Les Paul Junior 2014 VSB: originál za cenu kopie
Představovat jednoho z největších světových producentů kytar, americkou firmu Gibson by zřejmě bylo příslovečným "nošením sov do Atén", jak praví klasik. A tak jen zmiňme, že firma v tomto roce slaví 120. výročí založení a že za tu dobu vyprodukovala slušnou řádku kytar, z nichž některé modely se staly doslova nesmrtelnou legendou (např. Les Paul Standard, Les Paul Custom, SG, Flying V, Explorer, ES-335 aj.), některé si získaly spíše kultovní statut (např. Firebird či Melody Maker) a nemálo jich také postupně upadlo v zapomnění, nebo přežívá jen v srdcích a rukách nadšenců či sběratelů. A protože 120. výročí už je pořádný důvod k oslavě, rozhodla se firma slavit po svém a to jak jinak než speciálními edicemi některých svých modelů. A kromě těch osvědčených Les Paul Standard a Les Paul Custom sáhl tentokrát Gibson i ke svým druhdy také dost populárním modelům Les Paul Junior a Les Paul Studio a překvapivě i k méně známému modelu Les Paul Melody Maker. Kytary dostaly do vínku kromě tradičně velmi kvalitního zpracování "Made In USA" také několik vylepšení, netradiční povrchové a barevné úpravy a v neposlední řadě i velice příznivé ceny. Jeden takový kousek se mi nedávno dostal do ruky a o zážitek z tohoto setkání se s vámi teď podělím.
Tvarově se samozřejmě jedná o klasický Les Paul, tedy tvar, který zná snad každý kytarista a který se od prvotního uvedení do výroby v roce 1952 dodnes v podstatě nezměnil. Jakmile vyjmeme kytaru z gigbagu (který je mimochodem v ceně) zaujme nás oproti klasickým Les Paulům jako je Custom nebo Standard trochu nižší váha nástroje. Ta je dána především použitím nitrocelulózového matného (satin) laku, který je o trochu lehčí než klasický tvrdý lak a také druhem použitého mahagonu, který je také o něco lehčí než mahagon používaný např. na "custom shop" nástroje. Jinak je tělo samozřejmě vyrobeno z masivního mahagonu za použití tzv. rezonančních komor, které mají za úkol jednak lepší rezonanci těla a přirozeně i další snížení váhy nástroje.
Na mahagonovém těle je nalepena javorová bombírovaná deska. Do těla je vlepený javorový krk, který je vůči tělu v úhlu 5° a je silnějšího a kulatějšího tvaru alá Gibson 50´s. Hmatník je z palisandru a je osazen 22 perfektně začistěnými pražci typu Medium Jumbo, ošetřenými speciální kryogenickou metodou, která má zamezit reznutí pražců a zároveň prodloužit jejich životnost. Hmatník je vykládán typickými trapezoidními značkami z umělé perleti a na dvanácté poloze "vlaje" vlaječka, poukazující, že se jedná o model vyrobený ke 120. výročí firmy. Nultý pražec GraphTech má šířku 43mm.
Krk je stejně jako tělo lakován tenkým matným lakem, což může být pro kytaristy zvyklé na lakované krky Les Paulů zkraje trochu nezvyk, ale já si zvykl poměrně rychle. Barevné provedení kytary výrobce označuje jako Vintage Sunburst Perimeter a vypadá velmi elegantně. Ale protože model Les Paul Junior byl vždy chápán jako taková levnější a tudíž i méně "načinčaná" varianta k drahým (a "načinčaným") Customům či Standardům, tak i na této výroční edici nenajdete charakteristické krémové lemovky, ani klasický pickguard pod snímači, známé z dražších modelů. Kytaru ale můžete mít i v dalších barevných variantách (Cherry, Chocolate, Rubbed Vintage Shade a Fireburst), z nichž některé jsou použity u Gibsonu vůbec poprvé. Vše v matovém provedení Satin. Zde ovšem vidím maličkou nevýhodu této povrchové úpravu, neboť "saténový" povrch se asi brzy ošoupe jak pod potící se kytaristovou rukou, tak pod údery trsátka... ale zase bude mít kytara alespoň rychle "patinku".
Co se týče hardwaru, Junior je osazen dvěma humbucker snímači Gibson Zebra Coil 1961 (Alnico V) k jejichž ovládání slouží typický třípolohový switch, dva potenciometry Volume a dva Tone...tedy "gibsoňácká" klasika. Kobylka je rovněž klasika, typ Tune-o-matic přes kterou vedou struny do Stop Bar struníku. Ladící mechanika je Kluson DeLuxe, model Vintage s převodem 14:1 a perleťovými ladícími kolíky. Menzura kytary je 628mm. Na zadní straně hlavy je vyraženo sériové číslo, název modelu a nechybí ani pro mnohé magické označení původu "MADE IN USA".
