Přejít k hlavnímu obsahu
Jediné opravdu důležité kritérium je, jestli se vám ve zkušebně dobře tvoří. | Foto: Jan Sládek
Jediné opravdu důležité kritérium je, jestli se vám ve zkušebně dobře tvoří. | Foto: Jan Sládek
Jan Sládek -

Máte s kapelou ideální zkušebnu? A mohli bychom ji vidět?

Když s nějakou kapelou dělám, téměř vždycky začínáme u nich ve zkušebně. Protože tam je toho vidět nejvíc. Zkušebna, která může být vaší brzdou, je přitom často přehlížená část vybavení, nezřídka kompromis a znouzectnost. Při své kytarové a produkční práci jsem zkušeben prošel tucty. Někdy jsem narazil i na to, že hudebníci vlastně neumí zkoušet – protože připomínání a omílání vlastních partů není zkouška. Zarážející pak byla zjištění, když zkušebna doslova hrála proti vám – není vám v ní příjemně, je akusticky nevyhovující, nejste dobře rozestavení. Zkušenosti mě dovedly k pěti bodům, které ve vztahu ke zkušebně doporučuji zvážit.

1. Potřebujete vlastní zkušebnu?

Než mít špatnou zkušebnu, je lepší přemýšlet out of the box. Pokud nejste těleso, které zkouší pravidelně, určitě se porozhlédněte po nabízených zkušebnách k půjčení. Ne vždy jsou tím, co znáte – podivné, kobercem osazené kukaně. Úvodní fotka je ostatně z Majkláčovy Queen zkušebny. Tu jsme využili k práci před natáčením desky s Tomáš Průša Bandem. Byl to hezký víkend v hezkém prostředí. Tvůrčí. Jestli se vidíte dvakrát za čtvrt roku, udělejte si to prostě hezké, ty ceny nejsou tak horentní.

2. To hlavní je #pocit

Jediné opravdu důležité kritérium je, jestli se vám ve zkušebně dobře tvoří. Tomu podřiďte vše. Pro někoho jsou to barvy, pro jiného tma, někdo musí mít pořádek, jiný má rád tzv. pracovní bordel, další si prostě uprostřed odpadků žije svůj punkový sen (a vy s ním).

Moje zkušenost je taková, že – alespoň mým kapelám – čas od času pomůže udělat ve zkušebně nějaké změny, protože pak se tam citíme inspirovanější. Někdy stačí dát bubny nebo kytarový aparát jinam, jindy to vyřeší nová pohovka. Jsou to prostě pocity. Dělejte v místě, kde se cítíte dobře.

3. Parkování a bezpečnost

Co pocity nejsou, to je vše kolem bezpečnosti. Udělejte všechno pro to, abyste zabránili vykradení, protože řešit nějaké pojištění (kde se pojišťovny zpravidla soustředí jen na výjimečně cenné nástroje typu violoncello za pár set tisíc) a hledat pak někde po zastavárnách svůj gear, je neuvěřitelný opruz.

Především – čím míň lidí ví, kde zkušebna je, tím líp. Buď máte párty místo, tak ať to vědí všichni, voďte si tam, koho chcete a dávejte na sítě obrázky nejlépe takové, podle kterých lze zkušebnu najít. Anebo máte místo na práci, kde není důvod, proč by o něm měl někdo vědět. Je to vaše místo. Pomohou samozřejmě objekty s ostrahou, což je čím dál častější. A dobrá je také zkušebna vedle/pod/nad hospodou či klubem, protože tam prostě „pořád někdo je“.

A parkování? Vykládat nástrojovku ve čtyři ráno 300 m od dveří a pak tři patra po schodech, to je poněkud frustrující. Vyzkoušeno za vás. Prostě parkování u stálé zkušebny je základ. Možná si řeknete, že větší vzdálenosti vadit nebudou, že si zvyknete. Ne. Bude to vadit. A čím dál víc.

4. Sdílené zkušebny jsou (ne vždy, ale...) zlo!

Stejně tak je to s problémy s ostatními. Legendární hláška z jihu Čech je: „Jonatáni (jméno změněno), ješte jednou se napiju vašich chcanek a poseru vám kytary.“

Otázku hygieny ve zkušebně nebudu rozmazávat, ono bohatě stačí zůstat u neustálých dohad souvisejících se ztrátou a přemísťováním věcí, příp. chyb ve vyplňování kalendáře. Já osobně tohle prostě nedávám – a radši si připlatím.

Problém může nastat i v případě, že na jednom místě je více oddělených zkušeben. Zažil jsem, že v jedné profláklé sdílené zkušebně, respektive baráku zkušeben, vedle nás zkoušela extrémně hlasitá kapela. Pominu fakt, že tím hlavně škodí sobě a svojí muzice – podstatné je, že zkoušet se vedle nich prostě nedalo. Museli jsme se domluvit, že zkoušky budeme koordinovat tak, abychom se na patře už nepotkali. Stačila krátká zpráva: Dneska duníme!

5. Zkušební studio

Jak píšu ve svém blogu, zásadní pro posun kapely je mít možnost se při zkouškách a koncertech jakkoliv nahrávat a kriticky to poslouchat. Myslete na to při výběru mixu a vybavení. Třeba to nebude aktuální hned, i když by opravdu mělo!, ale i pro tvůrčí fázi je dobré mít možnost udělat si demo.

Popisuji to ve svých newsletterech, které souborně najdete tady (je tam konkrétní vybavení). Měli byste být schopni připravit si demo tak, aby ve stopách byly oddělitelné jednotlivé nástroje. V tomhle případě Perfect is enemy of good. Hlavně nějak začněte, zbytek doladíte časem.

Pokud nemáte hudbu jenom jako soundtrack k mejdanům, je to práce. Hezká. Tak si udělejte hezké pracovní prostředí, od mejdanů máme kluby!

Jaké potíže ve své zkušebně řešíte vy? Je pro vás vaše zkušebna „ideální“? Podělte se s námi v komentářích.

Tagy zkušebna

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY