Martin D-10E Sitka Top: cenově dostupná legenda
Asi stěží lze mezi akustickými kytarami nalézt ikoničtější a legendárnější model, než je Martin D. Již od 30. let minulého století je Martinův dreadnought předobrazem pro všechny kytary tohoto typu, ale originál může být jen jeden. Nyní přichází na trh model Martin D-10E Sitka Top, který nabízí celomasivní konstrukci, tradičně pečlivé zpracování, vynikající zvuk a to vše za dostupnou cenu.
Jak to vypadá?
Akustické kytary Martin již od nepaměti platí coby záruka skvělého zpracování i zvuku. Tomu ovšem také odpovídá i jejich cena. Nicméně zákon trhu je neúprosný, a proto i Martin musel do svého výrobního portfolia zahrnout cenově dostupnější modely. Ale ani u těch nemusíte mít obavu o vynikající kvalitu. V čem je tedy zakopaný pes? Ano, je to především v materiálech, ale žádné strachy, Martin nehodlá hazardovat se svou pověstí a dobře ví, co dělá.
Masivní smrková vrchní deska je pojistkou cinkavých výšek a pevných basů a ke skvělým zvukovým vlastnostem rozhodně přispěje i rovněž masivní zadní deska a luby ze dřeva sapele. Sapele je dřevina vlastnostmi velmi podobná mahagonu, rostoucí v pralesích tropické Afriky a na rozdíl od mnohdy pouhých marketingových přirovnání, sapele je s pravým mahagonem z hlediska čeledi skutečně příbuzná a mezi náhražkami mahagonu patří mezi ty nejlepší. Krk je z materiálu hardwood a hmatník z materiálu richlite. Co si pod tím představit? Hardwood je dřevo pocházející většinou ze stálezelených stromů z tropických a subtropických pásem, které i přes rychlý nárůst obsahují velkou hustotu dřeva a richlite, použitý na hmatník a kobylku, je poslední dobou velmi oblíbený a odolný ekologický kompozit z recyklovaného papíru, který se používá mj. i na stavbu lodí. Sedlový pražec je z materiálu TusQ, nultý pražec z umělého kamene a nechybí aní plastový „želvovinový“ pickguard, chránící vrchní desku před poškrábáním trsátkem. Zdobení je tradičně nenápadné, jednoduché a přitom velmi elegantní.
Jak to hraje?
Kytara se mi dostala do ruky jako nový, nevyhraný kus. To znamená, že její skutečné zvukové kvality se budou ještě nějaký čas „probouzet“, zvláště s přihlédnutím k faktu, že se jedná o celomasivní nástroj. Ale i tak byly mé vcelku zhýčkané uši s tím, co z kytary lezlo, naprosto spokojené. Mohutný a přitom jiskrný zvuk s dlouhým sustainem, ke kterému hodně přispívá nultý pražec z umělého kamene Corian. Vrchní deska citlivě reaguje na dynamiku vaší hry a kytara se díky tomu perfektně ovládá a kontroluje.
Kytara je osazena elektronikou Fishman MX-T, která je umístěna v ozvučném otvoru a tudíž bez zbytečných zásahů do lubů. Její jednoduché ovládání v podobě ovladačů Volume, Tone a integrované ladičky, vás alespoň nebude svádět ke zbytečnému experimentování se zvukem, protože ten sám o sobě žádné velké vylepšení nepotřebuje. Snímač je dostatečně citlivý, vyrovnaný a přenáší pouze přirozený zvuk nástroje, bez všelijakých chemických příchutí a pazvuků.
Celomasivní konstrukce dle předpokladů, posouvá tuto kytaru spolehlivě do první ligy. Na kytaru se hraje lehce a skvěle na ní vyznívá jak plná akordová hra, tak sóla a kytara si, co se zvuku týče, příliš nezadá ani s o poznání dražšími kolegyněmi.
Závěr
Jak jsem již předeslal v úvodu, Martin dokázal i při zachování vysoké úrovně zpracování a vynikajících zvukových kvalitách, přijít s dostupnou cenou a to zejména díky materiálům, použitým na stavbu kytary. Bezmála 27 tisíc korun za celomasivní kytaru od legendárního výrobce, ve vynikajícím provedení a osazenou velmi solidní elektronikou, mi připadá jako více než přijatelná cena. A hodně luxusní pouzdro v ceně je příjemným bonusem...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.