Přejít k hlavnímu obsahu
Manson se ukazuje nejen v roli hudebníka, ale i filozofa gotického světa. | Foto: Press
Manson se ukazuje nejen v roli hudebníka, ale i filozofa gotického světa. | Foto: Press
Martin Hošna -

Marilyn Manson je stále Králem chaosu

Stárnoucí hvězda dekadentních devadesátek Marilyn Manson je zpět s novou deskou One Assassination Under God – Chapter 1. Devět zbrusu nových skladeb má ambici vrátit Krále chaosu na jeho trůn se vší rock'n'rollovou parádou.

Brian Warner alias Marilyn Manson byl v poslední době spíše vnímán jako vyhaslá hvězda, padlý anděl temného rocku, jehož uvadající kariéru podtrhovaly skandály vážných obvinění z domácího násilí. Z této atmosféry vzniklo pravděpodobně jeho nejtemnější dílko, deska One Assassination Under God – Chapter 1. Zvukově sice připomene Mansonovy kasovní trháky Antichrist Superstar nebo Mechanical Animals, zároveň ale vzájemně konzistentně vyvažuje temnotu a krásu a posouvá Mansonův hudební horizont k hlubším a vyzrálejším emocím.

Otvírák One Assassination Under God oplývá bohatým zvukem. Zadumanou melancholii podtrhuje darkwave, stašidelná varhanní zvonkohra i potemnělé tempo. Zkreslená basová linka v úvodu rozřízne ušní bubínky, Mansonův hlas pod nánosy kytar je agresivní jak zamlada. V duchu starých Nine Inch Nails se vine balada As Sick as the Secrets Within. Směs kytar, naléhavého vokálu a samplovaných bicí zjemňuje klavírní doprovod, démonický nádech zakončuje děsivý šepot v závěru.

Sacrilegious má svým bujarým rytmem a refrénem hitový potenciál a tah na bránu, zatímco Death Is Not A Costume chce posluchače pomalu roztrhat na cucky pokroucenými vokály i elektronickými bicími. Zkreslená basa a masivní industriální atmosféra v písni Raise the Red Flag vrací Mansona k jeho kořenům. Intimní akustikou se interpret loučí v Sacrifice Of The Mass, jež je vítanou tečkou po hodině pekelného hluku, agrese a temnoty. Rituální hymnus plný zmaru a katarze.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Album Assassination Under God – Chapter 1 vrací Mansona k základům jeho temného a provokativního stylu. „Pán zla“ se tu ukazuje nejen v roli hudebníka, ale i filozofa gotického světa, jenž se ponořuje do náboženských metafor, politiky a introspektivních úvah. Hudebně jde o návrat ke kořenům s důrazem na dramatické vokály, hutnou atmosféru a texty plné metafor. Produkce se ujal Tyler Bates, známý spoluprací s Mansonem na předchozích albech. Zvuk je čistší a vrstevnatější, avšak stále temný a agresivní. Kromě klasických rockových nástrojů obsahuje také elektronické prvky a orámování smyčcovými aranžemi.

Tematika alba balancuje na hraně rouhání se a hledání smyslu života. Manson využívá náboženskou symboliku, navíc ji ale přetváří ve svých typických nihilistických barvách. Texty zkoumají koncepty oběti, autority a touhy po svobodě. Ačkoli jsou slova písní často abstraktní, zůstávají dostatečně konkrétní, aby rezonovala a každý si v nich mohl najít hlubší význam.

Marilyn Manson - Assassination Under God - Chapter 1

Marilyn Manson – Assassination Under God - Chapter 1

Nuclear Blast, 00:43:27

gothic rock/industrial

70 %

Tagy Marilyn Manson Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY