Line6 G90: o tom si tvůj in-ear může nechat jenom zdát
Jednoho dne jsem zjistil, že nutně potřebuju kytarovou vysílačku. V jedný věci jsem měl jasno – nechci nějaký levný a nekvalitní chrastítko, na který budu kromě kytary chytat ještě dvě country rádia nebo zvuk z TV Šlágr. Chvíli jsem se rozhodoval mezi klasickým rádiovým přenosem a digitální bezdrátovou technologií. Nakonec zvítězila touha vyzkoušet něco novýho a netradičního, proto jsem sáhl po výrobku americké firmy Line 6 – konkrétně po rackové verzi jejich vysílačky, Relay G90. Jedním z hlavních argumentů pro tuhle volbu (krom doporučení kolegů z Dymytry, kteří tohle dilema řešili nedávno) byl fakt, že narozdíl od klasického rádiového přenosu není potřeba zvuk kvůli přenosu komprimovat, tudíž by měl být lepší.
Po rozbalení se žádné velké překvapení nekonalo (když pominu to nadšení z nové "hračky" – vysílač, přijímač, dvě antény, napájecí šňůra, dvě tužkový (AA) baterky, dva BNC zaslepovače na nepoužívané anténní sloty, návody k použití. Tak jsem do vysílačky nacpal baterky, zapojil přijímač do zásuvky – a hotovo. Oba kousky se ihned spárovaly a systém byl ready. Takhle má podle mne vypadat vysílačka ke kytaře – žádný složitý nastavování, žádný různý úrovně gainu na vysílači a přijímači, žádnej squelch nebo tak něco. Já osobně od vysílačky čekám, že bude znít jako přenos po kvalitním kabelu, nechci signál ani zesílit, ani zabarvit, samozřejmě ani ztrácet. Nemá přeci cenu hrát si v pedalboardu na true bypass a pak celej zvuk zničit blbě nastavenou vysílačkou.
Používání zařízení je hodně jednoduchý a intuitivní. Na vysílači (bodypacku) jsou na jeho horní straně vypínač a tlačítko mute (s cca 1s prodlevou po zmáčknutí – to nejspíš aby nedocházelo k nechtěnému utlumení). Dioda „audio“ ukazuje přítomnost audio signálu na vstupu, druhá "batt" je varovná a rozbliká se, když dochází baterka.
Krátká gumová anténa a vstup pro kytarový kabel jsou na spodní straně. Výměna baterek je jednoduchá, dvířka bateriového prostoru jdou dobře otevírat. Displej na přední straně ukazuje hlavně číslo kanálu, ID vysílače (můžete si nastavit text dle vlastní volby až do 6ti znaků) a stav baterií. Výrobce přidal jednu výbornou funkci – stav baterie se zobrazuje v minutách a hodinách, které zbývají do vybití. Tedy žádný 3,2,1 čárka a konec, prostě pěkně hodiny:minuty do vybití (minuty skáčou po 20ti minutových intervalech). Navíc před úplným vybitím systém varuje blikáním diod a displeje. Mimochodem – výrobce udává výdrž cca 8 h na jedny baterie, mě se po vložení standardních alkalických baterek zobrazilo 8:40, po cca půlhodině hraní displej ukazoval 8:00, tudíž ukazatel baterií v praxi funguje perfektně.
Celej systém má dva výkonnostní (přenosový) módy – silnější a slabší. Při provozu v silnějším módu se zvětší dosah, je ovšem zase víc náročnej na výdrž baterek. Bodypack svým zpracováním působí opravdu bytelně, po obvodu je navíc chráněn gumou – super proti nárazům. Jediným slabším místem z mého pohledu tak zůstává způsob připojení kytarovýho kabelu k vysílači – proč výrobce namísto jednoduchého a bytelného připojení 3,5 jackem (s možností utažení šroubovací objímkou) zvolil 4pinový mini XLR konektor (zajištěný jen jakousi malou plechovou pružinkou), mi není zcela jasný. Každopádně u jakékoliv vysílačky – tedy nejen u týhle – bych doporučil pořídit si náhradní propojovací kabel a vozit ho na hraní s sebou – přeci jen, stát se může cokoliv, a byl by trapas kvůli porušenému kabelu k vysílačce tahat uprostřed setu kabel do zesiku.
