Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

Marshall MG15CFX: fešák s dobrým rodokmenem

Asi sotva najdete mezi výrobci kytarových zesilovačů slavnější jméno než Jim Marshall. Jeho lampové zesilovače se za více jak padesátiletou historii firmy staly doslova legendou. O zvuku jejich tranzistorů se ovšem mezi kytaristy vedou neutuchající letité spory, a tak se pojďme podívat jak v této řeži obstojí "tranďák" Marshall MG15CFX.

Jak to vypadá?

Marshall je již řadu poměrně snadno rozpoznatelný nejen díky svému typickému zvuku, ale také kvůli svému vzhledu. Až na několik výjimek u něj vládne kombinace černé se zlatou, s výrazným bílým logem. U nové řady zesilovačů z oblíbené série MG se ale firma rozhodla vydat trochu jinou cestou: řada nazvaná Carbon Fibre je ve znamení elegantní stříbrnočerné kombinace.

Bílé logo zůstalo zachováno. Co rovněž zůstalo, je pestrá nabídka této série, a tak můžete opět volit např. kombo s výkonem 10W, 15W, 30W, 50W, 100W a nebo si rovnou pořídit 100W hlavu a k ní samozřejmě bednu v totožném designu. My se zaměříme na kombo o výkonu 15W, tj. kombo určené především na domácí cvičení či do hodně malé zkušebny, s nepříliš hlučným bubeníkem. Kombo je k mání ve třech verzích: MG15CF, MG15CFR - s reverbem a MG15CFX - s reverbem a digitální efektovou jednotkou.

MG15CFX je čtyřkanálové kombo osazené 8´reproduktorem. Má uzavřenou konstrukci, což by mělo trochu napomáhat basovým frekvencím, kterých u malých komb bývá obvykle žalostně málo. Na stříbrném ovládacím panelu nalezneme v pohledu zleva vstup pro kytaru, potenciometr Gain, přepínač Clean/Crunch, potenciometr Bass, přepínač OD-1/OD-2, potenciometry Middle, Treble, ovladač digitálního Reverbu, kde je možno volit mezi studiovým a pružinovým, potenciometr Volume, tlačítko Tap, kterým si ručně navolíte dobu prodlevy u vestavěného Delaye.

Dalším ovladačem si vybíráme z pěti vestavěných efektů (Chorus, Phaser, Flanger, Delay a Octaver). Následuje tlačítko Store, kterým si můžete uložit čtyři vlastní nastavení (které si pak jednoduše přepínáte footswitchem) a konečně potenciometr Master, kterým upravujeme celkovou hlasitost zesilovače. Podržíte-li tlačítka Tap a Store současně, dostanete se do módu ladičky.

Následuje už jen výstup pro footswitch, který je poměrně zdařilý, vybavený nejen přepínačem kanálů, ale též ladičkou a ovladačem Tap Tempo. Bohužel ale není v ceně a nepatří zrovna mezi nejlevnější. Nicméně investované peníze rychle oželíte, až objevíte komfort ovládání, který nabízí.

Kombu nechybí ani vstup pro iPod či Mp3 přehrávač a výstup pro sluchátka. Celý panel uzavírá tlačítko Power, které je nepodsvícené a postrádá i běžnou kontrolku, že je aparát v činnosti. Což může někomu vadit, ale tuto vizuální kontrolu na aparátu dobře supluje rozsvícení hned tří led diod na ovládacím panelu. Pojďme tedy hrát...


Jak to hraje?

Zvuk malého tranzistorového komba asi nikoho na zadek zrovna neposadí, ale kombo je určeno především pro domácí použití, tak k němu tímto způsobem budeme přistupovat. Kanál Clean, signalizovaný zelenou ledkou, nabízí poměrně slušný čistý zvuk, který zůstává jakžtakž čistý až zhruba do poloviny dráhy potenciometru Gain. Poté se zvuk ale nezačne měnit na nakřáplý crunch, jak bývá zvykem u lampových aparátů, spíše se jen více přiostří.

Po přepnutí na kanál Crunch zelená ledka zčervená a z aparátu se ozve příjemný, lehce nakreslený zvuk. Je ale potřeba krotit Gain, neboť malý reproduktor v malé skříni se při vysokých hodnotách gainu a volume trochu zahlcuje. Navíc se pak (a to nejen v kombinaci se single snímači) ozývá slyšitelný brum... Ten ale bývá častým neduhem většiny malých tranzistorových komb.

Třetí kanál OD-1 je opět signalizován zelenou ledkou a nabízí klasické zkreslení, tedy lépe řečeno klasické tranzistorové zkreslení. Trochu sterilní, méně dynamické, ale rozhodně ne nepoužitelné a při troše práce s korekcemi se dá nastavit dokonce velice slušný overdrive. Ale opět zde platí nutnost citlivé ruky na potenciometru Gain. S úrovní gainu rapidně vzrůstá i zmiňovaný brum. Ještě markantnější je to při přepnutí na poslední kanál OD-2 (opět červená ledka). Tady už mi přišlo zkreslení od začátku až příliš nekonkrétní a "chlupaté". Ale někomu může právě takový zvuk vyhovovat. A co se Reverbu týče, oba typy mi přijdou v pohodě použitelné. Záleží spíše na vkusu, který vašemu uchu více lahodí. Osobně dávám přednost pružinovému.

Efektová jednotka nabízí pětici klasických modulačních efektů v jednoduchém provedení, s minimální možností jejich úpravy, ale pro potřeby domácího cvičení jsou zcela dostačující a zejména Delay mi přijde (i díky možnosti tapování tempa) hodně povedený a to i po zvukové stránce.

Celkově mi aparátek přijde zvukově povedený a nabízí zejména pro začínající kytaristy vše podstatné pro jejich domácí cvičení pěkně v jedné bedně. Hodně se mi osvědčilo i předřazení externího Tube Screameru jak při hraní na čistý, tak i na kanál crunch. Efekt kombo patřičně nakopnul, zvuk více zkonkrétněl a dostal alespoň náznak lampového "smradu".

Závěr

Jistě, pořádně vytavenému lampovému Marshallu se tohle kombíčko nemůže nikdy vyrovnat, ale ostatně... ani se o to nesnaží. Někteří škarohlídi dokonce tvrdí, že má s Marshallem společné akorát tak logo. Ale kdo si dá tu práci a některé kombo z nové řady MG Carbon Fibre si trochu víc "omaká", zjistí, že nad nimi rozhodně není potřeba lámat hůl. Svůj poctivý rodokmen v sobě rozhodně nezapřou.

Tagy Marshall Marshall MG15CFX

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY