Live looping v kapele
Ani bych nespočítal, kolik jsem strávil času chozením na koncerty a pozorováním všeho, co kapela dělá tzv. okolo, čeho si normální posluchač většinou nevšimne. Kdy, kdo a co zapnul, jestli to opravdu hrají, nebo jestli je to přednahraný sampl. Pokud je, tak kdo a jak ho pouští, popřípadě čím. Často následovalo dlouhé hledání konkrétních krabiček a zařízení, čtení o tom, jak se ovládá, co umí, a zda by to celé zapadalo do našeho konceptu hraní naživo.
Ano, řeč bude o tzv. loopování smyček v reálném čase a to s celou kapelou. Popíši vám způsob, jakým jsme na to šli my v kapele Triponaut. Přeskočím polemiku o tom, jestli je cool vyrábět muziku v reálném čase, popř. připouštět krátké samply, oproti dohrávání partů do předpřipraveného tracku celého songu na způsob karaoke. My jsme vždycky chtěli tvořit muziku naživo a mít svobodu ji kdykoliv při hraní měnit. Tím odpadá karaoke způsob, o kterém by vám asi dokázala psát spousta jiných kapel.
Takže zpátky k live loopingu. Každá kapela může mít jinou sestavu a jinak technicky schopné jednotlivé hráče co se týče ovládání různých „udělátek“ během živého hraní. Je potřeba si najít vlastní cestu a zařízení, která vám budou vyhovovat. Dnes už jsou možnosti získávání informací veliké stejně jako technické možnosti a výběr různého vybavení. Bohužel s tím jde ruku v ruce problém, nějak se v tom všem zorientovat a ještě se vejít do rozumných peněz.
V kapele jsme řešili, jak to provést, abychom mohli v reálném čase vrstvit jednotlivé linky na sebe, aby se zároveň vše dělo naživo a přitom se ani při delší stopáži nerozjížděl rytmus. Většina kytaristů má alespoň nějakou zkušenost s tzv. looperem. Když hrajete na tuhle krabičku sám se sebou, je to celkem bez problémů, chce to jen trochu cviku, ale problém většiny looperů je synchronizace s dalšími rytmickými zvuky, např. arpeggia nebo smyčky dalších členů kapely, a navíc to vše sladit s rytmem bicích.
Naštěstí máme v kapele člena, který se nakonec nechal přemluvit do role ovládán notebooku s Abletonem. (Samozřejmě pro tuhle problematiku lze použít i jiné podobné programy.) Díky Abletonu jsme mohli využít funkci tzv. MIDI CLOCK, která pošle informaci o tempu midi kabelem ze zvukové karty do looperu a problém je vyřešen. Looper vám automaticky střihne smyčku přesně do zvoleného tempa. Podstatná připomínka je, že looper musí být vybaven funkcí midi synchronizace, na trhu je takových dnes už více. Zároveň jsme poslali z Abletonu bubeníkovi metronom do sluchátek, aby byla celá kapela ve shodě.
S live loopingem totiž řešíte další problém a to, že žádný bubeník nebude tak přesný, aby se tempo časem nerozjíždělo, musel by všechny smyčky dokonale slyšet a to je kámen úrazu. Bubeník, který to někdy zkusil, ví, o čem je řeč. Normálně by byl vůdcem rytmu on a jeho tempa by se držel basák a jejich hry celý zbytek kapely. Pokud ale nahrajete např. klávesovou nebo kytarovou smyčku plnící funkci nějakého podkresu ve vaší skladbě do looperu, je pro bubeníka nemožné ji dokonale slyšet přes svojí hru. V podstatě jediná možnost, jak vše uhlídat, je předat mu informaci v jakém tempu je smyčka nahraná a tuhle informaci mu klikat do ucha celý song, protože MIDI CLOCK narozdíl od člověka neuhne z rytmu ani o zlomek vteřiny.
V podstatě jde o to, že každý song má svoje dané tempo BPM, které se vždy v úvodu songu zapne, a tím se vyřeší tempo songu metronomem bubeníkovi do uší a zároveň synchronizace všech loopovaných smyček, i kdyby vám hráli celý den. Je to kouzlo! Teď si stačí říct v jakém tempu bude další song a zbývá jen hrát a svobodně tvořit bez technických komplikací a omezení. Takhle naživo jsme nahrávali i naše nově vydané EP.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.