Přejít k hlavnímu obsahu
Pokud si budete jen tak vymýšlet kosmické metafory, nedopadne to dobře. | Foto: archiv Marka Blažíčka
Pokud si budete jen tak vymýšlet kosmické metafory, nedopadne to dobře. | Foto: archiv Marka Blažíčka
Marek Blažíček -

Láska, páska… dám si práska? O skladbě Kamkoliv a textování love songů

Pokud v sobě máte špetku zdravého hudebního pesimismu, asi vám při slovech „milostná píseň“ zacuká v oku. Milostná píseň? No pochopitelně! Není lepší příležitost vymáchat si hubu (doslova) v nejrůznějších a nejhrůznějších klišé. Děsivá představa, když si vybavíte všechny ty chudáky pějící o zlomených srdcích, a ještě děsivější představa těch, kteří to pak museli poslouchat. Tak jo, říkal jste lyric for jeden love song, šéfe?

Napsat dobrý text k písničce o lásce je těžší, než napsat k ní hudbu. Abstraktně vznášející se tóny vás neprozradí tolik jako ty banálně znějící slůvka „láska“, „miluju tě“, nebo „miláčku“. Doplňte si jakoukoliv otřepanou slovní stvůru podle vlastního (ne)vkusu. Hudba? Ta vás nepráskne tak nemilosrdně, ale jakmile jednou zazní „lásko-pásko“, nebo „miláčku-obláčku“, tak je atmosféra v háji. Víte mimochodem, kdo jako první napsal rým „lásky-pásky“? Byl to kníže českých básníků Karel Hynek Mácha, který ho tehdy použil na začátku Máje. Kdyby jenom tušil...

U skladby Kamkoliv bylo hned jasné, že půjde o až naivně zamilovanou písničku. Potkat se s Wertherem, nechá mi svůj jediný náboj, nebo mě ze soucitu rovnou zastřelí. Nick Cave ve své přednášce Tajný život milostné písně píše: „Milostná Píseň musí být zrozena do sféry iracionálna, absurdna, úzkosti, melancholie, posedlosti a šílenosti, neboť Milostná Píseň představuje volání lásky jako takové a láska je – přirozeně – určitou formou bláznovství.“ Prostě mám ideální rozpoložení.

No jo… jenže jak se vypsat ze všech těch spalujících pocitů a neztratit u toho kromě příčetnosti ještě svou textařskou čest? Tady máte pár postřehů. Snažil jsem se opsat všechny ty miláčky, plačky a lásky. Místo toho sázím na opakující se slovo možná – jednu velkou nejistotu. Protože co jiného představuje láska ve své první fázi? Jen jedno velké MOŽNÁ. Pravděpodobně to nevydrží na věky věků, ale hlasy hudrujících hormonů našeptávají, že MOŽNÁ jo…

Nejistota, obavy a všechna MOŽNÁ přejdou do vyjádření absolutna: KDYKOLIV a KAMKOLIV. To jen, že tam ty miláčky a lásky nakonec stejně mám, ale jinak. A další důležitý aspekt působivé písničky o lásce? Tajemno. Musí obsahovat tajný kód. Vím, že úplnou konotaci „cihel hejtu“ a „srpů srpnů“ pochopí jenom „ministryně humoru“. Jediný člověk na planetě Zemi. Bingo. Ta, které byla píseň psána. Jenom ona má šanci pochopit jemnou narážku na konkrétní situaci. Na celý tento tajný kód.

Pozor, nepodvádějte! Pokud si budete jen tak vymýšlet kosmické metafory, nedopadne to dobře… Vzpomeňme například na jednu českou popovou kapelu a jejího frontmana Richarda Rubikonní Srdce. Metafory potřebují pravdivost, jinak vypadají jako perletí nafouknutí krocani! Fuj! S psaním písniček o lásce je to často jako s láskou samotnou. Existuje fakt docela velká pravděpodobnost, že to dopadne fakt strašlivě. Nebo dobře, nebudu hysterka. Že to prostě nedopadne. Ale i tak… za ten pokus to stojí, ne? Alespoň MOŽNÁ…

Tagy komunita Marek Blažíček

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Marek Blažíček
Tvůrce z Prahy. Těžiště mé tvorby osciluje mezi literaturou, hudbou, performance a vizuálnem. Věnuji se také psaní textů pro další interprety a kapely. https://www.marekblazicek.cz/
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY