno náznaků The Knife. Od atmosférického zasnění čistokrevné balady Fire In The Sky až k přímočarému pochodu Lifeline. Zajímavým zpestřením je první duet v historii kapely, kdy Janneho protiváhou je výrazná maďarská vokalistka Emese Arvai-Illes z dua Black Nail Cabaret, další dobrý tip producenta Daniela Myera. Nakonec dojde i na kytarové vstupy, které například výborně vygradují skladbu Siren Song.

Návrat Lakeside X se povedl. Přinesl znovu silný materiál, kterému bych jedině vytknul absenci jedné vyslovené rychlé položky (ostatně to i předchůdci City Of Red Lights). Ve výsledku se ale ukázalo, že spojení po ostrovních vzorech pokukující trojice s německým producentem přineslo produktivní průnik, který po letech naboural české hudební prostředí silnou, i když zde ne příliš slyšenou elektropopovou výpověď. O to víc si Love Disappears naši pozornost, alespoň na zkoušku, zaslouží.

‎Lakeside X – Love Disappears

Musicraft, 2022, 49:45

80 %

Tagy Lakeside X Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY