Midi Lidi: Na konci z aranže vyletí saranče, které píseň nesmí požrat
Vydali dvě alba a fanouškům se za tolik hudby naráz omluvili. O práci ve studiu mluví jako o přihrávkách, které vedou ke gólům, přičemž vlastní a cizí branky nerozlišují. Obě jejich desky spojuje apel „zkusme se domluvit“, název první je pro ně utopickou vizí sám o sobě, název té druhé je utopickou vizí už od dob Michaela Jacksona. „Zlepšovat se ale pořád něco dá... a když si člověk jenom píď nějaké možnosti uvědomí a posune se v životě za deset let třeba alespoň o tu minipíď, tak je to super“, říká frontman elektropopové kapely Midi Lidi Petr Marek, kterého jsem vyzpovídala společně s Prokopem Holoubkem.
Midi Lidi mají aktuálně pět členů. Dokonce všech pět na desce zpívá! Můžete tedy jednotlivé staronové členy trošku představit?
PETR: Jo, to rádi řekneme. Já jsem Peťa Marek, starám se o některé nápady, většinu textů a o moderátorství show.
PROKOP: Já jsem Prokop Holoubek a starám se o některé hudební nápady a o jeden text (smích). A jsem manažerem kapely. A rovnou představím i ostatní – Tomáš Kelar je skvělý bubeník a multiinstrumentalista a přinašeč hudebních nápadů, skvělý zpěvák.
PETR: A dělá grafiku.
PROKOP: Markéta Lisá je skvělá přinašečka nápadů a podivných zvuků a Majda Hrubá je naše VJka, a zároveň grafička – dělala na všech deskách, které jsme dosud vydali.
PETR: A kupodivu už dokonce začíná i zpívat. Na desce zpívala v jedné písní a přináší i vlastní textové náměty.
K tomu jste ji „dokopali“ vy, aby s vámi začala zpívat?
PROKOP: My jsme nemuseli do nikoho kopat! (smích)
PETR: Ona naopak už dlouhá léta říká, že bude dobrá zpěvačka, že to o sobě ví. A my jsme ji podceňovali.
PROKOP: Já jsem ji nepodceňoval!
PETR: Ne, my jsme podceňovali jen její odvahu. My jsme nevěděli, jestli má tu odvahu, protože je to hrozně jemný člověk...
PROKOP: Který má ale silácké řeči.
PETR: Ano, má silácké řeči, ale má silnou duši. Velmi. Je to pro nás důležitá silná duše.
PROKOP: To je dost ezo. (smích)
Kluci, kde se vzala myšlenka vydat rovnou dvě alba? A jaká byla cesta od myšlenky k realizaci?
PROKOP: To byla rovnou realizace.
PETR: Ano.
PROKOP: My jsme vyprodukovali najednou hrozně moc písniček a díky tomu jsme s tím pak museli něco udělat. Takže jsme vymysleli tohle.
PETR: Ale děláme třeba i písničky, které se nám nelíbí a na desku je nedáme. To se nám taky samozřejmě stává.
PROKOP: Ještě nám jich zbyly stovky.
PETR: A zbyly i vynikající.
Takže brzy zase můžeme očekávat další album?
PROKOP: Brzy je relativní pojem třeba z pohledu kamene.
Prokope, ty jsi říkal, že takovou porci muziky je třeba fanouškům nějak kompenzovat. Už máš vymyšleno jak?
PROKOP: Mám, ale nebudu to prozrazovat. Vymysleli jsme skvělý nápad v našem duchu.
PETR: Tohle chceme nechat jako tajemství.
Obě ta alba spojuje apel „Zkusme se domluvit“. Na čem by se podle vás měla společnost zkusit domluvit? A myslíte si, že je to v současné době, kdy jsou názory vyhraněné a společnost rozdělená, vůbec možné?
PETR: Je to o té naději, že to tedy aspoň zkusíme.
PROKOP: Pojďme se domluvit a bude to!
PETR: My samozřejmě pracujeme i s utopií. Třeba už samotný název – Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád – je vlastně utopická vize. A Heal the world, konečně! je utopická vize už od dob Michaela Jacksona. Ale zlepšovat se pořád něco dá. A myslím si, že když si člověk jenom píď nějaké možnosti uvědomí a posune se v životě za deset let třeba alespoň o tu minipíď, tak je to super.
A je to k něčemu, posun o minipíď?
PETR: Určitě!
PROKOP: I píď je lepší než nic!
PETR: Je pravda, že já jsem založen idealisticky, chvílemi až chorobně. A pak jsem třeba někdy mimo realitu. (smích)
Pilotním singlem desky Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád je skladba Láska není švédský stůl, k níž bude také videoklip. Můžete nechat naše čtenáře nahlédnout pod pokličku natáčení?
PROKOP: Můžete se těšit na Pížla!
PETR: Což je Jaroslav Pížl. Básník a herec.
PROKOP: A muzikant.
PETR: A hodně speciální člověk, kterého máme moc rádi. V klipu hraje hlavní postavu, která zná spoustu zajímavých žen, jež v klipu hrají vedlejší role… Ale to neznamená, že na světe hrají ženy vedlejší role! (smích) Ale tento klip je trochu o tom, že pro toho hrdinu ženy hrají spíš vedlejší roli a měl by si uvědomit, že to je špatně.
Můžete přiblížit, jak vypadá váš tvůrčí proces – ať už z pohledu jednotlivých songů nebo celých alb? Jak jste je poskládali dohromady?
PETR: Poskládali je vlastně dobrý výraz k tomu. Protože ono je to u nás dost puzzle. Je to v podstatě stavebnice, protože každý z nás nejdřív vytvoří nějaké své demo, které poskládá jako takové krychličky v nějakém softwarovém programu. To si pak navzájem pošleme a domluvíme se, které to demo z těch 200 nebo 300 dem je fajn. A potom do toho nahráváme spoustu puzzle, které je ale zase rozpadlé. To, s čím vyjdeme ze studia, je vlastně pytlík puzzle, které ale nedrží pohromadě. A pak jde o to, poskládat to zpátky. Nahrajeme spoustu linek kytar, spoustu linek kláves, spoustu linek všeho možného a já se tím pak jak šulinek probírám. A je to strašná práce poskládat to k sobě dohromady, aby to dávalo smysl.
PROKOP: Potom to s Ondřejem Ježkem mícháme, až ty písničky mají hotový tvar.
PETR: A ještě mezi tím je textování. Texty vznikají, když mají písně tvar skoro hotový. Než mají text, tak je poslouchám – někdy půl roku a někdy i čtyři roky poslouchám dema a nahrávky. Pak k tomu vzniknou texty, za úplňku.
PROKOP: Pak se ty písničky úplně dokončí, jdou se míchat k Ondrovi. Doposud jsme všechny desky míchali u Ondry. Potom je vydáme a ještě se je musíme naučit, abychom je mohli hrát. Jsme čistě studiová kapela, takže když chceme hrát koncerty, tak následuje velká práce zrekonstruovat co hrajeme a jak to hrát naživo.
PETR: Občas se stane, že nás nebo Ondru Ježka napadne, když už tu hotovou píseň mícháme, do ní něco přihrát. A když ta přihrávka je dobrá, když to není faul…
PROKOP: Nebo ofsajd.
PETR: ... tak do toho jdeme. To, co nás napadne do toho přihrát, tak už tam většinou necháme. Ta písnička už si o něco řekne. My fungujeme tak, že do studia přijdeme s tím, že nevíme, co nahráváme. Ze studia vyjdeme s tím, že nevíme, co jsme tam nahráli, protože tam třeba strávíme deset nebo čtrnáct dnů a nevíme, co z toho vzešlo. I když víme, že jsme tam zažili některé dobré věci, ale třeba do toho čtyřtaktového dema nahráváme hodinu a půl bordelu.
Ještě mě zajímá technika, jakou na desce používáte a také to, jakou proměnou si přístroje a nástroje prošly od dob vaší předchozí desky.
PETR: Základem je program Ableton Live. Dříve jsme používali program Reason, ke kterému jsme se letos vrátili. Používám ještě třeba Figure – to jsou programy, které můžete používat ve svém telefonu. Třeba Tomáš Kelar v tom udělal spoustu zásadních věcí. Jde o opravdu naprosto jednoduchý software pro telefon, kam můžete nahrát jenom tři stopy. Potom jdeme do studia, kde do toho nahráváme živé nástroje i mrtvé nástroje, prostě to, co si skladba intuitivně řekne, nemáme nikdy dopředu daný plán. Neexistuje to, že bychom měli natočenou písničku s kytarou a řekli si – tak jak to vlastně zaranžujeme. My jdeme přesně opačnou cestou. Nám začíná aranž a na konci z té aranže vyletí dobré saranče, které tu píseň nesmí požrat.
