Larry Carlton: na co hraje legendární Mr. 335
Americký kytarista a skladatel Larry Carlton je už dlouhá léta jednou z velmi vlivných a ke spolupráci vyhledáváných hudebních person, navíc se široce rozkročeným stylovým záběrem počínaje elektrickým i akustickým jazzem přes blues, pop až k rocku. Famózní kytarista s přezdívkou "Mr. 335" je držitelem čtyř cen Grammy a kromě jeho sólových projektů jej můžeme slyšet na stovkách nahrávek známých kapel a interpretů. Carlton má na svém kontě i trojici soundtracků (Against All Odds a seriály Magnum a Hill Street Blues) a několik DVD. Podíváme se, co má ve svém arzenálu.
Počínaje sedmdesátými lety začal Carlton působit jako studiový hráč v Los Angeles, kde spolupracoval například na albech Steely Dan, Michaela Jacksona nebo Joni Mitchell a zároveň obsadil kytarový post u jazzrockových The Crusaders. V roce 1977 podepisuje smlouvu s Warner Bros. a o několik měsíců později vydává své první album Larry Carlton, známé také jako Room 335 album, kterým se dostává do širšího povědomí hlavně mezi hudebními odborníky a muzikanty.
Následuje dlouhá řada pozitivně přijatých alb s celou plejádou hvězdných hostů. V devadesátých letech hraje Carlton několik netradičně pojatých turné, z nichž asi tím nejznámnějším je společná šňůra s kytaristou Toto Stevem Lukatherem. V roce 1995 vydává CD Larry and Lee s další ikonou jazzové kytary Lee Ritenourem, kterého o dva roky později nahrazuje v kapele Fourplay.
Počátek nového milénia je ve znamení alba Fingerprints, živáku No Substitutions: Live in Osaka (společně s S. Lukatherem), desek Deep Into It, Sapphire Blue, výběru The Very Best of Larry Carlton nebo CD Fire Wire. V roce 2007 začíná také jeho dlouhodobější spolupráce se skvělým bluesmanem Robbenem Fordem a výsledkem jsou alba Larry Carlton with Robben Ford Live in Tokyo a Larry Carlton & Robben Ford Unplugged z roku 2013.
Z přezdívky Mr. 335 je patrné že nejoblíbenějším nástrojem Larryho Carltona je pololubovka Gibson ES 335 s humbuckery 57 Classic - u originálu z roku 1969 byly v průběhu let vyměněny ladící mechaniky Gibson za Schaller M6, titanová kobylka je od KTS a nultý pražec je grafitový. Další "třistařicetpětkou" je Gibson v laku tobacco sunburst z roku 1968 se snímači Gibson PAF 1961. Od stejného výrobce používá také žlutý Les Paul Special z roku 1955.
Značka Fender je u Carltona zastoupena Telecasterem 1954 s olšovým tělem v transparentním laku a javorovým hmatníkem a sunburstovým Stratocasterem 1962 s palisandrovým hmatníkem. Oba nástroje nejsou nijak modifikovány. Custom shop firmy Valley Arts vyrobil Carltonovi speciál s tvarem Telecasteru, osazeném jedním humbuckerem a dvěma single coily, dvouoktávovým hmatníkem, mechanikou ala Gibson (kobylka tune-o-matic) a obvodem s mid-boostem od EMG. Akustika od stejné firmy je variací na starší řadu Martin 000.
Současný hlavní Carltonův aparát představuje lampová hlava Bludotone Bludo-Drive 100/50 (výrobce Brandon Montgomery) v kombinaci s 1x12 kabinetem Bludotone osazeným reproduktorem EVM12L. Box je uzavřený s dvojicí basreflexů. Ve studiu používá i další zesilovač Bludo-Drive, tentokrát o výkonu 50/25 wattů a staré tweedové kombo Fender Deluxe z padesátých let.
Menší pedalboard obsahuje ladičku Korg Pitchblack, modifikovaný volume pedal Sho-Bud, kvákadlo Cry Baby95Q, Tanabe Zenkudo Overdrive, Visual Sound Liquid Chorus, TC Electronics Hall of Fame Reverb a Providence Chrono Delay. Efekty jsou napájeny distributorem Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus.
Pedalboard na větší pódia je uzpůsoben především pro ovládání rackových procesorů a sestává z přední šachty, kde je umístěna racková ladička Korg DTR-2000, následuje dvojice volume pedálů Hilton (jeden pro akustiku, druhý pro elektriku) s upravenými výstupy pro tuner a wah Dunlop 95Q Cry Baby. Pravá strana je vyhrazena pro A/B switch (aku. nebo el.), přepínání chorusu, tapovací switch delaye a přepínač kanálů u zesilovače.
Rack je vybaven starším digitalním delayem Roland SDE-1000, chorusem TC Electronics 1210 SCF a Lexiconem MX400, který Carlton využívá pouze pro reverb. Rackové efekty nejsou zapojeny ve smyčce aparátu - neefektovaný signál ze zesilovače jde přes mikrofon do pódiového mixu Mackie, kde se smíchá se signálem z procesorů a poté je ve stereu poslán do aktivních odposlechových monitorů JBL posazených po stranách aparátu. Řešení známé také jako wet/dry/wet umožňuje hráči na pódiu a zároveň i zvukaři v PA přesné nastavení poměrů efektovaného a čistého signálu nástroje. Na elektriky natahuje Carlton struny D’Addario .010-.052 a stejnou značku o síle .011-.052 používá u akustických kytar.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.