Jak to hraje?
Popisovat zvuk Gibsona, který je více než charakteristický je úkol zároveň snadný i nelehký. Stačilo by prostě napsat - je to Gibson a tudíž to hraje jako Gibson. Ale buďme ohleduplní i k těm, kteří jsou takříkajíc Gibsonem dosud "nepolíbeni" a třeba tak úplně neví co si pod "zvukem Gibsona" představit. Tak tedy, zvuk Les Paul Juniora je typicky tlustý a kulatý, jak tomu u Gibsona být má, ale zřejmě díky použitému druhu mahagonu a specifické povrchové úpravě, má Junior oproti jiným Gibsonům trochu nabroušenější výšky, které ovšem nepůsobí nikterak rušivě či nepatřičně. Jen nejsou pro kytary typu Les Paul tak úplně typické. Mně osobně se ale tento zvuk rychle zalíbil. V basech je zvuk pevný a průrazný, pouze snímač u krku se už moc "nekamarádil" s hi-gain zvuky a trochu v basech zahuhlával.
Hrát sóla je na Juniora doslova zážitek. Kytara krásně táhne tón a ten díky dlouhému sustainu pod vašimi prsty doslova zpívá. Tlustý krk sice není tak úplně ideální pro rychlé běhy, ale po chvíli si ruka přivykne a ani rychlejší hra už pak není problém. Přepínač snímačů funguje lehce (možná až moc...) a tak je změna zvuku dílem lehkého máchnutí ruky nahoru či dolů. Potenciometry mají chod lehký tak akorát, aby byla manipulace s nimi maximálně pohodlná, ale zároveň nemohlo dojít k nechtěné změně nastavení. Houslové tóny se díky umístění potenciometrů hrají na Les Paula vždycky trochu obtížněji (zvlášť má-li kytarista kratší prsty či menší ruku), ale při troše cviku se díky lehkému chodu potenciometrů dají hrát celkem dobře i na této kytaře.
Ladící mechaniky chodí plynule a příjemně ztuha, ale zpočátku se kytara rozlaďovala víc než je zdrávo (zřejmě díky továrním strunám - podle informací na stránkách výrobce by se sice mělo jednat o "genuine" Gibson .009 - .046, ale osobně bych to tipoval spíše na nepříliš "ryzí" .010). Po několikerém doladění a zatahání si ale struny konečně sedly a ladění se výrazně zlepšilo. Jinak kytaře není co vytknout, zvuk je čistě subjektivní záležitostí, ale kdo hledá kvalitní "les paul" zvuk, tak si tady přijde na své. Po řemeslné stránce jsem také neshledal žádné chyby a na kytaře je znatelný i jistý podíl fortelné ruční práce. Vše je bezproblémové, funkční, kvalitně zpracované...
Závěr
Máme před sebou nástroj, který vychází z nejlepších tradic a je zpracován pomocí nejmodernějších technologií. Nástroj, který nám nabízí nejen atraktivní vzhled, dokonalé zpracování, ale především i klasický sound kytar Gibson a to vše za cenu pod kterou jsme zvyklí hledat spíše nejrůznější kopie, klony či variace na téma Les Paul... ovšem originál může být jen jeden. Ten je nyní k mání za cenu začínající lehce pod hranicí 20 tisíc korun. Jak už jsem uvedl v ceně je i jednoduchý, polstrovaný gigbag v němž naleznete takový milý detail, jakým je kromě stručné uživatelské příručky a imbusu i ručně vyplněný list výstupní kontroly kvality. Tedy žádné jedno anonymní razítko, známé (a to ještě v tom lepším případě...) zejména z nástrojů čínské produkce, ale vlastnoruční podpisy všech kontrolorů a techniků jimž kytara prošla rukama... pěkné. Poněkud sporné na tomto nástroji může být snad jen již výše uvedené použití "saténové" povrchové úpravy, která je sice příjemná na dotek, působivá na pohled, ale mám trochu obavy o její životnost. Na druhou stranu dává zase kytaře punc neobyčejnosti a dílem i ovlivňuje výsledný zvuk kytary.
Druhdy jsem viděl u jednoho muzikanta v bytě reklamní cedulku s nápisem: GIBSON - KYTARA, KTERÁ HRAJE A SLUŠÍ. A o téhle to platí na 100 %...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.