PROKOP: Takže přihrávky vedou ke gólům.
PETR: Doufejme. Do branky.
PROKOP: My nerozlišujeme vlastní a cizí branky.
PETR: A je to tak! Protože proč soupeřit třeba s publikem, že. (smích) My to děláme pro ně i pro sebe, takže jenom jedna vlastní společná brána.
Petře, máš k nějaké z těch písní blízký osobní vztah? O které z nich si ty osobně myslíš, že je nejdůležitější – ať už z pohledu textového nebo hudebního?
PETR: Já mám vztah ke všem písním! Nejhlubinnější vztah, který mám až z dětství, je ke dvěma z nich – jedna se jmenuje Bonbóny a klid, protože je o mojí mamince, a jedna je Prvotřídní láska, což je o několika lidech, které člověk v životě potkal a kteří jsou soulmates. Je strašně moc písní, na které jsem dá se říct hrdý. Nebo na kterých mi záleží. U písně Papá úplně nemohu říct, že by mi záleželo na obsahu, protože tam žádný není.
Prokope, ty ses na jedné písni podílel autorsky zcela sólově. Jde o skladbu Rampouch, je to tak?
PETR: To je mimochodem píseň, která mě nejvíc dojímá.
PROKOP: To je písnička, která přišla úplně z čistého nebe, takže jsem ji složil asi za půl hodiny. Chvíli jsem o ní tvrdil, že to takový můj epitaf. Je to bilancující píseň člověka na odchodu. Třeba by mohl umírat, ale spíš tak nějak smířeně. Nemusí to však být umírání, může to být i nějaká zásadní životní změna. Těch levelů je tam více.
Takže se od tebe můžeme dočkat v budoucnu i dalších textů a skladeb?
PROKOP: To já nevím, to se zeptejme prozřetelnosti. (smích) Možná jo. Tahle píseň možná otevřela nějaký kanál, do kterého jsem se předtím bál nahlédnout.
Svou předchozí desku Give masterpiece a chance jste vydali v roce 2016, což je už pět let. Prozradíte, co jste dělali v mezidobí?
PETR: Věnovali jsme se spoustě věcem. Prokop dělal celou tu dobu večerníček.
PROKOP: Ano, dělal jsem hudbu k Mlsným medvědím příběhům. Teď akorát vyšla audiokniha. Dělali jsme spolu i s Ondřejem Ježkem a Tomášem Procházkou soundtrack, který jsme vydali i na vinylu, a to soundtrack k filmu Mars.
PETR: Jmenuje se to Trash on Mars. A nikdo o tom neví. Je to podivná temná hudba a byli bychom rádi, kdyby to někdo věděl.
PROKOP: Máme to moc rádi, zpívá tam v jedné písni geniálně Tomáš Kelar.
PETR: Je to taková polo-country, polo-noise, polo-rockabilly, polo-krautrock deska.
PROKOP: Markéta Lisá vydala sólovou desku, kterou promlouvá k bývalému slovenskému prezidentovi. Deska se jmenuje KISKO. Tomáš Kelar dělá vedle klubu Kabinet múz mezinárodní hudební festival Popmesse.
PETR: Já jsem natáčel videoklipy.
PROKOP: K Ventolinovi…
PETR: Quentolin Tarantino! (smích)
PROKOP: Kultovní Ventolinův klip Disco Science a natáčel i Monice Načevě Technický já, který byl dokonce nominovaný na Anděla.
PETR: Ale nezískal ho, jako vždycky. Natočili jsme krátký film Hemenex, který je o tom, jak se mají lidi spolu domluvit. A kromě toho děláme ještě všichni svoje práce – PROKOP dělá booking, když mu to covid dovolí. Já učím ve škole. Ještě jsem natáčel díl seriálu Život a doba soudce A. K.
PROKOP: Markéta dělá doktorát, Petr bude dělat docenturu...
PETR: Lidé podle mě moc nevědí, že existují stránky midilidi.com, kde jsou všechny vedlejší projekty krásně popsány. Kdyby někdo chtěl být takový blázen, že si o nás chce zjistit úplně všechno, tak tam může.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.