Lev kontra Chapman

Kytarový technik Zdeněk Lev už rozpucoval zažité mýty a polopravdy o čínských kytarách. Tentokrát se pustí do kytar Chapman, které v tuzemsku stále platí za velkou neznámou. Na Music Festiwallu povede kytarovou dílnu, můžete si u něj seřídit vaši kytaru a zkonzultovat vše, co se týká vašeho nástroje. A mimochodem, firemním hráčem Chapman Guitars je znamenitý Rabea Massaad, zkušenost k dobru na místě přidá i on.

Je Chapman ML-1 skutečně nejlepší levná kytara? Jak si stojí vedle jiných kytar za devět tisíc?

Ve své kategorii patří k nadprůměrně kvalitním nástrojům. Oceňuji kvalitu zpracování, použité materiály a dobrou hratelnost. ML-1 mají velmi příjemný a celkem univerzální profil krku do tvaru C. Také mají s větší péčí udělanou elektroniku, což u levnějších nástrojů to není úplně zvykem. Nejde říct, jestli je ML-1 nejlepší levná kytara. Každý máme své požadavky. Rozhodně jsou ale hodně kvalitní a stojí zato vyzkoušet. Proti jiným kytarám z této cenové kategorie bývají výborně zpracované, dobře napražcované a krky snadno a flexibilně seřiditelné. Na první pohled zaujmou krásným a okamžitě rozpoznatelným designem. Na mladou značku se na trhu uchytil slušně, Chapman má však silné konkurenty ve Squieru, LTD nebo Ibanezu. U mě osobně vede právě Chapman, protože zase o něco výše zvedl laťku.


Co životnost, běžná údržba, seřizování, výměna strun a podobně?

U nich je radost dělat servis. Do servisu je muzikanti nosí především seřídit, než že by s nimi měli konstrukční problémy. Jako u jiných nástrojů je důležité věnovat nějaký ten čas údržbě, v první řadě pravidelnému servisu. Je to jako s chozením k zubaři. Pokud tam nejdete několik let, může náprava stát dost peněz a času. Nezapomínat měnit struny, pokud máte nelakovaný hmatník, impregnovat a uchovávat nástroj v pevném kufru, kde má stabilní mikroklima.

Pro Chapman Guitars je typické, že nechávají fanoušky hlasovat o výrobním zadání. Do jaké míry jde o relevantní přístup a do jaké o pouze chytrý marketingový tah?

Je to určitě hodně zajímavý a do jisté míry i chytrý tah. Dávají muzikantskému světu možnost podílet se na vývoji nástrojů. Zároveň to zvyšuje povědomí o značce a nutí i muzikanty se více zamýšlet, co se dá na kytarách vylepšit nebo změnit. Pro vývojáře je zase kvalitní zpětná vazba. Muzikanty to spojuje, ukazuje, co se každému muzikantovi líbí nebo nelíbí a také je asi dobrý pocit mít doma kytaru, kterou jste sám pomáhal vytvářet. Taky se účastním hlasování o budoucí podobě Chapmanů, je to zábava.

I když jde podle tvrzení výrobce o kolektivní design, všiml jste si některých typických konstrukčních řešení?

Chapmany mají například vlastní konstrukci snímačů. Ke každému modelu se vyvíjí zvláštní snímače. Hodně si zakládají vzhledu a kresbě dřeva. Líbí se mi, že se nebojí dávat krásné javorové topy na Superstraty nebo Explorery. Používají také tři různé menzury v závislosti na tvaru těla a celkové konstrukci kytary. U některých modelů je zajímavé řešení průchozích krků.

Kdyby vám Chapman nabídl, že pro vás navrhne nástroj na míru, jaké by byly vaše požadavky?

Na to se těžko odpovídá. Čím více mi jich projde rukama, tím víc se mi jich líbí. Kladl bych důraz na to, aby se na kytaře vše dalo snadno opravit, upravit nebo vyměnit. Byl by to asi Stratocaster; tři single coil snímače, silnější krk, profil do tvaru U jako u původních Telecasterů z první půlky 50. let a palisandrový hmatník osazený jumbo pražci. Nastavení táhla krku by muselo být u hlavice, aby byl krk vždy snadno a rychle nastavitelný. Také bych ocenil kvalitní dřevo a tenkou vrstvu laku, aby nástroj dobře rezonoval.