Marilyn Manson našel ve vlastním chaosu své kořeny
Je to až s podivem. Stárnoucí rocker na své jedenácté řadovce zhmotňuje svoje skutečné kořeny, které se po vizionářské stránce liší od jeho bouřlivého rocku z devadesátek. We Are Chaos je velice barevné album, kde strašidelno připomíná hlavně hororový cover.
Že je Marilyn Manson stínem vlastní pódiové show, je již dlouho známým faktem. Odzvonilo jeho teatrálním představením, kdy zpěvák kázal ze satanské křtitelnice, chodil na chůdách, vznášel se jako lucifer do nebes. A přitom hrál autentický rock´n´roll, který pod nánosy jevištní show jako by zapadl.
We Are Chaos je nejenom syntézou nejlepších avantgardních hudebních nápadů z minula, ale i poctivou ódou na Davida Bowieho, The Cure či The Beatles. Je tu přehršle dekadentních melodických melodií, šeptoidní elektroniky z éry Holy Wood, nebo kytarových riffů z dílny NIN. Texty neklamou. Stále žijeme v destruktivní společnosti, v níž probíhá zpochybňování sama sebou, nemoc a povyk na ulicích jsou více než přítomné, čekáme jen, jestli dravá mladší generace se toho nechopí a nezkurví to možná ještě víc, než je třeba.
Ne, Manson nemá potřebu se měnit. Přesto nabízí každým albem lepší produkci nebo aranže, hudebně vyzrál jako nikdo jiný před ním, přesto na svůj comeback do pomyslné stadionové první ligy stále čeká.
Glam metal se naplno rozjede v otvíráku Red Black and Blue, žoviálně s jokerovskou rétorikou chrastí kostmi v Don´t Chase The Dead. Druhá polovina desky je impozantním výletem do sedmdesátek. Klavírní balady (Broken Needle) střídají dobový Ziggyho hard rock, fuzzy kytary a krystalická elektronika tancují mezi avantgardními syntezátory a zlověstnou rytmikou. We Are Chaos je mistrovským dílem, které přišlo v kariéře tohoto černokněžníka možná pozdě.
Co na desce oceníte jako muzikanti?
Chaos a zmatek tu má najednou pevný řád a smysl. Zapomenuty jsou Mansonova moudra ohledně homosexuality, kdy tvrdil, že „pokud si poklepáváš nohou při písničce The Smiths, jsi gay“, nebo „máš-li rád stále Judas Priest, pokud ses dozvěděl, že Robert Halford je teplej, jsi taky gay“. Manson je již pokorným posluchačem a totéž čeká od svých fanoušků. Přesto ale cítíte pod pokličkou rodinné idyly nukleární hrozbu, která se dere na povrch skrze zlověstnou atmosféru nebo shnilou rétorikou. Na tom má možná podíl i spolupráce s country rockerem Shooter Jenningsem, která vyhlídku na naši budoucnost jen upevnila.
Marilyn Manson – We Are Chaos
Loma Vista Recordings, 2020, 42:31
70 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.