Jo, i takto se dá prezentovat Line 6...
Rackový přijímač taky není nikterak složitej – na přední straně dva anténní konektory, vypínač, dva displeje – LEDkovej (zobrazuje přítomnost audio signálu, úroveň baterie a signálu) a podrobnější LCD (ten krom stavu baterky a čísla kanálu podrobně zobrazuje ID vysílače a také sílu signálu na jednotlivých anténách), tlačítka pro výběr simulace kabelu, tlačítko pro výběr kanálu, otočnej push ovladač pro pohyb v menu a dvě tlačítko pro vstup a výstup z menu.
Mimochodem dobrá zpráva pro všechny nadšený tunery svého kytarovýho gearu – u LCD displeje se dá měnit barva podsvícení. Zezadu opět připojení antén, výstupy (2x do zesilovače, 1x do ladičky). U rackovýho přijímače si můžete vybrat, jestli antény připojíte na přední čí zadní stranu přístroje. Osobně mě překvapilo, že i bez připojených antén mi signál fungoval po celé zkušebně (cca 10 m od přijímače) bez jakýchkoli problémů; o tom si můj in-ear může nechat jenom zdát.
Systém má i funkci scanování kanálů – pokud dorazíte někam, kde si nejste jistý počtem a silou okolních bezdrátových sítí, necháte systém, aby projel všechny kanály a on po dokončení scanu zobrazí sílu "provozu" zvlášť na každém. Vy si vybere ten, který je prázdný nebo nejmíň používaný a let’s rock. Výrobce udává, že přenos je proti rušení zabezpečen technologií Digital Channel Lock – uvidíme, jak tomu bude v praxi. Já jsem testoval v místě, kde mi telefon našel cca 8 wifi sítí, ale k žádnému rušení ani ztrátě signálu samozřejmě nedocházelo.
Vyzkoušel jsem i simulaci délky kabelu – tlačítko Cable Tone na přijímači. Pomocí něj si můžete navolit, jak dlouhý kabel má systém zvukově imitovat. Kytarové kabely (i ty nejkvalitnější) jak známo ztrácí s narůstající délkou konkrétnost zvuku, subjektivně především výšek. Systém tedy délku kabelu imituje tím, že postupně ubírá především na výškách. Pokud nastavíte délku kabelu na 30 m a porovnáte s vypnutou simulací, zvukový rozdíl tam je znatelný – zvuk "kabelu" je jakoby víc zahuhlaný, nekonkrétní. Přirovnal bych to k částečnému stažení tónové clony na kytaře. Pro mne v praxi zbytečné, někdo si s tím třeba vyhraje a nebo to i použije.
Vysílačku jsem otestoval „naostro“ na koncertě hned třetí den po koupi. Zvuk perfektní, dosah bez problémů – i na 40m a přes dvě zdi (samozřejmě při zvukovce). Vysílač na kytarovém popruhu díky své masivní kovové klipsně drží jak přilepený, a to i přes pár mých výskoků či běhání přes stage. Kabel na propojení kytary a vysílače by mohl být o něco delší; kombinace spodního výstupu z LesPaula + rovný jack si vynutila pověsit vysílač spíš níže nad kytaru. Vysílač není vůbec těžký (i když působí robustně) a jeho zavěšení na kytarový popruh nemělo žádný vliv na vyvážení kytary – prostě jsem o bodypacku ani nevěděl.
Co dodat závěrem: Line 6 Relay 90 je digitální bezdrátový systém, 24bit AD/DA převodníky, frekvenční rozsah 10-20.000 Hz. Jedná se o nejvyšší model výrobce, přijímač je v rackovém provedení. Mezi plusy patří kvalita zpracování, jednoduchost ovládání, zvuk, ukazatel zbývající baterie. Pokud bych měl uvést nějaká negativa, tak snad jen konektor pro připojení kytarového kabelu k vysílači. Po první zkoušce a koncertě zatím asi brzy soudit, co to vydrží, nicméně zatím to na 100% splnilo moje očekávání. Přijďte se mě někdy na koncert zeptat, jak to hraje.
Autor je kytarista kapely zakázanÝovoce
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.